recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stor forvirring omkring opsætning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stor forvirring omkring opsætning

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stor forvirring omkring opsætning
    Sendt: 13-November-2019 kl. 13:08
Hej alle.

Jeg har et 5.1 setup som spiller godt men jeg er forvirret over alt det jeg kan læse og youtube klip :) Så håber meget på lidt prof hjælp.

Setuppet består af

Denon X2400H
XTZ 12" sub
2 ret store Yamaha fronter
1 Dali OPTICONVOKAL center
1 Yamaha bagøhjtalere

Jeg har kørt Audessey på min denon.

1: Hvorfor sætter den mine fronter til large? Skal alle højtalere ikke stå til small så subwoofer klare de dybe toner
2: Hvorfor sætter Audessey mine højtalere til 60 Hz? Skal de ikke kunne klare fra 80 hz og op?
3: Min subwoofer hvad vil i sætte den til? Jeg oplevere den buldre helt vildt og lyder faktisk til at "overspille" så den giver lidt træls lyd.
Og har prøvet 0 og 180 grader men ingen held.
Hvad vil i sætte "phase" til? Midt i? Min forstærker levere jo kun op til 80 hz.
Jeg ønsker bare min subwoofer levere god bass i film. Musik høre vi ikke.

Og ved i måske om Audessey over "ruler" de manuelle indstillinger? 

Mange tak for hjælpe. Jeg har lidt billeder af indstillingerne.


Mvh Daniel og tak
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2019 kl. 14:56
Når du kører Audessey, så måler den jo de enkelte højtaler. Og hvis målingen viser at dine fronter kan kører langt ned i bas område, så bliver dine fronter sat til large. Du kan jo bare rette bagefter.

Når 
Audessey kører overskriver den dine indstillinger. 

Et sted i din receiver, kan du indstille at bassen skal både i højtaler og subwoofer. Doublebass eller lign. 

Jeg har selv en Marantz og jeg synes kalibreringen blev godt da jeg købte APP'en til min Ipad og indstillede den via Ipad'en. Appen virker så vidt jeg husker også til din receiver. 

Volume på din sub skal stå til 25%-50%. Frequency skal stå til Hign. Den styres af din receiver.

Mine fronter står til Large, da de sagtens kan leverer bass og jeg også bruger den til musik og jeg ikke gider tænde sub for musik
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2019 kl. 08:17
Hey du.
Mange tak for dit svar.
Jeg lavede en ny kalibrering og det virkede ret godt.

Jeg kunne godt tænkte mig mere skrald fra min subwoofer men måske den bare ikke kan spille stuen op.
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2019 kl. 09:34
Kopierer lige mit svar fra Hifi4All - det forum virker lidt dødt :)

1+2: Den sætter højttaleren efter den målte frekvensrespons. Dvs. hvis den måler dine fronter til at kunne spille ned til 60hz, så sætter
den dem til en delefrekvens på 60hz.
De 80hz er ikke en fastdefineret regel, men det er et rigtigt godt udgangspunkt. Der er ikke noget som hindrer dig i at ændre denne
indstilling.

3. Fase på sub skal stå til 0. Du skal sætte den inden du kører Audyssey og efter Audyssey er kørt, skal du ikke pille ved fasen på sub.
Buldrer sub både før og efter Audyssey er kørt?

Spørgsmål: Hvordan kører du Audyssey? Hvor placerer du mikrofonen, hvor mange gange måler du?
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2019 kl. 10:56
Hej Joans.
Ah kan godt se du svarede :) Mange tak

Jeg tror simpelthen jeg har skruet for højt op for den.

Jeg køre Audessey på 8 positioner i min sofa :)
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2019 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

Hey du.
Mange tak for dit svar.
Jeg lavede en ny kalibrering og det virkede ret godt.

Jeg kunne godt tænkte mig mere skrald fra min subwoofer men måske den bare ikke kan spille stuen op.


Når du er færdig, kan du jo altid går ind på receiveren og ændre nogle af værdierne. 

Dvs. du ka skrue op for Subwooferen, så får du mere smæld på. Men næste gang du laver en måling så bliver det resat.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2019 kl. 16:16
Du kan få mere bas ved at sætte main+sub i højttaler indstilling.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Du kan få mere bas ved at sætte main+sub i højttaler indstilling.
Du kan også risikere at få en betydeligt dårligere og ukorrekt bas samtidigt. Når Audyssey kalibrerer ser den på hver højttaler og sub for sig. Hvis du derefter afspiller bassen fra både subs og fronter samtidigt vil det invalidere alt hvad Audyssey har gjort af korrektion under 80hz.

Jeg ville ikke anbefale main+sub indstillingen med mindre man selv har kontrol over kalibrering og har styr på faldgruberne.
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 13:22
Hej Jonas.

Tak for dit svar.

Jeg kan se at Audessey har sat mine fronter og center til largde samt 60 hz. Synes det spiller godt men  savner stadig mere bass i sofaen :)
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 13:34
Hvordan er bassen hvis du går rundt i stuen?

Bas i vores små rum er besværlig og nogle steder i rummet kan du risikere, at der ingen bas er uanset hvor højt du skruer op for subs. Hvis du sofa er placeret uheldigt, kan det være derfor.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 13:34
Så prøv det jeg har skrevet længere oppe.

 Du kan få mere bas ved at sætte main+sub i højttaler indstilling.”
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 14:09
Hvor står din sub henne - dér hvor det er mest praktisk, eller hvor den spiller bedst? Kender du til den berømte "sub-crawl"?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu