|
Støj fra naboer i lejlighed - what to do? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Juiceren ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-November-2007 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 259 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 01-December-2014 kl. 10:34 |
Håber tråden her er placeret nogenlunde korrekt - ellers håber jeg den kan blive flyttet :)
Er for nyligt flyttet i ny lejlighed i Aalborg midtby (Ø gaden for kendere), og sammen med alle de fede ting ved at flytte fra udkanten ind til byen er der desværre også nogle knap så fede ting. Vores nabo støjer desværre en del, eller dvs. de larmer ikke voldsomt men alt lyd går nærmest lige igennem ind til vores stue (og i mindre grad soveværelse). Vi kan næsten høre deres tale tydeligt, og nyder de en action film kan vi også følge med. Selv en hyrdetime kl. 6 om morgenen fik vi fornøjelse af at være på medhør til..... Det er begrænset hvad vi har af store/tunge møbler der kan fyldes ind i den stue der er op i mod deres, så jeg har overvejet om billeder med rockfon etc. kan gøre en forskel? Her tænker jeg på om disse løsninger kun forbedre rumklang i vores stue, men ikke påvirker lyd der kommer fra væggene ud mod os? Da det er en leje lejlighed kan vi næppe få lov at sætte en hel ny væg op med lyddæmpning, så vi er jo lidt begrænsede i vores muligheder for "komplet isolering". Så kort sagt: Har I nogen erfaring med om lyddæmpende billeder (WAF skal jo være nogenlunde) kan gøre noget godt for støj der kommer fra væggen? |
|
Sonos Beam + Sub + 2x One SL - LG C8 55" - Nvidia Shield 2015
|
|
![]() |
|
Lars_M ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-November-2011 Sted: København, DK Status: Offline Point: 177 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hmm, den er ikke nem. Kender godt de gamle ejendomme i Ø-gaden, dejligt ungt område, men med masser af støj - tildels grundet lejerne, men især grundet konstruktionen.
Og nej, udover at bygge et rum i rummet - altså skalvæg, flydende gulve og evt nedhængt loft, så tror jeg ikke I kan gøre så meget. Da det er en lejelejlighed er disse tiltag lidt af bordet ... I kan evt. overveje nogle massive døre, tættet med gummilister, så kan I minimere lyden fra rum til rum. De akustik tiltag du selv nævner vil gavne dit indeklima, men vil sandsynligvis gøre noget nær intet ift. transmitteret lyd fra rum over/under/ved siden af.
|
|
LG 50PK760N, Marantz NR-1403, Creek Evolution 5350, Aune X1 Dac, Elac BS-203.A, XTZ 99W10.16, Audiovector center plus diverse bokse..
|
|
![]() |
|
Juiceren ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-November-2007 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 259 |
Ja det er et rigtig fint område, og i dette tilfælde er det ikke fordi vi bor ved siden af en ung party starter, tror faktisk det er et helt alm. kærestepar - dog har manden en meget dyb stemme og så snakker han måske lidt højre end andre også, så det hører vi ret nemt :)
Men det var lige præcis det svar jeg frygtede, altså at der ikke er noget at gøre.... vi må vende os til det. |
|
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Ja I må vænne jer til det, eller flytte! Har selv prøvet at bo i gammelt byggeri, hvor lydisolering er ikke eksisterende. Flyt inden det går jer på nerverne.
|
|
![]() |
|
Hehe jeg tror dog vi bliver boende et par år mindst - kæft det var hårdt at flytte alt vores bras op på 3. sal :)
|
|
|
|
![]() |
|
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4272 |
Det med hyrdetimen kan dæmpes, ved at sige var det også godt for jer den anden morgen? Når du ser dem næste gang. Virkede i mit tilfælde og hun dæmpede sig en hel del.
Det andet har jeg ikke andre ideer end de ovenstående til. |
|
![]() |
|
jake51 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6296 |
Jeg spurgte pænt om lov til at bygge en støjisolerende ekstra væg
Det fik jeg lov til, så spørg udlejeren Det kan jo være en midlertidig væg, der er nem at fjerne senere |
|
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
|
![]() |
|
michael9000 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
I feel your pain
![]()
Det er ikke udelukket at du ikke må lydisolere væggen ind til naboen. Forbedringer af lejebolig: http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=3 og http://www.bolius.dk/hvilke-ombygninger-maa-du-foretage-i-en-lejelejlighed-16228/ Lydisolering: http://www.bolius.dk/stoejgener-fra-andre-rum-i-din-bolig-18359/ |
|
![]() |
|
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Næste gang der er hyrdetime kan du sætte nogle "dyremusik" på - fx. en ko som siger "muuuh".. det skal nok tage toppen af stemningen :D - det er også en måde at gøre opmærksom på det går gennem vægen på en morsom måde!
|
|
![]() |
|
Hehe den med muuuuh er egentlig meget sjov, det må vi prøve! :P
Mht. forbedring af lejebolig tror jeg lige jeg vil tag det op med udlejer - tak for links!
|
|
|
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3804 |
Der er meget lidt en lejer ikke må foretage sig i et lejemål, når der tales om forbedringer. Din boligforbedring, er nok ikke et af dem. Du skal skrive til udlejer, og fortælle hvad du agter at gøre. Der skal foreligge et svar fra udlejer inden 8 uger, hvis ikke, kan du uden problemer gå i gang. Medsend tegninger, materialevalg osv. og udfør alt håndværksmæssigt korrekt, hvor alle tænkelige regler overholdes.
Find evt. masser af tip og gode råde på bolius.dk Din udlejer har måske endda et råderetskatalog, hvor der allerede er en generel godkendelse. Med henvisning til råderetten, og en forbedring af boligen, kan der måske oven i købet gives tilskud til arbejdet. Redigeret af JeTex - 01-December-2014 kl. 13:56 |
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
Thomas Jensen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 11-November-2013 Sted: Slagelse, DK Status: Offline Point: 456 |
Jeg ville optage lyden af deres hyrdetimer og afspille den for fuld drøn næste gang de havde familien til kaffe...
|
|
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |