recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stor forvirring omkring opsætning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stor forvirring omkring opsætning

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Hvor står din sub henne - dér hvor det er mest praktisk, eller hvor den spiller bedst? Kender du til den berømte "sub-crawl"?


Det er ikke det samme som PUB crawl
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Hvor står din sub henne - dér hvor det er mest praktisk, eller hvor den spiller bedst? Kender du til den berømte "sub-crawl"?


Det er ikke det samme som PUB crawl

Ikke helt, nej, og heller ikke lige så sjovt, men billigere ogi sidste ende det hele værd Big smile


Redigeret af jacobe - 15-November-2019 kl. 14:55
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 15:57
Tak for jeres svar. Jeg har kigget på sub crawl 😄 det desværre ikke muligt for mig at ændre placering. Den står oppe ved siden af den ene højtaler til venstre for fjernsynet. Jeg fornemmer den sagtens kan spille bass når vi kommer meget langt ned i Hz på filmen. 😊 Men jeg kan se er min receiver satte den til 0.0 db så måske jeg skal skure den til - 7 i receiver eller er det +? 😋
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 16:20
Vil ikke anbefale dig blot at skrue op - det var dén fejl jeg begik, da jeg ikke syntes min Infinity-sub spillede godt nok. Så satte jeg mig ned og så Interstellar, og puf - så havde jeg ingen subwoofer længere. Det var en meget lærerig oplevelse.

Det du oplever i sofaen er formodentlig et såkaldt "null", skabt af dit rum's akustiske egenskaber. Det er en laaaaaaaaaaaaaaaaaaang forklaring (Jonas, knock your socks off Tongue) men det var derfor, at han (Jonas ... ) spurgte dig tidligere, hvordan du oplever bassen ved at bevæge dig rundt omkring i stuen. Du vil sikkert bemærke, at der er steder i rummet, hvor din bas er helt vild lækker, men går du tilbage til sofaen er det som om den bliver "skruet ned" igen. Den bliver ikke bedre af bare at skrue mere op! Men, der vil være vise frekvenser, hvor den spiller helt ok, igen pga. hvordan såkaldte "room modes" fungerer. Det kan du teste ved at afspille et langsomt sweep, hvor du kan holde øje med frekvensen - det kan f.eks. REW.

Hvis jeg har ret, så er du enten nødt til at leve med det, eller bide i det sure æble og finde et alternativt sted til den subwoofer.


Redigeret af jacobe - 15-November-2019 kl. 16:21
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Du kan få mere bas ved at sætte main+sub i højttaler indstilling.
Du kan også risikere at få en betydeligt dårligere og ukorrekt bas samtidigt. Når Audyssey kalibrerer ser den på hver højttaler og sub for sig. Hvis du derefter afspiller bassen fra både subs og fronter samtidigt vil det invalidere alt hvad Audyssey har gjort af korrektion under 80hz.

Jeg ville ikke anbefale main+sub indstillingen med mindre man selv har kontrol over kalibrering og har styr på faldgruberne.
Ja whatever! Men hvis nu udstyret alligevel ikke kan levere tilstrækkeligt med bas, så er det en løsning for nogle, ikke for nørder det ved jeg godt. Har selv i tidernes morgen benyttet loudness knappen på forstærkeren da højttalerne var utilstrækkelige. Det her kan vel sammenlignes med det.
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 19:09
Jeg prøver at lige med main men mindes det ikke lød godt.
Men jeg kan se at jeg skal skrue ret meget op for lyden før bassen tænder. Skal jeg så ikke skrue den højere op i forstærkerne? 😊
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Du kan få mere bas ved at sætte main+sub i højttaler indstilling.
Du kan også risikere at få en betydeligt dårligere og ukorrekt bas samtidigt. Når Audyssey kalibrerer ser den på hver højttaler og sub for sig. Hvis du derefter afspiller bassen fra både subs og fronter samtidigt vil det invalidere alt hvad Audyssey har gjort af korrektion under 80hz.

Jeg ville ikke anbefale main+sub indstillingen med mindre man selv har kontrol over kalibrering og har styr på faldgruberne.
Ja whatever! Men hvis nu udstyret alligevel ikke kan levere tilstrækkeligt med bas, så er det en løsning for nogle, ikke for nørder det ved jeg godt. Har selv i tidernes morgen benyttet loudness knappen på forstærkeren da højttalerne var utilstrækkelige. Det her kan vel sammenlignes med det.
Det var da en sjov reaktion. Selvfølgelig kan det for nogle medføre et bedre resultat, men tænker det er fint at tage beslutningen om at bruge det på et oplyst grundlag - dvs. med de ulemper det måtte have. 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 19:53
Nej du skal skrue ned på vol på sub, så kommer der større output fra forstærkeren når du kalibrerer igen.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Du kan få mere bas ved at sætte main+sub i højttaler indstilling.
Du kan også risikere at få en betydeligt dårligere og ukorrekt bas samtidigt. Når Audyssey kalibrerer ser den på hver højttaler og sub for sig. Hvis du derefter afspiller bassen fra både subs og fronter samtidigt vil det invalidere alt hvad Audyssey har gjort af korrektion under 80hz.

Jeg ville ikke anbefale main+sub indstillingen med mindre man selv har kontrol over kalibrering og har styr på faldgruberne.
Ja whatever! Men hvis nu udstyret alligevel ikke kan levere tilstrækkeligt med bas, så er det en løsning for nogle, ikke for nørder det ved jeg godt. Har selv i tidernes morgen benyttet loudness knappen på forstærkeren da højttalerne var utilstrækkelige. Det her kan vel sammenlignes med det.
Det var da en sjov reaktion. Selvfølgelig kan det for nogle medføre et bedre resultat, men tænker det er fint at tage beslutningen om at bruge det på et oplyst grundlag - dvs. med de ulemper det måtte have. 
Der sker ikke noget ved at prøve det, uden at det behøver blive undersøgt med måleinstrumenter. Jeg siger ikke at det blir bedre, men at det burde prøves. 
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 20:00
Ja altså skrue ned på sub og op i forstærker ike? 😊
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

Ja altså skrue ned på sub og op i forstærker ike? 😊
Jo, men du må kun aktivt skrue ned i sub inden kalibrering. Og så sørger forstærker selv for resten NÅR du kalibrerer.
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2019 kl. 20:06
Jamen da jeg lavede kalibrering stod sub på 50% der satte denon den til 0.0 db men synes der skal meget til før den tænder så skal jeg vel skrue op inde i min forstærker ike? 😊 
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu