|
|
Besvar ![]() |
Side <1 23456 10> |
Forfatter | ||||
E. Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1427 |
![]() |
|||
Vi taler on stikkontakter/dåser tak |
||||
E.L.
|
||||
![]() |
||||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
|||
BS
|
||||
![]() |
||||
E. Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1427 |
![]() |
|||
Engang var det sådan : Man havde en stikkontakt bag køkeskabet i et skab (gemt) Den går ikke mere: man skal se stikkontakten så køreskabet kan afbrydes. Bag en fladskærm gælder de samme regler...logik Det er hovedrystende åndsvag at have en stikkontakt gemt bag en fladskærm Man kan jo ikke afbryde fladskærmen uden at tage den den ned. Noget andet er så: Energisparerådet synes det er en dårlig ide at have strøm til en fladskærm hele dødnet rundt. Stikkontakter/dåser skal være synlige |
||||
E.L.
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
|
||||
E.L.
|
||||
![]() |
||||
Beanie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: DK Status: Offline Point: 1600 |
![]() |
|||
Til OP. Her kan du læse lidt om hvad du må og har lyst til. Jeg ser ingen skelen mellem lamper og elapparater. Desuden må man iflg. dette IKKE selv montere nye stikdåser. Men brug din sunde fornuft.
http://www.lk.dk/download/brochure/107617-EL-sikkerhed.pdf I'm out. |
||||
![]() |
||||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19651 |
![]() |
|||
Men ikke desto mindre så er mange strømudtag i dag udført uden afbryder.
Ja for satan, det sluger jo vildt meget strøm. Havde lige diskussionen med min mod der troligt slukker sit 42x10 på frontknappen hver dag. Hun sparer for vilde 15 kroner strøm om året med de 0,7W den bruger i standby. Hendes video hun ikke slukker for bruger 3W og TDC Hometrio boksen bruger 8W i standby. Men, nu skal jeg så slå en 3-5-8 fluer med et smæk. Man køber en afbryder som denne til 13 kroner: http://www.harald-nyborg.dk/p7022/gennemgangsafbryder-hvid Så klipper man ledning til og og soundbar over, monterer begge ledninger på afgangssiden af kontakten og sætter en ledning med hanstik på tilgangssiden. Vupti, færdig samlemuffe i en kasse, med trækaflastning og en energirigtig afbryder til hele systemet oveni. Klaus |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Det er ikke retfærdig at "køre" mit budskab om stikontakter ned i dynnet med standby forbruget Det var en sidebemærkning sagt af en aut. energikonsulent, som af dum vane tænker i disse baner....og han tager også alle de andre app. i standby med når han tænker i disse baner, altså antal app. X 15 kr. Og så smeltede der lige 10 m3 indlands is Og iøvrigt har skærme m.m. ikke godt at stå i standby konstant |
||||
E.L.
|
||||
![]() |
||||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
|||
Den afbryder du så smækker fluer med er lige så uanvedelig til mere end een ledning i hver side som løse samlemuffer er ulovlige! Så smæk du bare videre med den hjemme hos dig selv.
Stikkontakter behøver ikke være synlige men man skal kunne komme til samlinger uden at skulle demontere for meget (gummiparagraf) og hvis du har en stikkontakt bag skærmen (eller andre steder er der intet til hinder for at den tændes/slukkes andre steder. F.eks. har jeg selv en afbryder ved døren i alle rum der slukker de stikkontakter jeg ønsker. Der skal bare byttes en ledning i dåsen bag stikkontakten. Det må man ikke selv da det er i den faste installation! Det er vigtigt at skelne mellem fast installation hvor man ikke må lave meget selv og tilsluttet installation hvor man godt må rode løs MEN SKAL OVERHOLDE REGLERNE! Mvh BS
|
||||
![]() |
||||
LarsGeisler ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
![]() |
|||
Citat: Men ikke desto mindre så er mange strømudtag i dag udført uden afbryder. og så sidder de typisk nede ved gulvet, hvor man jo har et pasende møbel til forstærker mm stående - så man kan alligevel ikke komme til dem. Men de nye har så jordforbindelse!!!!!!! Som vi jo alle har glæde af med de stik der er på apparaterne ![]() ![]() |
||||
![]() |
||||
SoundWave ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Maj-2009 Status: Offline Point: 817 |
![]() |
|||
Nej, det giver sig selv, at det så egentlig bare er en hjemmelavet forlængerledning. Jeg taler kun om fast installation, hvor dåsen er fastmonteret. Jeg har det sådan at folk må lave hvad de vil, men hvis jeg kommer forbi som installatør og skal udføre arbejde, så bliver fejlene påpeget og noteret. Det er folks egen sikkerhed det går ud over ved at lege med strøm uden den fornødne viden og autorisation.
Redigeret af SoundWave - 28-Marts-2013 kl. 19:00 |
||||
![]() |
||||
huntiedk ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2006 Sted: København Ø, DK Status: Offline Point: 725 |
![]() |
|||
Klip hanstikkene af de to ledninger (fra tv og soundbar) og saml ledningerne med ledningen fra et af hanstikkene i en indkapslet trefordeler-muffe med trækaflastning:
Samledåse til samlig af optil 3 små ledninger. Så skulle problemet vist være løst på nogenlunde forsvarlig vis. Muffen fås også i fx. Bauhaus. Redigeret af huntiedk - 28-Marts-2013 kl. 19:30 |
||||
Øst, vest, ::1 bedst
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
For OP kunne det meget nemt være løsningen at lave en forlængerledning fra en stikkontakt til en JA-US dåse eller andet der er foreslået og derfra 2-3 ledninger til skærm og andet udstyr. Det må han selv lave og det KAN laves lovligt. BS
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 23456 10> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |