recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stik og strøm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stik og strøm

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Lygtemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Maj-2007
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lygtemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Lygtemanden Lygtemanden skrev:

kig tabel Tabel 43 C i SB6 der står den største sikring der må sættes foran tilledninger i diverse kvadrat, hvis man følger den behøves der ingen beregning så ved man kablet holder hvis der sker en kortslutning eller overbelastning.

Den tabel - Du har godt læst at der står:

"

Størst tilladte 

mærkestrøm for 

kortslutningsbeskyttelse"


Jeg troede, at jeg vidste hvad kortslutningsbeskyttelse er. Men Jeg kan forstå, det må være min arrogante uvidenhed og lort jeg lukker ud, som har sløret min syn med tiden.

Jeg havde forstået kortslutningsbeskyttelse som, at det er det antal amp som ledningen kan holde til (eller trække om du vil), i nok antal sekunder til sikringen brænder over. Altså ved en kortslutning.
Og 0.75mm2 kan holde til 20 amp, som er over de tilladte 10A/13A som de fleste hus installationer er foresikret med i den faste installation med 1.5mm2 ledning, i tilpas nok sekunder til en kortslutning vil afbryde sikringen/brænde sikringen over, før der går ild i ledningen.
Og da en 10A sikring brænder over efter ganske kort tid, (til husbehov, for hvem gider dog detaljer - et sekund) ved en strøm over 12A (igen husbehov, de der detaljer har det med at sløre synet), så skulle ledningen nok kunne holde, når den har en mærkestrøm på 20A.

Og så får jeg at vide her, at bare man følger mærkstrømmen for kortslutningsbeskyttelse så er man sikret for belastningen i længere periode (der nævnes 3 timer med max 50% belastning hos producenten, blot til orientering).

Hold kæft, det bliver en lang dag!

Det er iorden du forstår det som den strøm kablet kan holde til, men tabellen viser den størst mulige sikring du må forsikre kablet med hvis det skal kunne holde til en kortslutning. Det vil sige at den mænge energi en 20 amp sikring ved en kortskutning vil et 0,75 kvadrat kunne holde til.
Sony 55x9005b
Sony PS4
Panasonic DMP BDT310
Harman Kardon AVR 370
JBL LS80
JBL LS40
JBL LS Center
JBL LS 120P
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 14:39
Ja det er lovligt, men det er jo ikke det Kandersen taler om. Det forstår du vel? Det jo rigtig nok at man må kortslutningsbeskytte med så store værdier at man ikke kan garantere at der også er overbelastningsbeskyttet. Det er bare meget sjælden et problem i praksis. Ellers var det nok lavet om for længe siden.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Og du beskriver tiden som værende sekunder til nedsmeltning det er jo helt ude af propertioner når vi snakker 10amp på 0,75mm, især hvis længeden er <10m.

Beskriver jeg det?
Det her kommer ud af en debat om en stikdåse med flere stik - Jeg formoder ikke at folk generelt har intentioner om at den kun skal bruges i ganske få sekunder.

Nej, jeg snakker, og har hele tiden snakket om længere varende perioder. Og har flere gange bevidst forsøgte at skelne imellem kortslutningsbeskyttelse og længervarende belastning. Længerevarende belastning er immervæk det mest udbredte formål med sådan en fler-stiksdåse.

Jeg skriver det ikke for at sætte en frygt i folk, i en tro på, at nu brænder hele deres bolig ned til grunden inden for den næste times tid. Jeg skriver det, fordi det gentagende gange har vist, at folk ikke tænker over denne sammenhæng. Er der plads til et stik, så ryger det i. Er der ikke mere plads tilbage, jamen så kobler man bare endnu en stikdåse på. Og MEGET fejlagtigt tror folk, at sikringen i eltavlen redder deres røv (bolig). Det gør den IKKE i alle tilfælde, hvis ledningen 0.75mm2, da ledningen slet ikke konstrueret til den slags belastninger i længervarende tid
Det har du producentens ord for. (De skriver max 50% i 3 timer). Du har fået eksempler der direkte påviser det. Hvad mere behøver du? 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Lygtemanden Lygtemanden skrev:

 

Det er iorden du forstår det som den strøm kablet kan holde til, men tabellen viser den størst mulige sikring du må forsikre kablet med hvis det skal kunne holde til en kortslutning. Det vil sige at den mænge energi en 20 amp sikring ved en kortskutning vil et 0,75 kvadrat kunne holde til.

Kan du så ikke lige forklare.. bare sådan i korte træk, hvad beskyttelsen i ordet kortslutningsbeskyttelse så går ud på? Hvad er det de eksempelvis 20A skal beskytte for en ledning med mærkestrøm på 20A ?
(Glemte at skrive, at det selvfølgelig skal være i relation til tidens faktor).





Redigeret af Kandersen - 21-August-2015 kl. 14:49
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Ja det er lovligt, men det er jo ikke det Kandersen taler om. Det forstår du vel? Det jo rigtig nok at man må kortslutningsbeskytte med så store værdier at man ikke kan garantere at der også er overbelastningsbeskyttet. Det er bare meget sjælden et problem i praksis. Ellers var det nok lavet om for længe siden.

Det er vel slet ikke muligt i almindelige installationer (boliger), medmindre man bryder nogle andre regler?Alene det at sætte en 20A sikring foran en installation i en bolig, kan godt gå hen og blive en gevaldig udfordring. De 20A må være udgangspunktet, da 0.75mm2 er mindst tilladte tilledning.

Derimod er det mere end sandsynligt, at man kan fylde tilpas meget i en fler-stikdåse, og sågar koble dem sammen, når man løber tør for stik til sine enheder, så belastningen bliver så stor, at det kan give tilledningen problemer, mens sikringen holder alting kørende i aller bedste velgående.




Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 15:04
Kandersen > og hvad er det så fra trådstarters indlæg du mener skulle give så høje længervarende belastning så et ,75mm2 ikke skulle være nok med en stikdåse eller to.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Kandersen > og hvad er det så fra trådstarters indlæg du mener skulle give så høje længervarende belastning så et ,75mm2 ikke skulle være nok med en stikdåse eller to.

Isoleret set fra trådstarteren, så har jeg ikke de store indvendinger. Men jeg har kun en formodning om forbruget ud fra egne erfaringer.

Det var svarene efter jeg var nervøs for, specielt når der kommer svar der indikere, at han kan bare tilslutte løs, der sker ikke en skid, sikringen holder osv osv..

Derfor skrev jeg tidligt som et helt generelt afsnit, der åbenbart fik sat en lavine i gang. Men vi fik da vendt og drejet nogle ting, i relation til emnet. Men ikke så meget i relation til trådstarterens situation. Det synes jeg ligesom var afklaret i hans konkrete situation.

Jeg havde dog ikke forventet at vi også skulle vende kortslutningsbeskyttelse. Jo, jeg havde forventet at der nok var nogle der kunne finde på at nævne nogle tal, taget fra den tabel. Men at bruge det som en beskyttelse for belastningen i længervarende tid, den havde jeg ikke lige set komme. 
Så blev jeg så klog, i dag! LOL
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 17:16
Jeg har slettet lidt indlæg, og syntes tonen er blevet lidt dårlig.

Det er iorden at være uenig men derfor kan man godt skrive ordentligt.
Gå efter bolden... Ikke manden
Mvh

René
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 18:49
Suksuk

jeg har fået svar og er egentligt ligeglad med om der teoretisk kan gå noget galt, når alle er enige om at det nok aldrig bliver et problem i praksis. 

@Kandersen: Du er sikkert bekendt med Murphys lov og det virker lidt til at du i den her tråd diskuterer med udgangspunkt i denne lov. Det har kun spildt min tid og ikke ført til mere klarhed. Blot mere skyttegravskrig og usikkerhed. 


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 22:12
Hvad er det som gør at stikdåsen bliver varm? Den kobber profil som går fra udtag til udtag er jo tyk nok. Er det stedet hvor kablet sidder fast på den som bliver varmt?

Jeg har selv været til The Party i Aars, hvor vi brændte hoved transformatoren af. Det var et vildt syn at se dem åbne støbejernslågerne og se røgen vældte ud. De måtte vente over en time før temperaturen var faldet og de kunne hive den ud med en kran.
Men folk var også gale, nogle havde toastere og mikrobølgeovne med foruden deres computer, Playstation og mega lydanlæg.
Et af kablerne med tykkelse som en flaskehals, kunne man næsten ikke røre ved og det føltes flydende indeni.

3500 deltagere som måske trækker 500-1000 watt hver, det kan mærkes.


Redigeret af Cyberguyen - 21-August-2015 kl. 22:14
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:


Husk at en El-kedel (ca 2 Kw) bruger et kabel med et tværsnit på 2 x 1 mm2

Ja din elkedel bruger meget. Men jeg formoder ikke du har den kørende i flere timer ad gangen, ligesom det oftest vil være tilfældet med andet brugerelektronik. Ellers synes jeg du skal prøve det, og så mærke efter på ledningen. 
Alternativt kan du lave forsøget med noget lidt mere praktisk. Støvsugeren. Mange støvsugere bruger omkring 2K watt. Prøv at mærk ledningen, næste gang du støvsuger. Lige en detalje.. Det er/kan være samme ledning i din elkedel som i støvsugeren, som i din stikdåse med flere udtag, 2(3)x0,75mm2. Nogle er dog med 1mm2, hvilket betyder der skal mere effekt til.

Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:

Der kommer ingen røg op af skinnen, så det er ikke værd at sidde at vente på.

Jamen, så er du da helt sikkert på den sikre side Confused

Helt generelt - Når det kommer til stikdåser, så skal man altså tænke sig om. Problemet er, at mange ved det ikke eller tænker ikke over det. Det kræver nemlig man ved hvor meget enhederne trækker, og ikke mindst, hvad stikdåse med flere udtag er bygget til.

Her er et rigtig godt eksempel på et scenarie der er dømt til at gå helt galt. Det er såvidt jeg kan se et scenarie sat op til et LAN party, skoleeksame eller lign. Min formodning er, at der er tale om tilslutning af PC udstyr, computer og skærm evt. højtaler eller andet i den dur. 


Gæt hvilken belastning der kommer til at ligge på den aller første 4-stikdåse?
Hånden på hjertet.. Hvor mange har ikke enten lavet det samme, eller måske tænkt det samme, måske i en lidt mindre udgave? 
Fordelen er, at de ligger så åbent, så de kan komme af med varmen, eller man i bedste fald når man at bemærke en underligt lugt. Det skal nok redde dette scenarie. Men tænk tanken lidt videre til de små hjem, hvor der rask væk sættes alskens udstyr på, ikke mindst hvis det er boligere af ældre dato, der skriger til himlen i mangel af stikkontakter. Og stikdåserne gemmes væk bag reoler osv, fordi de ikke er skide pæne at se på.
Forøvrigt mener jeg ikke det er lovligt. Men jeg gider ikke kigge efter i stærkstrømsbekendtgørelsen. Scenariet taler for sig selv, synes jeg.
Så vil jeg da lige smide paragraffen på bordet: SB-A6 § 521.8.2 Wink
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2015 kl. 10:30
Er det korte svar til trådstarter ikke bare at man får hvad man betaler for?!
En stikdåse til 20 kr, er ikke samme kvalitet som en til 150 kr?!

Og er den helt store brandfælde ikke løse forbindelser, i de billige stikdåser?
En lille mobillader, som står og gnister (ganske småt) i dåsen, vil aldrig smelte sikringen i tavlen, men vil med tiden bryde i brand...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu