Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Firebird
Guld medlem
Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
|
Emne: Støjdæmpende boks til projektor Sendt: 14-Maj-2010 kl. 00:37 |
Er de nogen herinde der har erfaring med at bygge en støjdæmpende boks til deres projektor? Hvad bruger i som polster/beklædning inde i boksen? Vil tykt gulvtæppe virke godt? Jeg spørger fordi jeg har gemt nogle rester, og tænkte på om det kan bruges effektivt som inderbeklædning i sådan en boks. Jeg er godt klar over at boksen også skal have nogle huller i toppen så varmen kan slippe ud. Målet er en boks som dæmper støjen så meget som muligt.
Redigeret af Firebird - 14-Maj-2010 kl. 00:39
|
Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
|
hansie
Guld medlem
Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7108
|
Sendt: 14-Maj-2010 kl. 07:18 |
der var flere der legede med det i de tidlige PJ dage
Måske du kan finde noget der
|
|
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 14-Maj-2010 kl. 10:27 |
hansie skrev:
der var flere der legede med det i de tidlige PJ dage
Måske du kan finde noget der |
Merci.
|
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
|
CSN Teknik
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
|
Sendt: 14-Maj-2010 kl. 13:16 |
Det er nok ikke en tosset ide at beklæde kassen med noget akustik skum der tager de højere frekvenser, de helt tomme kasser dæmper nok ikke ligeså meget, bare du sørger for den får massere af luft og kommer af med den varme luft.
Lad os se lidt billeder af projektet.
|
Mvh.Christian
CSN Teknik
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
|
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 14-Maj-2010 kl. 14:26 |
Nu kan man bare ikke bygge en lyd kasse til en projektor ude at tage hensyns til luft indsugning og udsugning, her er alle projektor ikke ens. Ellers kan de fås færdig fra www.audipack.com http://www.audipack.com/products.php/products/13899/14056
Redigeret af Startrek - 14-Maj-2010 kl. 14:32
|
|
Slettet_120331
--
Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
|
Sendt: 14-Maj-2010 kl. 14:35 |
Man kan få sådan nogle skumåtter specielt lavet til computer kabinetter, mon ikke de også kunne bruges her? Men den skal helt sikkert gennemtænkes iforhold til udluftning.
Tror ikke dem du linker til startrek hjælper specielt meget. Sådan et kabinet af plademetal begrænser altså ikke meget støj og så er det jo fuldt af huller.
Redigeret af Briam - 14-Maj-2010 kl. 14:37
|
|
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 14-Maj-2010 kl. 14:39 |
CSN Teknik skrev:
Det er nok ikke en tosset ide at beklæde kassen med noget akustik skum der tager de højere frekvenser, de helt tomme kasser dæmper nok ikke ligeså meget, bare du sørger for den får massere af luft og kommer af med den varme luft.
Lad os se lidt billeder af projektet. |
Jeg har ikke en projektor endnu, men, jeg leger alvorligt med tanken, og så skulle der helst ikke komme en irriterende larm fra projektoren. Ja, den varme luft stiger jo opad, så derfor havde jeg også tænkt mig, at der skulle et par huller til i toppen og i siderne for at give lidt gennemtræk uden at der kommer meget lyd ud af boksen. Evt. sammen med en lille low noise blæser. Kan 1cm. tykt gulvtæppe bruges som "lyddæmper" til sådan en kasse?
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
|
CSN Teknik
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
|
Sendt: 14-Maj-2010 kl. 14:50 |
Jeg vil nok ikke anvende gulvtæppe, så hellere det man kan få billigt til lyddæmpning, ligesom det "æggebakke" pyramide skum, jeg mener at mange musiker butiker har. Prøv at google: Lydabsorberende skumpanel. de er fine til de høje frekvenser.
Men du har jo også mulighed for at tage en projektor der ikke larmer så meget, de fåes jo ned til omkring 19 dB.
En kasse der skal kunne klare ventilationen og lyden vil fylde ret meget og det er ikke sikkert den pynter specielt meget
|
Mvh.Christian
CSN Teknik
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
|
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 14-Maj-2010 kl. 15:28 |
CSN Teknik skrev:
Jeg vil nok ikke anvende gulvtæppe, så hellere det man kan få billigt til lyddæmpning, ligesom det "æggebakke" pyramide skum, jeg mener at mange musiker butiker har. Prøv at google: Lydabsorberende skumpanel. de er fine til de høje frekvenser.
Men du har jo også mulighed for at tage en projektor der ikke larmer så meget, de fåes jo ned til omkring 19 dB.
En kasse der skal kunne klare ventilationen og lyden vil fylde ret meget og det er ikke sikkert den pynter specielt meget |
Hææh, det minder mig om en af mine onkler. Han tapetserede hele kælderen med æggebakker... Kassen kunne laves af massivt træ, og være en del af et lille system med nogle hylder så den ikke bare hænger ned fra loftet eller helt "alene" på en væg eller et stativ.
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
|
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 14-Maj-2010 kl. 15:37 |
Briam skrev:
Man kan få sådan nogle skumåtter specielt lavet til computer kabinetter, mon ikke de også kunne bruges her? Men den skal helt sikkert gennemtænkes iforhold til udluftning.
Tror ikke dem du linker til startrek hjælper specielt meget. Sådan et kabinet af plademetal begrænser altså ikke meget støj og så er det jo fuldt af huller.
|
Nu er det jo lette at købe denne løsning og så dæmpe den med lyd dæmpnings materiale, end at lave den helt for bunde af.
|
|
Energyzhig
Bruger
Oprettet: 04-November-2008
Point: 179
|
Sendt: 14-Maj-2010 kl. 20:34 |
[/QUOTE] Nu er det jo lette at købe denne løsning og så dæmpe den med lyd dæmpnings materiale, end at lave den helt for bunde af. [/QUOTE]
Sikkert også en del dyrere ... Synes den virker lidt overkill med features i forhold til trådstarters ønske, og køn er den ikke.
|
|
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
|
Sendt: 16-Maj-2010 kl. 01:38 |
lim langhåret gulvtæppe i loftet lige over dyret
så mindsker du reflektionerne fra dens overside,
den direkte lyd fra projektoren lige ned i hovedet dæmper dette dog ikke.
jo billigere projektoren er, jo mere larmer den oftest også
jo mindre den fysisk er, jo mere larmer den oftest også
i stedet for lofts beslag, men man montere en tyk tung træ hylde
stille projektoren på denne, og så beklæde hylden med langhåret gulvtæppe,
eller pladevat, man skal passe på at vibrationer fra projektoren ikke forplanter sig i hylden
og derved giver en højtaler effekt, bløde gummi fødder er sagen.
man kan også montere trekantede skumgummi stykke i loftet,
sådan at vinklen pejer bagud, dvs lyden fra projektorens overside,
bliver absorberet så meget som muligt, og det som ikke at absorberes,
reflekteres bagud.
|
|