17-18" er ikke en lille skærm, det synes jeg ikke. Jeg synes at min 17" skærm passer godt ind i mit synsfelt. En ekstern skærm vil man ofte placere nær ved bagerst på skrivebordet - eller man kunne hænge den op på væggen.
Jeg er såmænd ikke uenig med dig i at f.eks. 22-24" ekstern skærm, kunne være lækkert og cool, men jeg anser det ikke som værende nødvendigt - nærmere en luksus. Når jeg arbejder har jeg som oftest kun ét program åbent ad gangen - f.eks. mit tegneprogram. Min tegneprogram er ikke som AutoCad, hvor jeg har set at tegnerne kan have fordel af at bruge to skærme (eller måske én stor skærm). I enkelte tilfælde kan jeg f.eks. have to programmer åbne. F.eks. når jeg laver konstruktions beregninger. Så bruger jeg regneark til de indledende beregninger af belastninger og beskrivelse af hvad som beregnes. Og så har jeg et andet program ved siden af, til selve beregningen. Men på min 17" bredskærm, fylder dette program ikke ret meget, så jeg kan sagtens have regnearket åbent, og have beregningsprogrammet åbent oveni ud til siden, så jeg kan se i regnearket hvilke tal jeg skal sætte ind i beregningsprogrammet.
Mht. til tegneprogrammet - hvis min chef nogensinde godkender opgradering til nyeste version (jeg er efterhånden et par versioner bagud); Så er det i den nyeste version mulighed for at åbne mere end et projekt ad gangen. Det kan af og til være en fordel, og da vil en stor skærm selvfølgeligt være rart nok.
En anden ting man skal tænke på er at jeg skal kunne bruge computeren fornuftigt og til at arbejde ved på samme måde som herhjemme - når jeg rejser til kontoret i Norge, byggepladsen i Sverige, fabrikken i Lithauen eller til Filippinerne når vi besøger familien dér - i alt fra én dag til over 1 måned.
Jeg så en 15,6" bærbar inde i byen idag. Den skærmstørrelse virkede faktisk ret ok. Men Celcius H700 har desværre ikke indbygget taltastatur, hvilket er en stor fordel for mig at have. Herhjemme, hvis jeg har ekstern tastatur betyder det selvfølgelig ikke så meget, men ude...
Det med at man anbefaler eksternt tastatur/skærm, hvis man sidder mere end et par timer ved computeren om dagen... Ja, jeg arbejder oftest omkring 9-10 timer om dagen og jeg har ingen problemer. Men jeg sidder heller ikke og skriver på tastaturet hele tiden eller sidder udelukkende og arbejder med musen hele tiden. Det skifter vel i virkeligheden meget hele tiden. Når jeg f.eks. tegner er det en kombination af mus og taltastatur. Når jeg skriver beregninger, er det en kombination af tastatur, taltastatur og mus.
Altså, lad os se lidt nøgternt på det, fordele og ulemper Celcius H700 & Qosmio imellem:
Fujitsu Celcius H700;
Fordele:
- Lidt lettere at have med på farten.
- Quadro grafikkort.
- Pænt design.
- Hurtigere harddisk.
Ulemper:
- Ikke dedikeret taltastatur.
- Ekstern skærm og ekstern tastatur bør tilkøbes.
- Totalt set en noget dyrere løsning.
- Ikke helt så god processor (som i Qosmio).
Toshiba Qosmio X500-11C;
Fordele:
- Alt i én - stor skærm indbygget, både ude og hjemme.
- Indbygget taltastatur.
- Super god processor.
- Super godt grafikkort, men ikke quadro.
- Superflot design.
- En totalt set billigere løsning.
- Dobbelt så meget harddisk plads.
Ulemper:
- Lidt stor at rejse med, men uden praktisk betydning.
- Sort tastatur, men det tror jeg ikke det har praktisk betydning (mulighed for baggrundsbelysning).
Set helt nøgternt hvis vi kun kigger på "hestekræfterne" i de to maskiner og lader alt andet ude af betragtning: Er de to computere ikke stort set ligeværdige??
For mig ser det ud til at jeg med Toshiba Qosmio totalt set får en mere umiddelbar brugbar løsning - og en superkraftig maskine, både når jeg er hjemme og når jeg er ude. Samtidigt med at det er en billigere løsning.