recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Støjdæmpning af LCD (Sony X3500)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStøjdæmpning af LCD (Sony X3500)

Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Emne: Støjdæmpning af LCD (Sony X3500)
    Sendt: 01-November-2007 kl. 09:21
Hej alle,

Jeg har set flere der, ligesom jeg, er lidt trætte af den blæserstøj vores nye Sony X3500 afgiver - så jeg tænkte om nogen her skulle have erfaring i at dæmpe de lidt støjende skærme?

Citat fra manualen, afsnittet "Fejlfinding":
Der er en snurrende lyd
* Denne lyd stammer fra interne ventilatorer i tv'et (undtagen for KDL-52X3500). Dette er ikke en fejl.

Hvad kan der gøres 'eksternt' (dvs. uden at åbne apparatet = miste garantien?)?:

Er der forskel på om apparatet står på den medfølgende fod eller er monteret på et vægbeslag?

Hvad sker der hvis man stiller apparatet på en støjdæmpende måtte?

Har afstanden til bagvæggen noget at sige (reflektioner)?

Kan det betale sig at montere noget 'støjsugende' materiale bagpå skærmen?

Får man noget ud af at sætte støjdæmpende plader op på væggen bagved skærmen?

Hvad kan der evt. gøres hvis man er villig til at åbne for skærmen (og kan det gøres uden at garantien ryger?)?:

Kan blæseren/blæserne skiftes til mere støjsvage modeller?

Kan man sætte en temperatur-hastigheds-regulator på?

Kan man med fordel klistre nogle støjdæmpende måtter på indersiden?

Kan man måske ligefrem udskifte den aktive køling med en passiv køler (køleribber/heatpipe)?

Ja, jeg kunne selvfølgelig returnere skærmen, og prøve at finde en anden, lydløs, model - men jeg er vældig glad for apparatet, blot er støjen lidt generende, så det ville være rart at minimere den - eller kan jeg nok lære at leve med den...

-Kent

Til top
Larslj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-Oktober-2005
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 16:52

Ja jeg må jo tilstå, at jeg ikke rigtig kan høre blæseren på min 40x3500 fra 2 meters afstand!

Jeg kan da godt høre at den starter efter ca 10sek når fjernsynet tændes. Men jeg har nok for meget andet elektronik støj i mit hjem, til at det er noget der kan ødelægge mit indtryk af et næsten perfekt LCD tv.

Enten er jeg bare heldig med mit tv, eller stok døv

Hilsen

Lars 

Til top
Lassejp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-August-2007
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 20:53

Jeg har forhørt mig hos Sony support, men fik bare en standard svar tilbage om at blæserne hverken kan slukkes eller skiftes. Desuden skriver de at jeg kan kontakte min forhandler hvis blæserstøjen er unormalt høj, men det tror jeg nu ikke den er...

For mig lyder blæseren meget som en billig pc-køler, jeg kunne godt tænke mig om den kunne erstattes med en papst-køler, men så ryger garantien uden tvivl... 

Jeg har forsøgt at lokalisere blæserne udefra, men har ikke rigtigt haft succes, tror der er 2 stk, én i hver side. For mig er det som om at lyden kun bliver en smule svagere selvom man flytter sig længere væk, det kunne måske tyde på nogle reflektioner i mur/væg, resonans eller lign, men jeg kan ikke rigtigt få lyden til at ændre sig ligegyldigt hvad jeg gør.

Mit gamle fjernsyn larmede også, men larmen var anderledes, så jeg tror (og håber) bare det gælder om at vende sig til den nye blæser og "filtrere" støjen fra. For mig er det også kun generende om aftenen, hvor der ikke er andet støj, ellers høres de ikke. Dog lidt surt at et perfekt fjernsyn lider uden nogle elendige blæsere til ganske få kroner. For det jeg hører er selve den "snurrende" lyd fra ventilatorernes kuglelejre og ikke selve vindstøjen...såfremt man kan komme til de små djævle, burde de nemt kunne udskiftes. Jeg er dog ikke mand for at hjemmeeksperimentere med et tv til 20k, desværre...

Hvis nogen har en bekendt i et autoriseret sony værksted kunne de måske overtales til at bytte blæserne med bedre udgaver fra papst? I så fald er det dog vigtigt at vi har airflow (typisk målt i cfm) for de eksisterende blæsere og er sikre på at de nye kører på samme spænding...

Til top
Lassejp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 00:27
Oprindeligt skrevet af Larslj Larslj skrev:

Ja jeg må jo tilstå, at jeg ikke rigtig kan høre blæseren på min 40x3500 fra 2 meters afstand!

Har lige set klovn og et par andre serier til aften og de(n) blæser(e) er sgu generende...I alle de stille scener uden baggrundsmusik træder støjen tydeligt igennem, øv øv. Larslj du må være halvdøv eller også bruger du en xbox360 eller ps3 samtidig til at overdøve fjernsynet...

Det kan selvfølgelig også tænkes at et par stykker af os har fået en B-model med larmende blæsere. Jeg vil gå på jagt efter en udstillingsmodel i Århus og ligge øret til...

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 08:23
Teoretisk set, så burde man vel kunne skrue bagbeklædningen af og tage et kig - uden at det kan ses efterfølgende, og dermed går ud over garantien... Rent teoretisk selvfølgelig - jeg kunne aldrig finde på at skille elektriske apparater ad! 

Det kunne være rart med et par Pabst blæsere med gummiophæng...

Jeg tror der er noget temperaturstyring på blæserne - for jeg syntes de larmer mere efter 4 timers brug, end når de starter op. Men det er måske bare et audiotivt bedrag, fordi der er mere ro i huset sent på aftenen?...

-Kent

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 14:20
Hej,

Jeg har lige fået en mail fra forhandleren (lcd.dk), det ser ud som om der er nogen (Sony) som er ved at erkende at der er et problem:

Oprindeligt skrevet af lcd.dk lcd.dk skrev:

Har lige talt med Sony´s service center. De har hørt om fejlen og midt i næste uge vil de kontakte mig og fortælle om det er noget de kan gøre noget ved. Så hvis du skriver til mig midt i næste uge, så skulle jeg gerne have svar på det.

Jeg opdaterer her, når jeg ved mere...

-Kent
Til top
Lassejp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 14:30

Har fået samme besked fra lcd...

Hvis man kigger igennem "rillerne" i fjernsynet oppefra ser man to stykker "skumgummi/isoleringsmateriale" hvorunder blæserne tilsyneladende er placeret. Der går i hvert fald en tydelig gul, rød og sort ledning dertil, så sikkert med en form for blæserstyring. Men hvis det er tilfældet burde de være ekstremt nemme at skifte.

I øvrigt vil jeg høre jer om I ikke vil ligge øret til de to sider oppefra. På mit tv virker det som om at den "hakkende/støjende/brummende" blæser sider i højre side (samme side som betjeningspanelet), mens den der er i venstre giver en mindre, nærmest hvislende, konstant blæserstøj som er langt mindre generende. Så måske har jeg en halvdefekt blæser? eller er de mon bare af forskellig type?

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af Lassejp Lassejp skrev:

Men hvis det er tilfældet burde de være ekstremt nemme at skifte.

Kom nu din kylling, skru så den bagplade af!

Jeg skal nok prøve at lytte ekstra godt efter i aften, men umiddelbart syntes jeg at støjen lød ens i begge sider...

Paranoid mode - on:
Gad vide hvorfor de først kan svare os i næste uge - prøver de måske at trække tiden ud, så vi kommer ud over vores 14 dages fortrydelsesret? (jeg kan fortryde indtil på torsdag)
Paranoid mode - off:

-Kent

Til top
Dahm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-September-2006
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 15:58

Har haft mit 40 x3500 siden d. 18.10.08 og de første par dage var blæseren vildt irriterende. Nu lægger jeg faktisk kun mærke til den om aftenen når der er fuldstændig ro i hele huset.

Jeg synes nu også det lyder ens i begge sidder.

Talte med en fra Sony på KT's messe i Odense, og han sagde at han godt kendte til problemet, da han selv havde samme TV, men han mente ikke der kunne gøres noget ved det. Den eneste løsning han kendte var hovedtelefoner. (sagt med et smil på læben.)

Til top
Nullermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-August-2006
Sted: Trørød, Danmark
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af Dahm Dahm skrev:

Har haft mit 40 x3500 siden d. 18.10.08 og de første par dage var blæseren vildt irriterende. Nu lægger jeg faktisk kun mærke til den om aftenen når der er fuldstændig ro i hele huset.

Jeg synes nu også det lyder ens i begge sidder.

Talte med en fra Sony på KT's messe i Odense, og han sagde at han godt kendte til problemet, da han selv havde samme TV, men han mente ikke der kunne gøres noget ved det. Den eneste løsning han kendte var hovedtelefoner. (sagt med et smil på læben.)

Det tror jeg nu ikke du skal regne for seriøst. Hvis det problem, som der bliver skrevet om i denne tråd er en feature og ikke et problem som kan løses, så tror jeg ikke Sony får den helt store succes med dette fjernsyn.

Jeg er selv ved at købe gennem fælleskøbet og får jeg et TV der larmer så meget at det generer, ryger det fluks tilbage. Medmindre det kan løses - vel af mærke af Sony selv. Hvis ikke, må man jo kigge videre, hvilket jeg ikke håber

Jeg må også lige ind i et SC og lytte nærmere

Redigeret af Nullermanden - 02-November-2007 kl. 19:13
Til top
OveA Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-August-2006
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 19:17
Jeg er virkelig glad for at jeg skiftede til et TV uden blæsere  jeg var ved at få spat af det tilsidst (havde PANA PV60 i næsten 1 år inden det røg ud tilfordel for mit SKØNNE og helt STILLE PX70 + lidt Xtra tommer)...skal aldrig have et TV med blæsere igen   BASTA
Ove Andersen
Alt kan laves Bare der er tid og penge nok...
PANASONIC 50"PX70E
PANASONIC 42"PV60E (SOLGT)
---42" er alt for lille--
SONY PS3        NICE
Til top
peau Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 03-November-2007
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2007 kl. 02:20
 hej i kan nå at bytte endnu til en 52"  eller serien i w istedet for de er uden blæser har sony danmark oplyst mig om, så mit bliver et 40"w

Redigeret af peau - 03-November-2007 kl. 02:21
Til top

Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu