recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stik og strøm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stik og strøm

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stik og strøm
    Sendt: 19-August-2015 kl. 08:05
Jeg er ved at flytte og det er lidt i underkanten med strømstik i min nye stue. Umiddelbart kommer der til at sidde 11! enheder på en kontakt. Det drejer sig om følgende enheder:

Surround Forstærker,Sub, Ps3, Dune med bluray, 49’ fladskærm, Effektforstærker, Cd- afspiller, Pladespiller, Squeezebox, Soundbar, Lille gulvlampe.

Vil det blive et problem? 

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 08:27
Nej.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 10:42
Hej.
Ved ikke om det her kan være nogen hjælp.
http://www.lk.dk/download/brochure/107617-EL-sikkerhed.pdf
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 11:46

Det kommer an på belastningen på den pågældende gruppe, hvis der er en 10A sikring, så kan der bruges 2200W, så hvor meget andet er på gruppen og hvor meget bruger det.? Så det omtalte grej + hvad der ellers er på gruppen må ikke overstige 2200W. Med en 15A sikring er belastningen på gruppen 3300W.
PS: Du kan ikke skifte sikring fra 10A til 15A, hvis der kun er beregnet til 10A.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 12:43
På nyere installationer er der 13 A automatsikringer
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 16:02
Jeg tvivler på at belastningen kommer over 2200 watt. Den mest strømkrævende combo er nok ps3, surroundforstærker, effekt, sub og skærm., men ingen af enhederne kommer til at køre på fuld belastning. Det er et forsøg værd.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Det kommer an på belastningen på den pågældende gruppe, hvis der er en 10A sikring, så kan der bruges 2200W, så hvor meget andet er på gruppen og hvor meget bruger det.? Så det omtalte grej + hvad der ellers er på gruppen må ikke overstige 2200W. Med en 15A sikring er belastningen på gruppen 3300W.
PS: Du kan ikke skifte sikring fra 10A til 15A, hvis der kun er beregnet til 10A.


Det er ikke 15A sikringer på en standard 230 volt installation.
Men man kan lovligt montere 13A sikringer - og de passer i.

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg tvivler på at belastningen kommer over 2200 watt. Den mest strømkrævende combo er nok ps3, surroundforstærker, effekt, sub og skærm., men ingen af enhederne kommer til at køre på fuld belastning. Det er et forsøg værd.


Det eneste som måske kan give høj belastning, er lige i startøjeblikket, hvis du tænder for det hele, på én gang.

M.v.h.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 20:05
Stop lige en halv.
Een ting er hvad den faste installation kan håndtere. 
Problemet kan vise sig at være "11-stik dåsen", (altså den hvor jeg formoder man vil samle 11 enheder i). Bortset fra jeg ikke er bekendt med, at der findes så store stikdåser, (og serie forbindelser under ingen omstændigheder kan anbefales i den kaliber), så er det ikke alle stikdåser som kan håndtere lige så mange watt, som den faste installation. 
Umiddelbart vil jeg dog vurdere, at langt de fleste af de nævnte enheder i den konkrete situation ikke kører samtidig. Men det er dog værd at bemærke, som en generel tommefinger regel, at hvis man påtænker mange enheder på samme stikkontakt, så skal man lige have et øje på den "ikke-faste" installation. Specielt hvis den faste installation er med 13A sikring, da det er det eneste sted der er en kortslutningssikring.


Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Stop lige en halv.
Een ting er hvad den faste installation kan håndtere. 
Problemet kan vise sig at være "11-stik dåsen", (altså den hvor jeg formoder man vil samle 11 enheder i). Bortset fra jeg ikke er bekendt med, at der findes så store stikdåser


Jo da: https://www.av-cables.dk/stikdaase-m-ledning/

De kan også blive endnu større.

Redigeret af lunddal - 19-August-2015 kl. 20:09
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 21:53
kan til tilføje at det er 10A sikring
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Elmand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2012
Sted: 2730 Herlev
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Det kommer an på belastningen på den pågældende gruppe, hvis der er en 10A sikring, så kan der bruges 2200W, så hvor meget andet er på gruppen og hvor meget bruger det.? Så det omtalte grej + hvad der ellers er på gruppen må ikke overstige 2200W. Med en 15A sikring er belastningen på gruppen 3300W.
PS: Du kan ikke skifte sikring fra 10A til 15A, hvis der kun er beregnet til 10A.


Det er ikke 15A sikringer på en standard 230 volt installation.
Men man kan lovligt montere 13A sikringer - og de passer i.

M.v.h.
Hej Henrik B.
 
Din bemærkning om at man lovligt kan monterer 13 amp sikringer er lige lovlig dristig.
Der findes i titusindevis af installationer i den gamle boligmasse, hvortil der ikke findes
13 amp sikringer Dz systemet  og i nogle af de installationer kan ledningskvadratet være
1mm2  og der må ikke monteres 13 amp.
Med venlig hilsen
Espersen El & Antenne.
 
Ps: Den belastning der omtales hos spørger er ikke særlig stor.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu