recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stillbillede (px70), selector og HDMI
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStillbillede (px70), selector og HDMI

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
vhsbimmer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-Juni-2007
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Stillbillede (px70), selector og HDMI
    Sendt: 23-Juni-2007 kl. 21:49

Hej,

jeg har tre spørgsmål:

1) når der vises noget som står helt stille på en TV-kanal (analogt kabeltv) på mit PX70 synes jeg billedet er ret pixeleret. det er fx når der vises fotos i godmorgen danmark på tv2. hvorfor bliver billedet pixeleret det? det kommer kun når en tv-kanal viser noget "still", ikke når kameraet bare står stille. er der nogen der kender fænomenet og hvorfor opstår det?

2) når man køber den almindelige selector box - vises udsendelser på DR1 osv. som sendes i 16:9 så i det rigtige format eller vil der stadig være sorte bjælker når man viser det i 4:3? (bliver der også spilt signal på sorte bjælker når man har selector eller bliver kanalen på en eller anden måde omkodet til at være i 16:9 ligesom de svenske og norske kanaler er det).

3) hvordan kan man smartest få et hdmi igennem en gasbetonvæg? hvis jeg skal bore et hul til kablet bliver dette jo forholdsvist stort. der er ikke nogen måde man kan skille kablet ad og samle det igen? jeg er ikke interesseret i trådløs hdmi.

på forhånd tak for jeres input.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40546
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2007 kl. 22:00

Oprindeligt skrevet af vhsbimmer vhsbimmer skrev:

2) når man køber den almindelige selector box - vises udsendelser på DR1 osv. som sendes i 16:9 så i det rigtige format eller vil der stadig være sorte bjælker når man viser det i 4:3? (bliver der også spilt signal på sorte bjælker når man har selector eller bliver kanalen på en eller anden måde omkodet til at være i 16:9 ligesom de svenske og norske kanaler er det).

Er Selector indstillet korrekt, så vil det den modtager blive vist i det rigtige format. Bjælker i top og bund er afhængig af udsendelsens format. Der er naturligvis intet der vil blive i andet format end det som det skal vises i, som jo er enten 4:3 eller 16:9.

Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2007 kl. 22:10

1. Det er pixeleret fordi du ser et analogt signal - i særdeleshed fordi du ser et analogt signal af noget der sendes i 16:9 - det sendes nemlig ikke som ægte 16:9 over analogt men som et 4:3 singal hvor 16:9 billedet er pakket ind i en 4:3 boks - såkaldt 4:3 letterbox med sorte bjælker hele vejen rundt. Dette betyder at du mister en masse opløsning/billedinformation, og skærmen skal lave et digitalt zoom for at vise billedet i fuld skærm. Så bliver det grynet. Prøv at sætte dit TV i 4:3 under aspect - så kan du se det reelle signal du modtager.

Her er en illustration af forskellen så du kan se hvad du mister.

Det øverste er 4:3 letterbox og det nederste ægte 16:9

Løsningen er en selector som giver dig ægte 16:9 billede med fuld billedinformation - så får du et flot skarpt billede.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2007 kl. 00:56
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Her er en illustration af forskellen så du kan se hvad du mister.

Det øverste er 4:3 letterbox og det nederste ægte 16:9

Jeg vil da mene at forskellen egentlig kun består i de sorte rammer foroven og forneden....
mvh Christian
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2007 kl. 01:14

både ja og nej - et ægte 16:9 billede er anamorphisc - dvs den horisontale opløsning er presset sammen sådan at det passer når billedet strækkes i bredden. Det indeholder mere horisontal billed information.

Den analoge 4:3 letterbox er ikke - der passer både den horisontale og vertikale opløsning til 4:3 boksen som 16:9 billedet er lagt ind i - så strækker du det i bredden bliver det ude af proportioner. Du er nødt til at lave et zoom både i højden og i bredden.

Tager du et rent 4:3 billede har du ingen bjælker i toppen, kun bjælker i siderne. Tager du et anamorphisc 16:9 billede og viser det uden 16:9 signalering i et rent 4:3 format har du også bjælker i siderne, og ingen i top og bund, men du kan se billedet er presset sammen så mennesker er høje og tynde og hele den horisontale opløsning er stadig udnyttet, men mangler blot signaleringen der fortæller den skal strække billedet 

Tager du et anamorphisc 16:9 billede og vil vise det korrekt i en 4:3 boks (for at tage hensyn til 4:3 skærme) uden billedet er højt og tyndt er du nødt til at letterboxe - derved får du den situation jeg illustrerer hvor du hverken udnytter den maksimale vertikale eller horisontale opløsning.

Forskellen ligger i om der sendes 16:9, om der sendes 4:3, eller om der sendes 4:3 Letterbox

De 3 danske kanaler der sender anamorphisc 16:9 på det digitale sendenet, sender dem ikke i ren 4:3 på det analoge net, for så ville alle med 4:3 tv have et billede hvor alting var højt og tyndt, istedet sendes det som 4:3 letterbox.

Redigeret af spawn - 24-Juni-2007 kl. 01:16
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2007 kl. 21:26

Hej Spawn

Det jeg mener er, at vi jo modtager et pal-signal som er 720 x 568 punkter, og det er vel underordnet om det er et 16:9 signal eller 4:3 signal. Billedinformation relateres vel til denne opløsning. Ved et 16:9 letterbox signal, derimod, er billedinformation vel om 720 x 400 , de sidste 168 linier er sort.

Hvis man fx har et 16:9 TV, sætter det til at outputte i 4:3 mode, vil jeg mene at man kan sammenligne billedinformation ved at kigge på det som ikke er sort, hhv som er sort, og her er 16:9 og 4:3 jo ens...??

mvh Christian
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2007 kl. 23:11

Et Pal signal er reelt ikke defineret som 720x576 punkter - det er kun defineret som antal linier hvilket er 576 linier - det er kun når vi taler digital komprimering og fladskærmsopløsninger at vi taler om punkter og definerer Pal som 720

Men et ægte anamorphisc 16:9 billede er i virkeligheden hvad der svarer til 1024x576 punkter - deraf aspect ratio 16:9 eller 1.78 (1024/576=1.78)

De 1024 horisontale punkter presses sammen til en bredde på 720 med en signalering om at det skal strækkes i bredden når det vises på en 16:9 skærm. Man kan sige at hver punkt i de 720 reelt indeholder 1.42 pixels information

Derfor ser det sådan ud på en 16:9 skærm med korrekt aspect ratio

Det samme anamorphisce signal ser sådan ud på en 4:3 skærm

- eller hvis man vælger aspect ratio 4:3 på sin 16:9 skærm sådan her

Det presses sammen men indeholder reelt den samme mængde billedinformation.

Et 4:3 signal er reelle 720x576 punkter eller aspeckt 1,25 (720/576=1,25) - dvs. hvis ovenstående billede skulle være korrekt 4:3 - ville man være tvunget til at beskære siderne for at få korrekt aspekt - og billedet ville så se sådan her ud på en 4:3 skærm

Og sådan her på en 16:9 skærm

I forhold til det ægte anamorphisce 16:9 billede mangler vi altså noget billedinformation i siderne, det er simpelhen skåret væk istedetfor at blive presset sammen, men har fuld billedinformation i højden.

Nu kommer vi så til den sidste og dårligste mulighed - nemlig 4:3 letterbox. Her vil man gerne vise 16:9 billedet i korrekt aspect ratio - men man har kun et 4:3 signal - for at gøre det er man nødt til at formindske det oprindelige 1024x576 16:9 billede både i bredden og i højden så det kan være inde i 4:3 letterboxen og alligevel bibehold aspect.

Det billede vi får med korrekt 4:3 aspect ratio valgt (det er jo er 4:3 signal) er så dette

For at fylde din 16:9 skærm ud - er du så nødt til at lave et digital zoom i både bredde og højde så det ligner det oprindelige 16:9 på skærmen, men istedetfor den oprindelige 1024x576 punkters opløsning har du kun 720x400

Man kan sige følgende om opløsningerne

Anamorphisc 16:9 = svarer til 1024x576 punkter med en 16:9 aspect på 1.78
Anamorphisc 4:3 = svarer til 720x576 punkter med en 4:3 aspect på 1.25
4:3 letterbox = svarer til 720x400 punkter med en 16:9 aspect på 1.78

PS: Der er sikkert nogle tekniske huller eller fejl i den måde jeg forklarer det på -  men det handler om noget med pixelaspect og pixeltæthed - ikke blot om de 720x576 punkter som et PAL SD DVD signal defineres som. Et anamorphisc 16:9 billede på 720x576 punkter har en anden pixeltæthed end et 4:3 billede på 720x576 punkter. Så derfor skal du reelt opfatte forskellene som de 3 opløsninger jeg har beskrevet ovenfor. Jesper Lund eller en af de andre tekniske eksperter herinde kan sikkert forklare det mere korrekt

Redigeret af spawn - 25-Juni-2007 kl. 23:34
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2007 kl. 23:28

Hej spawn

Tusind tak for svaret, jeg har nu læst par gange og er blevet overrasket, da jeg jo troede at det kun var i højden der var forskel, at det også var bredden er overraskende.

Jeg tror dog lige forklarigen skal tygges et par gange endnu, men tak for en ihærdig indsats

mvh Christian
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2007 kl. 14:13

Når det er muligt sende ægte 16:9 Anamorfisk, burde det på samme måde, via sin digitale modtager, være muligt modtage formatet 2,35 til 1 som sendt ægte 2,35 Anamorfisk. Teknisk mindede som mener noget andet, jeg tror stadig at alt er muligt, software mæssigt.

3) Hvis noget kræver 22 ledninger og så trådløst, gasbeton mur i vejen 

Til top
Anden4220 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-November-2006
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2007 kl. 18:40

Findes der trådløst HDMI der kan række så langt

Panasonic TH37PX80
Sony surround
Apple Airport express
Triax C-HD415CX
Playstation 3

Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2007 kl. 01:39

Hvordan kan det egentligt være at når man på tvet ser et 4:3 visning så er der grå bjælker som standard, dette kan dog ændres under "sidegardiner". Er det nødvendigt at køre med disse indstilninger?, der står nemlig i manualen at "Den anbefallede indstilning er høj for at forhindre panel "billedbiholdelse"

Menes der her at man skal køre med den lysegrå bjælker for at forhindre burn in? Eller er det unødbendigt eller måske bare nøjes med de mørkegrå sidegardiner

Redigeret af andmm - 28-Juni-2007 kl. 05:27
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2007 kl. 06:10

kan man ikke bedømme om man skal sætte sit panasonic (analog signal) til at vise billedet i 4:3 eller automatisk (eller 16:9) ved at sætte aspect til 4:3 også bibeholde 4:3 hvis billedet ser sådan ud 

Altså med to sorte bjælker, (som på eks. SBS net). Eller vælge automatisk hvis billedet ser sådan ud (som på eks. dr1)

??? Eller er der andre faktorer der spiller ind. Jeg så at da TV3 viste topfilmen "master and Commander" så var billedet overaskende med deto sorte bjælker som på billede 1, kan man så slutte at det vil være mest korrekt at visse filmen i 4:3 på tvet?

Redigeret af andmm - 28-Juni-2007 kl. 06:12
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu