|
|
Besvar ![]() |
Side <1234 7> |
Forfatter | |
jonit ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 219 |
![]() |
ups, jeg overså den optiske! Men en ekstern DVD er for klodset til min stue...Du ved WAF "The Wife Acceptance Factor".
Redigeret af jonit - 02-December-2009 kl. 13:01 |
|
Jonit... , Se mere her...
Min Bio |
|
![]() |
|
jonit ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 219 |
![]() |
Nu har jeg læst begge foreslåede artikler (fra spcr og anandtech) igennem, kendte dem nu godt, men havde ikke nærlæst dem.
Målingerne på ca. 70 grader celcius i GPU og CPU kerne, er målt med Zotac boardet i fri luft uden kabinet og uden blæserkøling. Dvs. intet airflow omkring kølerribbene. Bordet fungerer fint under disse forhold (og er bygget til det), men vil følgelig få længere levetid ved at nedsætte denne temperatur.
Antec ISK 300 kabinettet er godt ventileret, og har mulighed for at isætte 2 stk. 80 mm exhaust blæsere som trækker kold luft ind og den varme luft ud af kabinettet. Jeg vil gå ud fra at hvis jeg bruger 1 eller måske 2 effektive og stille Noctua R8 blæsere ved lav rpm, vil det give tilstrækkelig køling og forhåbenlig reducere kerne temperaturenne til under de 70 grader, og give længere levetid. Min inspiration til dette setup kom fra denne kilde; http://www.silentpcreview.com/article959-page4.html Som antager at et fannless Zotac IONITX-A vil blive fint kølet i et antec ISK 300 kabinet.
Citat fra ovenstående link: "The Zotac IONITX board can probably be cooled fine with just the single fan in the Antec ISK-300, but that seems too obvious a conclusion to verify or base a review around."
Skulle temeraturen stadig ligge omkring de 70 grader, er det vel også fint,. F.eks. i min Bærbare Zepto 6625WD med core2duo 2.4 Ghz CPU med en GF 8600GT GPU, ligger på ca. 66 grader i kerne temperaturer.
Jo mere jeg får læst, og får nye input til alternativer, jo mere tror jeg på at det setup som jeg har foreslået i starten i denne tråd er det rigtig valg for mig. Læs... jeg er meget tæt på at have taget en beslutning om investering.
Men lad mig fortsat høre komentarer. Det er rigtigt godt med jeres indput, tak for det! Redigeret af jonit - 02-December-2009 kl. 14:36 |
|
Min Bio |
|
![]() |
|
andmm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
![]() |
Spørgsmålet er så om temperaturen i kabinettet med airflow vil være over eller under det som er målt i det fri. Det trækker i retning af mindre temperatur pga airflowet, men samtidig vil kassen måske isolere varmen?
Interessant nok så vil det system de bygger med en e7200 være mere strømbesparende end et dual atom system ifølge dette http://www.tomshardware.com/reviews/dual-core-atom-330,2141-10.html bagsiden er så en øget pris på 646 kr. (546 hvis e7300 eller e7400 er lige så strømbesparende) Men så er systemet også både markant kraftigere samt mere strømbesparende. Dog er det ikke 9400 men 9300 gpu, men der skulle ikke være den store forskel Det ville være interessandt og vide om samme konklussion gør sig gældende hvis man sammenligner det system der laves i Silentpreview med dit forslåede system! Umiddelbart er det. Hvis temperaturen kan holdes nede så er jeg sikker på det bliver et godt system. Dog kommer den til at mangle SD kortlæser og den er større end de færdigbyggede fra eee og asus, som desuden kan spændes bag på TVet via VESA ophænget+ lidt dyre. Redigeret af andmm - 02-December-2009 kl. 17:13 |
|
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
|
![]() |
|
![]() |
Ja, det med temperaturen i Antec kabinettet, må tiden jo vise... Jeg håber og tror på det, set i forhold til den viden jeg har kunnet samle.
Ja, artiklen du henviser til siger jo elt tydeligt at man får mere ydelse pr. watt i et core2duo system end i et Atom 330 system, men det overasker mig nu heller ikke.
Men det var jo ikke den vej jeg ville, for man kan jo altid få noget bedre ydende for bare lidt flere penge. Jeg er sikker på at et Atom 330/ion system opfylder mine krav til ydelse, den kan til fulde præcis det den skal. Mine mål var jo lavt støjniveau til lavest mulige pris.
Atom 330 bundkortene i testen var også baseret på intel 945GC chipset, som jo æder en del mere strøm end ion chipsettet. Og rigtigt, den samme test med bundkort baseret ION chipsettet kunne nok se lidt bedre ud for Atom 330 i forhold til ydelse pr. watt, men det ville nok stadig ikke vinde.
Men på bundlinien vil at Atom/ion setup (som yder det som er nødvendigt men heller ikke mere) bruge mindre strøm end det foreslåede core2duo system, og det bliver miljøministeren og jeg selv rigtigt glad for.
Ja, jeg tror på at temperaturen kan holdes nede, og da jeg selv bygger kan jeg jo efterfølgende selv eksperimentere med det, den mulighed får man jo ikke i et færdigt system. Nu er jeg også en af dem som syntes det er sjovt at bygge selv.
Men viser der sig noget færdigt til samme pris eller billigere jeg ved vil være "stille", ja så tøver jeg ikke, men jeg har ikke set det endnu.
Eee og Asus er for dyre i forhold til mit eget setup, og jeg ved ikke om de vil være stille nok, det er rigtigt svært at vurdere i en computer butik med 50-60 db bagrundstøj? (eller hvor meget der nu er såden et sted).
Jeg har nu heller ikke brug for SD kortlæser, og ej heller væg/tv montering.
Andmm: Mange tak for dine betragtninger, det er selvfølgelig en overvejelse værd!
Redigeret af jonit - 02-December-2009 kl. 19:54 |
|
Min Bio |
|
![]() |
|
![]() |
Kunne ikke vente længere, dette setup må afprøves. Ordren hermed afgivet!
Det blev til følgende:
Antec ISK 300-65 Kabinet
Zotac IONITX-D (Atom N330/ION) Noctua NF-R8 blæser, bestilt 2 stk.
Corsair XMS2 PC6400 800 Mhz 2x2 GB (det ville blive dyrere at opgradere senere, skal også køre win7x64)
Samsung SN S083C Slim DVD/RW Drive
Seagate Momentus 5400.6 2.5" 250 GB Harddisk Hauppauge WinTV Nova-TD USB DUAL Tuner Pris ialt 3500 kr.- incl forsendelse
Nu kan det kun gå for langsomt, poster erfaringer og temperatur data når jeg har fået den op at køre! Redigeret af jonit - 03-December-2009 kl. 00:17 |
|
Min Bio |
|
![]() |
|
andmm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
![]() |
Tillykke med dit kommende setup, ser da frem til hvordan det fungere. Det er nok også meget godt at købe 2x2gb Ram så man kan udnytte Dual channal mode. Går ud fra at du har Remote control på lager.
Redigeret af andmm - 03-December-2009 kl. 08:38 |
|
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
|
![]() |
|
![]() |
Tak. ja jeg har fjernbetjening på lager fra tidligere.
|
|
Min Bio |
|
![]() |
|
Morten_P ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Januar-2009 Status: Offline Point: 84 |
![]() |
Hej Jonas
Hvordan går det med projektet? -jeg sidder og følger med, da jeg overvejer at bygge noget lignende, og har samme krav som dig: den skal være stille!
Hvor har du forresten bestilt fra?
Lad os endelig høre mere når du har fået den samlet
![]() ![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Et hurtigt kort svar!
Jeg har lige fået de sidste dele i dag, bestilte fra 2 levandører for billigste pris. (Dustion Home og BJ Trading).
Er netop blevet færdig med installation og vej på vej ned i stuen for at sætte den op der!
Wow den er cool & Quiet, lidt hurtige målinger; idle: både cpu og gpu ligger på ca. 50 grader celcius. Ved load ved afspilning af HD materiale ca. 60 grader, flot.
Uden låg på kabinettet stiger idle temp. til ca. 58 grader, og til knap 70 under load., så blæserne giver et fint flow forbi gpu/cpu køleblokken.
Subjektiv lydvurdering (jeg har ikke måleudstyr); Jeg kan ikke høre den et par meter væk (som er den afstand som jeg sidder fra den i sofaen) kun en svag tikken fra harddisken. Hvis jeg går tæt på den 1 - ½ meter kan jeg svagt høre lyden af luft der trækkes igennem kabinettet, ingen mekaniske lyde (kun lidt fra HD som sagt). PT. er jeg rigtigt meget tilfreds... men nu videre med projektet.
Jeg kommer med mere til jer snarest! Redigeret af jonit - 10-December-2009 kl. 20:47 |
|
Min Bio |
|
![]() |
|
![]() |
Nu er den færdigsamlet, istalleret med windows 7, 64 bit, og opdateret med nyeste drivere fra Nvidia. Den kører win 7 media center, med my movies 3 client installeret (server delen kører fra min WHS).
Den størte udfordring var at få alle ledninger til ikke at blokere for luftflowet, men det blev nu helt fint når man bare giver sig god tid. Alle instalationer gik smertefrit og alt virker nu perfekt som det skal.
Mit bundkort er en revision 2 som understøtter wake on USB (det gjorde rev. 1 ikke), jubiii, ellers var det også blever sendt tilbage.
Jeg har sat to Noctua r8 blæsere i kabinettet, og tilsluttet dem strøm molex direkte fra PSU, der følger to sæt lednings adaptere med til at vælge blæserhastighed jeg valgte dem med ULNA (Ultra low noise a....) altså laveste hastighed og det ver et godt valg, ingen mekanisk støj og denne indstilling giver fin køling til bundkortet som kører fanless.
Nu har jeg fundet svarere på mine egne spørgsmål, som startede denne tråd!
Vil Antec kabinettet alene med Noctua blæseren, være "køligt" nok for Zotac ION bundkortet? Svar: Ja, abosolut. Ingen problmer her og den er helt stille, ikke lydløs men stille. Når jeg sidder i sofaen hører jeg den ikke. Mit køleskab (og det larmer ikke specielt meget) bliver faktisk den dominerende lyd i en helt stille stue "midt om natten" (jeg har et åbent køkken til stuen).
Kunne jeg ligeså godt bruge et Zotac IONITX-B MB ( med en single core Atom N230), eller er der stor performance forskel (var bare for at spare lidt penge)? Svar: Nej, der skal en dual core til dette setup, og prisforskellen er alt for lille! Den er rimelig responsiv i media center interfacet (omend min spille pc selvfølgelig er langt mere responsin), optager fint to kanaler samtidigt, eller optager en kanel imen jeg ser en anden. Den kan det den skal, fint! Er det en meget dårlig ide med kun 1 stk. 2 GB ram klods til at starte med? Svar: Det virker fornuftigt at have valgt 4 gb fra starten, Zotac reserverer åbentbart noget af rammen til chipsettet, for Windows 7 64 bit, siger at der er 4 GB i maskinen, men at den kun kan bruge de 3 GB. I Bios har jeg reserveret 512 MB til den integrerede grafik. Nogen der kender noger til hvad resten bruges til?
Er et Samsung SN S083C DVD Drev stille, når det "spinder" med en DVD film i? Svar: Ja det er det. Når jeg sætter en DVD film i spinder det op i fuld hastighed og høres tydeligt (larmer), men efter ca. 1 min. spinder det helt ned igen og jeg kan ikke høre det mere, kun svagt en gang imellem hvor det spinder ganske lidt op igen imens filmen kører, men næsten ikke hørbart. Med alm. tv volumen, kan det slet ikke høres. SSD ville være rart, men er pt. for dyrt for mig, også selvom diskpladskravet er lille!
Men er der bedre (her tænker jeg mere stille og evt. bedre ydende) 2.5" hardiske end den valgte Seagate momentum 5400.6? Svar: Måske, men denne virker fortrinligt. Kan ikke høre den spinne (har gummiophængt den) kun en svag tikken når den arbejder. Ved alm. tv volumen lægger man slet ikke mærke til den.
Vil dette system være kraftigt nok til at kunne optage 2 kanaler samtidigt eller f.eks. se og optage samtidigt? Svar: Ja ingen problemer her (ca. 10-20% CPU forbrug imens den optager en SD kanel og en HD kanel, hvis jeg ser HD kanalen og optager en SD kanal samtidigt, ligger CPU forbrug på ca. 30-40%). Redigeret af jonit - 10-December-2009 kl. 20:31 |
|
Min Bio |
|
![]() |
|
Morten_P ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Januar-2009 Status: Offline Point: 84 |
![]() |
Jamen det lyder jo fantastisk :-)
Hvor har du købt bundkortet (min betænkelighed har nemlig også været hvor jeg skulle få fat i et Rev. 2) ?
-Tak for input!
:-) Morten
|
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
#Jonit
Har du lyd (Dolby Digital og DTS) over HDMI kørende?
Ved du om det kan HD lydformaterne over HDMI?
|
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |