recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Støjmålinger
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStøjmålinger

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Emne: Støjmålinger
    Sendt: 16-August-2004 kl. 12:22

Støjmålinger

 

Jeg har et par gange været inde på at jeg ville lave en standard opstilling til støjmåling af Recordere, men jeg må nu erkende at jeg kan ikke lave en brugbar opstilling med det udstyr jeg har til rådighed. Jeg har til forsøgene brugt mit soveværelse og om natten er der ret stille, men recorderne støjer faktisk så lidt at de er meget svære at måle. Til målingerne har jeg brugt en målemikrofon anbragt ca 30 cm fra recorderen (eller tættere på) og en mikrofonforstærker ca 50 cm fra mikrofonen. Desværre opsamles der en hel del elektrisk støj, idet jeg er nødt til at bruge et 10 meter langt kabel for at få signalet ind i min PC. Mikrofonforstærkeren opsamler elektrisk støj ved 50 Hz, 150 Hz, 250 Hz, 350 Hz, 450 Hz osv….. selvom jeg selvfølgelig bruger skærmede kabler og mikrofonforstærkeren er batteri drevet og indbygget i en aluminium kasse. Kurverne er vægtet med A-filter (svarende til øres følsomheds karakteristik) .

 

 

 

Det duer kort og godt ikke!

 

En enkelt måling vil jeg dog godt vise. Den er målt med en billig "web"-mikrofon lige bag to recordere som stod ca 3 meter fra en støjende PC. Noget af støjen, fx de høje frekvenser, kan således være fra PC'en.

Frekvenskurven er rettet op og vægtet med A-filter.

 

 

 

Bemærk forskellen, hvor LG recorderen støjer mest i området fra 300 Hz til 1000 Hz og Pioneeren støjer mest fra 1000 Hz til 1500 Hz og igen fra 2000 Hz til 3000 Hz. Mit øre hører Pioneeren som mest støjende, men målt er LG'en ca 1 dB mere støjende. 1 dB er så lidt så det menneskelige øre ikke kan høre en ændring på 1 dB, men her er der tale om to forskellige frekvensbilleder og derfor er det hørbart.

 

Desværre er denne måleopstilling ikke reproducerbar, hvilket betyder at målingerne ikke kan sammenlines med målinger foretaget en anden dag.

 

Målingerne kan i øvrigt slet ikke sammenlignes med noget som helst, vær opmærksom på det. Det er ikke nogen standardiseret måleopstilling!

 

Vil du læse mere om støj så er der en god side her.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
deepo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 24-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2004 kl. 13:16

Hvor på mst.dk finder man artikler om støjmåling?

Et lidt mere detaljeret link var ønskeligt

/Mogens

Til top
Rapideye Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2004 kl. 14:00

 

Her er et link til det ultimative firma indenfor støjmåling.

Her findes mange interessante oplysninger.

http://www.bksv.com/

 



Redigeret af Rapideye
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2004 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af deepo deepo skrev:

Hvor på mst.dk finder man artikler om støjmåling?

Et lidt mere detaljeret link var ønskeligt

/Mogens

Nu har jeg ikke lige lovet et link om støjmåling, men kun et link om støj og det findes nemt ved klik på Trafik og støj, Støj og Mere om støj.

Hos mig hedder alle siderne www.mst.dk men her er et direkte link.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu