Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Boeniz
Bruger
Oprettet: 03-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 74
|
Sendt: 29-Marts-2013 kl. 12:05 |
Hvis div. stik fylder for meget, er det vel bare et spørgsmål om at købe en større fladskærm, så de kan dækkes
|
 |
Bschmidt
Guld medlem
Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
|
Sendt: 29-Marts-2013 kl. 12:06 |
jep. Jeg tænkte dog mere på at skærmen for mange helst skal så tæt på væggen som muligt :-) BS
|
|
 |
Boeniz
Bruger
Oprettet: 03-November-2008
Point: 74
|
Sendt: 29-Marts-2013 kl. 12:14 |
Det vil jeg også helst, men fruen vil gerne have muligheden for at kunne dreje skærmen, så det bliver sikkert et kompromis af en slags... (= hun får sin vilje)
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 29-Marts-2013 kl. 13:08 |
Boeniz skrev:
Jeg følger med interesse med her, da jeg står over for at skulle bygge lidt om, og i den forbindelse skal der også etableres nye stikkontakter. Jeg havde egentlig regnet med at etablere stik umiddelbart bag fladskærmen, som skal hænge på væggen.
|
Hvis der er nogen som helst mulighed for det, ville jeg prøve at få stikdåserne nedsænket 3-6 cm i væggen i den situation. Ellers risikerer du at skulle have TV'et meget langt ud fra væggen for at få plads til "den udvendige ende" af de stik, du sætter i. Dit billede illustrerer jo egentlig den problematik meget godt.
|
 |
Bschmidt
Guld medlem
|
Sendt: 29-Marts-2013 kl. 13:10 |
Det er i hvert tilfælde tilrådeligt at overveje problematikken. Der findes både vinkelstik samt udtag med vinklede stik. BS
|
|
 |
Bschmidt
Guld medlem
|
Sendt: 29-Marts-2013 kl. 13:14 |
Som 230v udtag kunne monteres lampeudtag hvor apparaternes kabel monteres i. Det vil fylde 10-15mm BS
|
|
 |
Yesper82
Bruger
Oprettet: 23-Marts-2008
Point: 63
|
Sendt: 29-Marts-2013 kl. 14:40 |
E. Larsen skrev:
SoundWave skrev:
Bschmidt skrev:
Nu så jeg lige at du skrev "i en dåse" og hvis den er OK udført med trækaflastning er den del fuldt lovlig :-) BS |
Men skal TV'et monteres i en dåse kræver det stadig at det er en fagmand eller autoriseret der udfører arbejdet for at være lovligt. |
Engang var det sådan : Man havde en stikkontakt bag køkeskabet i et skab (gemt) Den går ikke mere: man skal se stikkontakten så køreskabet kan afbrydes.
Bag en fladskærm gælder de samme regler...logik Det er hovedrystende åndsvag at have en stikkontakt gemt bag en fladskærm Man kan jo ikke afbryde fladskærmen uden at tage den den ned.
Noget andet er så: Energisparerådet synes det er en dårlig ide at have strøm til en fladskærm hele dødnet rundt.
Stikkontakter/dåser skal være synlige | Det er da ikke ulovligt at have en stikkontakt bag køleskabet eller tv'et. En stikk. skal ikke nødvendigvis være synlig, den skal bare være tilgængelig. Køleskabet eller tv'et kan jo forholdsvis nemt fjernes. Hilsen en elektriker
|
 |
SoundWave
Guld medlem
Oprettet: 12-Maj-2009
Point: 817
|
Sendt: 29-Marts-2013 kl. 15:36 |
Bschmidt skrev:
Som 230v udtag kunne monteres lampeudtag hvor apparaternes kabel monteres i. Det vil fylde 10-15mm BS |
Så er det netop bare at man skal huske, at det skal være en autoriseret eller fagmand der monterer, hvis det skal være helt lovligt.
|
 |
Bschmidt
Guld medlem
|
Sendt: 29-Marts-2013 kl. 15:50 |
Korrekt da det er fast installation. Men man må godt selv montere tilledningen til TV'et. Det skriver boeniz jo netop også vil ske ;-) BS
|
|
 |
SoundWave
Guld medlem
|
Sendt: 29-Marts-2013 kl. 16:17 |
Bschmidt skrev:
Korrekt da det er fast installation. Men man må godt selv montere tilledningen til TV'et. Det skriver boeniz jo netop også vil ske ;-) BS |
Nu ved jeg ikke om vi taler forbi hinanden, men som jeg har skrevet tidligere, så skal man, hvis man klipper stikproppen af og vil montere ledningen fra TV'et i et lampeudtag eller dåse, være autoriseret eller fagmand jf. Elinstallatørloven
§ 3 stk. 2.
|
 |
Bschmidt
Guld medlem
|
Sendt: 29-Marts-2013 kl. 19:09 |
Jeg tror vi er i en såkaldt gråzone hvor vi tolker reglerne forskelligt :-) Er et TV en brugsgenstand der kan sidestilles med varmeapparater og vaske/opvaskemaskiner eller er det en avanceret "lampe". Jeg vil ikke have betænkeligheder ved at tolke som jeg gør og sige det er OK at tilslutte sit TV i et lampeudtag med faste klemmer. Hvem der har ret må komme an på sikkerhedsstyrelsen. Dog tvivler jeg stærkt på at det vil opfattes som ulovligt. Mvh BS Edit: men problemet er vel ikke større end at få sin elektriker der installerer lampeudraget til at sætte 1m ledning med et apparatstik i lampeudtaget. Så tager man et elegant skridt ud af gråzonen :-)
Redigeret af Bschmidt - 29-Marts-2013 kl. 19:30
|
|
 |
SoundWave
Guld medlem
|
Sendt: 29-Marts-2013 kl. 20:03 |
Der er ingen gråzone her. Et Tv ER en brugsgenstand og det er IKKE lovligt. Men ja, men kan godt gøre som du skriver til sidst med tilledningen.
|
 |