recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stik og strøm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stik og strøm

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:


Link til en eneste artikel hvor der er opstået brand fordi folk har overbelastet en fordelerdåse/strømskinne.


Tilfreds? Eller er Politikken, brandvæsen, myndigheder også uvidende, arrogante og hvad du ellers mener om mig?
Artiklen er godt nok fra 2011. Men tror du seriøst på at de sidste 4 år har fjernet problemet?



Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Jeg har forstået hvad du mener problemet er, men kan du pege på et enste eksempel på en brand i en skinne der var beskyttet med en 10A sikring? Jeg har aldrig hørt om det. I 433.2 står der ikke noget der viser at der vil gå ild i en stikdåse med en passende mærkestrøm før sikringen springer.
 
Hvis du mener der gør dét må du meget gerne forklare mig det, for jeg kan altså ikke se det?

Her er et eksempel som tog mig ca. 10 sekunder at finde, find selv flere. 


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 15:19
Og så lige for at fuldende, at man skal tænke lidt over belastningen når man skal "lege" med strømmen (udtag). Ikke at det er specielt relevant i OP´s situation, medmindre han da også lige fodre sin El-bil fra den famøse stikdåse. Men det har relevant betydning i henhold til debatten om belastning i el nettet, og den fejlagtige tro, at sikringen nok skal klare ærterne.

1. juni 2015 (nærmest dugfrisk).


Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Jeg har forstået hvad du mener problemet er, men kan du pege på et enste eksempel på en brand i en skinne der var beskyttet med en 10A sikring? Jeg har aldrig hørt om det. I 433.2 står der ikke noget der viser at der vil gå ild i en stikdåse med en passende mærkestrøm før sikringen springer.
 
Hvis du mener der gør dét må du meget gerne forklare mig det, for jeg kan altså ikke se det?

Her er et eksempel som tog mig ca. 10 sekunder at finde, find selv flere. 



 
Dit link viser ikke det jeg spørger efter. Der sidder en 10A sikring i tavlen. Det er en lille sikring og der er ingen grund til at tro at der er nogen fare ved at tilslutte en stikdåse til det. Hvorfor skulle der dog være det. Du svarede heller ikke på det jeg spurgte om vedrørende SB?
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Jeg har forstået hvad du mener problemet er, men kan du pege på et enste eksempel på en brand i en skinne der var beskyttet med en 10A sikring? Jeg har aldrig hørt om det. I 433.2 står der ikke noget der viser at der vil gå ild i en stikdåse med en passende mærkestrøm før sikringen springer.
 
Hvis du mener der gør dét må du meget gerne forklare mig det, for jeg kan altså ikke se det?

 
Skulle lige genopfriske. Det er noget siden jeg har kigget på det, så ret mig bare hvis jeg er forkert på den.
 
Hvis 433.2 betingelse 1 og 2 er opfyldt er udstyret overbelatningsbeskyttet. Jeg går ud fra at du hentyder til betingelse 2 og de forenklede danske regler i tabel 43 A.
 
I2 < 1,45 * Iz

Dvs, iflg. min tolkning af SB, at hvis den mindste strøm det knalder sikringen inden for 1 time er mindre end 1,45 gange lederens strømværdi så er lederen overbelastningsbeskyttet. (hvis betingelse 1 også er overholdt)

Selv med en 0,75mm2 leder kan jeg ikke tro man kan kan komme i problemer her, selv uden at have kigget på smeltetiden?
 
Du kan jo så kigge på de forenklede danske regler og komme frem til at overbelatningsbeskyttelsen ikke er overholdt hvis ledningen er 0,75mm2, men så er du tilbage til betingelse 2 som jeg er sikker på holder?


Redigeret af Trumle - 20-August-2015 kl. 15:37
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Jeg har forstået hvad du mener problemet er, men kan du pege på et enste eksempel på en brand i en skinne der var beskyttet med en 10A sikring? Jeg har aldrig hørt om det. I 433.2 står der ikke noget der viser at der vil gå ild i en stikdåse med en passende mærkestrøm før sikringen springer.
 
Hvis du mener der gør dét må du meget gerne forklare mig det, for jeg kan altså ikke se det?

 
Skulle lige genopfriske. Det er noget siden jeg har kigget på det, så ret mig bare hvis jeg er forkert på den.
 
Hvis 433.2 betingelse 1 og 2 er opfyldt er udstyret overbelatningsbeskyttet. Jeg går ud fra at du hentyder til betingelse 2 og de forenklede danske regler i tabel 43 A.
 
I2 < 1,45 * Iz

Dvs, iflg. min tolkning af SB, at hvis den mindste strøm det knalder sikringen inden for 1 time er mindre end 1,45 gange lederens strømværdig så er lederen overbelastningsbeskyttet. (hvis betingelse 1 også er overholdt)

Selv med en 0,75mm2 leder kan jeg ikke tro man kan kan komme i problemer her, selv uden at have kigget på smeltetiden?
 
Du kan jo så kigge på de forenklede danske regler og komme frem til at overbelatningsbeskyttelsen ikke er overholdt hvis ledningen er 0,75mm2, men så er du tilbage til betingelse 2 som jeg er sikker på holder?

Det forudsætter du kender mærkestrømmen på stikdåsen. Men ja, vi er enige. Og i langt de fleste tilfælde er der ikke problemer. 

Min opponering er/var generel, at man ikke tager det her for lempeligt, og giver udtryk for, at man bare kan tilslutte løs til div stikdåser, for sikringen skal nok redde det hele.. Det er altså ikke tilfældet, og flere har forsøgt det med fatal udgang. (Brand er i denne henseende en fatal udgang).



Alt sammen handler om overbelastet stikdåser. 
Der er også det forhold der hedder, at stikdåsen skal kunne komme af med varmen, som jeg også tidligere var inde på. Den kan du ikke beregne dig frem til.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Jeg har forstået hvad du mener problemet er, men kan du pege på et enste eksempel på en brand i en skinne der var beskyttet med en 10A sikring? Jeg har aldrig hørt om det. I 433.2 står der ikke noget der viser at der vil gå ild i en stikdåse med en passende mærkestrøm før sikringen springer.
 
Hvis du mener der gør dét må du meget gerne forklare mig det, for jeg kan altså ikke se det?

Her er et eksempel som tog mig ca. 10 sekunder at finde, find selv flere. 



 
Dit link viser ikke det jeg spørger efter. Der sidder en 10A sikring i tavlen. Det er en lille sikring og der er ingen grund til at tro at der er nogen fare ved at tilslutte en stikdåse til det. Hvorfor skulle der dog være det. Du svarede heller ikke på det jeg spurgte om vedrørende SB?

Du bad om et eksempel på en brand i en skinne der var beskyttet med 10A sikring.
Der står ikke direkte beskrevet, at det er med 10A sikring, det er min umiddelbare formodning. 13A gør situationen værre.

Ang SB. Så henviste jeg til afsnittet for at vise dig, at en 10A sikring (mærket) holder godt og vel til 12A i næsten en time, eller rettere den skal trække mindst 12A for at brænde over. Du påviste selv regnestykket efterfølgende. Ergo er det belastningen (12A) der er interessant, hvis man går ud fra, at sikringen skulle redde ærterne ved en overbelastet stikdåse. Eller er du uenig i det?
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Jeg har forstået hvad du mener problemet er, men kan du pege på et enste eksempel på en brand i en skinne der var beskyttet med en 10A sikring? Jeg har aldrig hørt om det. I 433.2 står der ikke noget der viser at der vil gå ild i en stikdåse med en passende mærkestrøm før sikringen springer.
 
Hvis du mener der gør dét må du meget gerne forklare mig det, for jeg kan altså ikke se det?

 
Skulle lige genopfriske. Det er noget siden jeg har kigget på det, så ret mig bare hvis jeg er forkert på den.
 
Hvis 433.2 betingelse 1 og 2 er opfyldt er udstyret overbelatningsbeskyttet. Jeg går ud fra at du hentyder til betingelse 2 og de forenklede danske regler i tabel 43 A.
 
I2 < 1,45 * Iz

Dvs, iflg. min tolkning af SB, at hvis den mindste strøm det knalder sikringen inden for 1 time er mindre end 1,45 gange lederens strømværdig så er lederen overbelastningsbeskyttet. (hvis betingelse 1 også er overholdt)

Selv med en 0,75mm2 leder kan jeg ikke tro man kan kan komme i problemer her, selv uden at have kigget på smeltetiden?
 
Du kan jo så kigge på de forenklede danske regler og komme frem til at overbelatningsbeskyttelsen ikke er overholdt hvis ledningen er 0,75mm2, men så er du tilbage til betingelse 2 som jeg er sikker på holder?

Det forudsætter du kender mærkestrømmen på stikdåsen. Men ja, vi er enige. Og i langt de fleste tilfælde er der ikke problemer. 

Min opponering er/var generel, at man ikke tager det her for lempeligt, og giver udtryk for, at man bare kan tilslutte løs til div stikdåser, for sikringen skal nok redde det hele.. Det er altså ikke tilfældet, og flere har forsøgt det med fatal udgang. (Brand er i denne henseende en fatal udgang).



Alt sammen handler om overbelastet stikdåser. 
Der er også det forhold der hedder, at stikdåsen skal kunne komme af med varmen, som jeg også tidligere var inde på. Den kan du ikke beregne dig frem til.


 
Ja og man kan også finde 10 nyheder om telefonladere der er gået ild i og konkludere at man ikke kan lade sin telefon op uden at det er livsfarligt. Men få nu benene ned på jorden. Man kan også  nøjes med konstatere, at man i tråd med alm. sund fornuft skal lade være med at lave klondike løsninger med flere dåser og i øvrigt anbringe stikdåsen et sted hvor der er lidt ventilation hvis man forventer høj vedvarende belastning.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Jeg har forstået hvad du mener problemet er, men kan du pege på et enste eksempel på en brand i en skinne der var beskyttet med en 10A sikring? Jeg har aldrig hørt om det. I 433.2 står der ikke noget der viser at der vil gå ild i en stikdåse med en passende mærkestrøm før sikringen springer.
 
Hvis du mener der gør dét må du meget gerne forklare mig det, for jeg kan altså ikke se det?

Her er et eksempel som tog mig ca. 10 sekunder at finde, find selv flere. 



 
Dit link viser ikke det jeg spørger efter. Der sidder en 10A sikring i tavlen. Det er en lille sikring og der er ingen grund til at tro at der er nogen fare ved at tilslutte en stikdåse til det. Hvorfor skulle der dog være det. Du svarede heller ikke på det jeg spurgte om vedrørende SB?

Du bad om et eksempel på en brand i en skinne der var beskyttet med 10A sikring.
Der står ikke direkte beskrevet, at det er med 10A sikring, det er min umiddelbare formodning. 13A gør situationen værre.

Ang SB. Så henviste jeg til afsnittet for at vise dig, at en 10A sikring (mærket) holder godt og vel til 12A i næsten en time, eller rettere den skal trække mindst 12A for at brænde over. Du påviste selv regnestykket efterfølgende. Ergo er det belastningen (12A) der er interessant, hvis man går ud fra, at sikringen skulle redde ærterne ved en overbelastet stikdåse. Eller er du uenig i det?


Som jeg husker det...

Du kan bruge 43A til at konkludere (uden at regne efter eller kigge i smeltekurven) at lederen er overbelastningsbeskyttet hvis lederen har en strømværdi på mindst 12A og sikringen er på maks 10A.
 
Hvis ikke dette overholdes kan du gå tilbage til betingelse 2 der angiver at den mindste strøm der udløser smeltesikringen inden 1 time skal være mindre end 1,45 gange lederens strømværdi.


Redigeret af Trumle - 20-August-2015 kl. 16:23
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Som jeg husker det...

Du kan bruge 43A til at konkludere (uden at regne efter eller kigge i smeltekurven) at lederen er overbelastningsbeskyttet hvis lederen har en strømværdi på mindst 12A og sikringen er på maks 10A.
 
Hvis ikke dette overholdes kan du gå tilbage til betingelse 2 der angiver at den mindste strøm der udløser smeltesikringen inden 1 time skal være mindre end 1,45 gange lederens strømværdi.

Jeg har ikke gidet regne det igennem, men Cubus plejer at have rimelig styr på det.

Se tabellen her: Bemærk 0,75mm2 


Ellers har du ret i almen sund fornuft når man langt med. Det er bare så fandens individuelt, hvad der er alemen sund fornuft, ellers havde vi slet ikke disse sager.

Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 16:33
Det er de samme værdier som står i SB, men det hjælper dig ikke uden at du har smeltekurven for den pågældende sikring. Jeg vil helst ikke rode mig længere ud i søforklaringer, for det altså lidt utydeligt for mig hvordan det nu lige var.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Det er de samme værdier som står i SB, men det hjælper dig ikke uden at du har smeltekurven for den pågældende sikring. Jeg vil helst ikke rode mig længere ud i søforklaringer, for det altså lidt utydeligt for mig hvordan det nu lige var.

Har cubus også lidt om, men det er ved 0.4 og 5 sekunder. Men så bliver det en del mere teknisk.
Til oplysning brænder en 10A over efter 0.4 sekund ved 67A og 5 sekunder ved 37A.
Som nævnt holder en 10A automat sikring til ca 12A i lidt under en time. (bemærk det er automatsikring). Eller iflg Cubse beregning som jeg formoder er korrekt, 11.3A i mere end en time.

Spørgsmålet er hvad stikdåsen holder til. Det kan beregnes hvis man kender indholdet, og specielt tilledningen. 9A for en 0.75mm2 ledning, så er den med sikkerhed temmelig lun, da det er der den er lige ved at brænde over ved normal varmeafledning.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu