|
Stereolab's stuebio med AT-lærred |
Besvar ![]() |
Side <1234 8> |
Forfatter | |
Stereolab ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det har du ret i, men et scope lærred der er 2.1m bredt er 0.9m højt. SMPTE standarden for siddeafstand der giver et behageligt billede er 3 gange højden, dvs. 2.7m. Det passer utroligt godt med min forventede siddeafstand. Derudover kan jeg ikke lave et bredere billede da projektoren laveste throw ratio er 1.4 og jeg kan ikke flytte projektoren længere væk.
Underteksterne kan flyttes op da jeg benytter en Oppo BDP-93, og jeg bruger ikke undertekster når jeg ser film alene. Men det kan godt være at 16:9 format er et bedre valg. Der er jo film som Dark Knight og Tron som skifter format. Har stadig ikke bestemt mig helt. |
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Det er faktisk lige før du skulle have et lærred i customformat. f.eks et 2.1m bredt lærred i 2:1 format. Det ville både give dig et passende scopebillede og 16:9 billede. Hvis du vælger et 16:9 skal du passe på med ikke at overgøre det. 210cm er stort på den afstand. Jeg har haft et 100" på tre meter og det var ærlig talt for stor til min smag.
MVH
|
|
![]() |
|
Stereolab ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
Ja, det kan der være noget om.
Før havde jeg et 2.1m bredt 16:9 billede med en siddeafstand på 3.5m. Det synes jeg egenligt var meget passende, dog blev scope film lige småt nok. 3.5m/2.1m = 1.7 Det lærred jeg overvejer er 2.1m bredt i 2.35:1-formatet. Det giver 1.59m 16:9 billede. Siddeafstanden bliver 2.7m. 2.7m/1.59m = 1.7 Altså har jeg præcis samme relativ størrelse 16:9-billede som før. Din opsætning med 100" på 3 meter giver til sammenligning 3m/2.2m = 1.4 |
|
![]() |
|
En mulighed er at jeg dropper idéen om AT-lærred. I såfald kan lærredet hænges direkte på væggen, hvilket muligør et 2.4m bredt billede. Det giver dog den samme relative størrelse da lærredet jo rykker længere væk fra siddepositionen, så det faktisk ikke rigtigt en løsning på problemet. Men så har man da et større billede. Det lyder jo altid godt når nogen spørger
![]() Tror nu egenligt at et 2.1m bredt lærred er en udemærket størrelse til mit brug, og jeg vil gerne have AT. Jeg kan altid flytte sofaen tættere på lærredet hvis det bliver for småt. Det gør det også nemmere for projektoren at oplyse fremfor et større lærred. |
|
![]() |
|
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Mine erfaringer jvis du kan bruge det til noget. Jeg har selv et CIW hvor jeg kan maskere Black bars. Hvie jeg ikke havde det, vil jeg uden tvivl hellere leve med sorte bjælker i siden , frem for blak bars i top og bund. Hvorfor ved jeg ikke. Men der er ikke nær så øjensynligt som blackbars. ALLE som har set mit setup har det på den samme måde - altså vil jeg gå efter et 2.35:1 lærred.
Jeg har et 16:9 lærred som er 2.34 bred - siddeafstand er 3m. Det fungere fint , men må ikke være større. Min erfaring er.......jo længere væk man sidder, jo større størrelseforhold kan man have. Jeg har set et High end setup med en meget dyr runco , samt en 4 vejsmasking, hvor siddeafstanden er 4m - lærredet havde samme bredde. Det uden sammenligning bedste bio billede jeg har set. Størrelses forholdet var lige i skabet. Forresten - jeg har rigeligt med lys i mit setup. Jeg bruger en sim2 d80e projektor, som har omkring det samme lysoutput som x30. |
|
![]() |
|
Det kan bestemt bruges.
Når du ser 2.35:1-materiale bliver forholdet 3m/2.35m = 1.3, hvilket er præcis det samme som jeg overvejer 2.7m/2.1m = 1.3. Ved 16:9 er dit dog stadig 1.3 pga. CIW, men forholdet ville skifte til 1.7 ved CIH. Har du nogengange følelsen af af 16:9 er for stort hos dig? Føles 2.35:1 for småt? Eller er det slet ikke noget du spekulerer over? Din løsning med motoriseret masking er rigtig fed. Jeg er dog lidt tøvende med at springe ud i DIY-løsningen. Ti tommelfingre ![]() Jeg er ikke så heldig at jeg har set en masse highend projektorer, men den bedste DLP projektor jeg har set er Runco LS-1. Single chip, men jeg kunne ikke fremkalde RBE. Super billede hvor det eneste ankepunkt jeg kunne finde var sortniveauet. Den vil dog ikke fungere hos mig da laveste throw ratio er 1.6, og jeg er bange for at den ikke er så støjsvag som f.eks. JVC-modellerne. Jo mere jeg spekulerer over det, jo mere bliver jeg i tvivl om CIH er vejen frem, når jeg ikke kan lave et større billede. Muligheden er der også for at jeg "vender" rummet. I såfald kan jeg flytte projektoren og lave et billede så stort som jeg har lyst. Jeg har dog lavet en masse tegninger i SketchUp, og synes den løsning bliver noget bøvlet. Redigeret af Stereolab - 03-Juni-2012 kl. 17:55 |
|
![]() |
|
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Jeg har en kammerat som er hjemmebio installer . Han sagde at mit billede vil blive for stort. Så kom han ned og så det - han syntes at det var perfekt. Jeg har aldrig tænkt over om billedet et for stort eller småt - hverken når det er 2.35 eller 16:9 . Projektoren jeg så er en 3-chip projektor med a-linse......samlet pris ca 800000,- . Linsen var et mareridt at justere ind :- D .JBL sk2 speaker i bafflewall , samt 4 JBL 18" Subs i alle hjørner . Synthesis EQ og effekt. 6 stk bipole JBL surround. Projektoren kastede i eckomode 32 footlambs af på det fire meter brede masking lærred. Med de 3m du har er 2.40 bredden det jeg ville gå efter. Je vil dog prioritere AT dug meget højt. Højtalerne inde bag lærredet er sku vejen frem . Så vil jeg helt klart anbefale en bafflewall. |
|
![]() |
|
Nu fik jeg mulighed for at tegne lidt mere i SketchUp, og hvis jeg skal sørge for at holde de +- 5% i optikken som sikkerhed for at jeg kan fylde lærredet, kan det ikke blive til mere end et 92" diag. lærred i 16:9. Det er en ganske god størrelse fra siddeafstanden, men for småt hvis jeg går efter 2.35:1-lærredet. Så der er egenligt ikke så meget at gøre. 16:9 bliver løsningen (tror jeg).
![]() Så vil det vise sig om jeg tør kaste mig ud i DIY motormaskingen som p.las og scantek. |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
har du lagt dig fast på JVCen?
er det ikke noget med at Oppoen kan zoome - hvis du nu vælger et 2:35 . kan man så ikke zoome 16:9 ind , så det kan være der? mener at huske at min egen "gamle" bdp 83 kan......jeg vil prioritere masking af black bars højere end 16:9 kvali - der bliver sku længere og længere imellem dem |
|
![]() |
|
arrgghh - JVCen har jo memory lens
|
|
![]() |
|
Jeg har ikke lagt mig fast på noget som helst - men jeg har set mig lidt varm på JVC'en. Og den har såvidt jeg kan forstå lens memory.
Problemet er at det største billede jeg kan kaste er 92" diag. 16:9 (hvis jeg indretter som vist på billedet ovenfor). Altså er der mulighed for at jeg vælger et 2.35:1-lærred og kører med CIH, dvs.: 16:9: 70" diag. 2.35:1: 87" diag. Eller mulighed for at jeg vælger 16:9-lærred og kører med CIW (evt. med masking): 16:9: 92" diag. 2.35: 87" diag. Jeg vil helst have CIH-løsningen, men er nervøs for at 16:9-billedet bliver for småt. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 8> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |