recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stor fejl i Intel CPU'er rettes først 9 januar.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stor fejl i Intel CPU'er rettes først 9 januar.

Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 4092
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 13:49
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2013
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 14:14
det er virkelig en rigtig lorte fejl.
Alle virtuelle enheder på en server (f.eks i et datacenter der hoster hjemmesider) kan læse hinandens data :-(

det gælder både Intel, AMD og ARM chips, men Intel er værst ramt, da deres næsten alle deres chips er ramt af begge fejl.
AMD's og ARM er kun begrænset ramt.

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8676
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg har kun lige skimmet det her lidt. Men det er jo nærmest en katastrofal fejl, og efter min mening er løsningen også helt hen i vejret. 30% processortid er altså temmelig voldsomt.

De 30% passer nok heller ikke. Ifølge Red Hat sløver nuværende patch maskiner med høj I/O som f.eks. databaser 8-12%. Andre tilfælde sløves mindre.

Der arbejdes på at sænke belastningen med nye patches.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 19:17
Som Lunddal siger - her er en linux test med og uden patch - (og de er jo også influeret af problemet) https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia-linux-kpti&num=1
Med andre ord. Performance forandringerne vil ikke blive voldsomt mærkbart for den daglige forbruger. 

Det er dog stadig en gigantisk blunder fra hele branchen, at man har lavet de her fejl. (ikke kun den intel specifikke) Det er jo i HW arkitekturen det er galt, så noget siger mig at man har "kopieret" designs videre til næste generation uden egentlig at tænke over tingene.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Som Lunddal siger - her er en linux test med og uden patch - (og de er jo også influeret af problemet) https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia-linux-kpti&num=1
Med andre ord. Performance forandringerne vil ikke blive voldsomt mærkbart for den daglige forbruger. 

Det er dog stadig en gigantisk blunder fra hele branchen, at man har lavet de her fejl. (ikke kun den intel specifikke) Det er jo i HW arkitekturen det er galt, så noget siger mig at man har "kopieret" designs videre til næste generation uden egentlig at tænke over tingene.
ja det er foruroligende
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 4822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 21:44

Hej.

Den store fejl i Intel CPU'er jeg skrev om i morges findes rent faktisk i 3 forskellige varianter.

Variant 1 kan patches i Styresystemet og findes i alle moderne CPU'er af alle fabrikater.
Variant 2 og 3 kan ikke patches og rammer Intel CPU'er og måske ARM.

Her er et link til en beskrivelse fra Googles Project Zero, som var dem der lækkede skandalen før tid:

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 05-Januar-2018 kl. 08:27
Til top
Looklight Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2008
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Looklight Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 00:53
Windows 10 patch kan opdaters allerede i dag, windows 7 og 8 patch kan hentes fra microsoft.
Jeg har patchede min pc idag og den kører lige så godt som den gjørt igar.
Panasonic TH-42PZ85

Panasonic DMP-BD55

Kiss VR-588

Onkyo TX-SR706

PS3 m500Gb hdd

Focal Sib XL 5.1
Til top
Kallespears Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-April-2011
Sted: Esbjerg Danmark
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kallespears Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 01:08
Hvorfor er der ikke en eneste artikel om dette på rec.dk?
Til top
Looklight Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2008
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Looklight Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 01:41
Nok fordi det er ikke et apple nyhed?

Wink
Panasonic TH-42PZ85

Panasonic DMP-BD55

Kiss VR-588

Onkyo TX-SR706

PS3 m500Gb hdd

Focal Sib XL 5.1
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 06:41
Oprindeligt skrevet af Looklight Looklight skrev:

Wink
HMM... Kan ikke lige finde noget om Apple-dimser som også er ramt, på recordere? Men jeg fik en opdatering idag på min Windows 7-computer. På min Windows 8.1 var der ikke nogen.

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af Looklight Looklight skrev:

Wink
det er jo en apple nyhed også, da de også er ramt. Men værre er at de sender en stor opdatering afsted til safari i da, som skal lukke et kæmpe hul i browseren, på mac og ios
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 09:41
Såvidt jeg har kunnet orientere mig her til morgen, så er der tale om 2 forskellige bugs, som dog har det tilfælles at de kan læse kernel memory fra userspace - Hvilket må siges at være utilsigtet. 

Meltdown rammer intel CPUer, fordi den udnytter processorens "branch prediction" kredsløb til at lække informationer. Med tilstrækkelig meget data, kan man i princippet få fat i al data i hukommelsen - også data som passwords osv. Dette kan fixes med software, men betyder at alle Kernel forspørseler fra userspace skal tjekkes inden de eksekveres, og det er dette som giver en forringelse i performance.

Den anden er langt værre i mine øjne. Den heder spectre, og kan ramme alle CPU'er som har branch prediction eller speculative execution - alle nyrer processorer i princippet. Jeg synes at kunne forstå, at man simpelthen måler tiden en branch bruger på at bestemme sig for et resultat, og på den måde kan man få indikationer af hvad data faktisk er, ved at forgifte "branch history" bufferen. 
Problemet er at der ikke er nogen løsning! Dog kræver det at der kører inficeret kode på CPU'en og den kode skal altså først ind. Hvis man normalt har gode vaner med sikkerhed så er problemet nok ikke så stort. Men kommer der inficeret kode på ens PC, så er det ALLE data der kan samles op. Bemærk at dette gælder alle systermer, lige fra embeddede systemer (TV, opvaskemaskiner, HVAC) til mobiler og computere. 
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu