recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stor undskyldning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stor undskyldning

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stor undskyldning
    Sendt: 25-April-2020 kl. 12:25
Nu oplever i noget jeg sjældent gør. Men når jeg tager fejl så indrømmer jeg det gerne. Jeg har førhen skrevet her og i kommentarfeltet til artiklerne at der ingen lyd forskel var på dd+ og HD lyd formaterne. Jeg var forblændet af Apple et svagt øjeblik. For da jeg satte min Shield op til min stuebio igen, lavet test af film jeg både har på min server og på Apple tv app'en. Så var der kæmpe forskel. Når det så er sagt. Så testet jeg mellem film på serveren på Apple tv'et og filmene i Apple tv app'en. Der var forskellen næsten ingen. Vil tro den udpakning af lyden til PCM så man mister dolby true HD eller DTS HD master metadata, som lyden er afhængig af da den er mixet i det format. Så undskyld da jeg tog grueligt fejl og holdt hårdnakket på det
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 09:36
Respekt ... kunne mange lære af Thumbs Up

Nu vi er ved emnet ... du skriver: "den udpakning af lyden til PCM så man mister Dolby ThrueHD og DTS HD MA metadata, som lyden er afhængig af da den er mixet i dette format."
Du mistede mig lige dér. Kan du forklare, hvad du mener?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 10:56
Clap
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 11:17
Fandme god karma, repekt.

Nu når vi er ved lyden på ATV. 

Har du f.eks. musik fra cd'ere i 1:1 på en server? 

Da jeg forleden af en eller anden grund fik streamet min musik i gennem ATV 4K, kunne jeg høre at noget var galt, ja endda helt helt galt. 
Normalt benytter jeg funktionen Airplay i min receiver, som henter CD 1:1 16bit 44.1 filerne ude på serveren men også mine high resolution musik i 24bit 192Hz. 

Hold da nu kæft hvor er lyden ringe i gennem ATV 4K "HDMI" så jeg fik hentet/ lånt en dyr Preamp/streamer bare lige til at lave nogle A/B test, Yamaha's indbygget Airplay/ DAC lyder ok, og ingen tvivl om at man kan hente noget her med en dyr streamer/DAC

Men at ATV 4K er så ekstremt ringe i lyden kom sgu noget bag på mig, og gad enlig nok vide om det gør sig gældende i surround også. 

Tro jeg vil lave en test med en rippet BD i gennem handbrake, og spille den fil gennem ATV og i gennem min Oppe 203 så må vi se om ATV 4K falder til jorden. 

Jeg ved godt at ATV laver upsampling til 48KHz. men at det alene skulle gøre en så stor forskel tror jeg bare ikke på. Vi må se


Redigeret af Potter - 08-Maj-2020 kl. 11:20
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Respekt ... kunne mange lære af Thumbs Up

Nu vi er ved emnet ... du skriver: "den udpakning af lyden til PCM så man mister Dolby ThrueHD og DTS HD MA metadata, som lyden er afhængig af da den er mixet i dette format."
Du mistede mig lige dér. Kan du forklare, hvad du mener?
jeg kan prøve. Hver af de to formater forskellige metadata som lyden er afhængig at den afspilles som lydstudiet har tænk sig. Og de data kommer ikke med i PCM udpakningen. Dolby har bl.a deres dialnorm, for at nævne den vi fleste kender. Men studierne har brugt tid på at pusle om lyden i det format de bruger. De informationer ligger jo i metadataen. Jeg blev ret forbavset over så stor forskel der var mellem det var matrix jeg bl.a leget med og den 4. Jurassic Park film som jeg har både på Apple tv og som bluray Rip. Hvor jeg testet begge udgaver på Apple tv og så tog jeg shielden hvor den laver passthrough. Og fik mine ældste pige til en blind test, da hendes hørelse, er næsten bedre end en hunds(overdrivelsen fremmer forståelsen) hun var ikke skyggen af tvivl
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Fandme god karma, repekt.

Nu når vi er ved lyden på ATV. 

Har du f.eks. musik fra cd'ere i 1:1 på en server? 

Da jeg forleden af en eller anden grund fik streamet min musik i gennem ATV 4K, kunne jeg høre at noget var galt, ja endda helt helt galt. 
Normalt benytter jeg funktionen Airplay i min receiver, som henter CD 1:1 16bit 44.1 filerne ude på serveren men også mine high resolution musik i 24bit 192Hz. 

Hold da nu kæft hvor er lyden ringe i gennem ATV 4K "HDMI" så jeg fik hentet/ lånt en dyr Preamp/streamer bare lige til at lave nogle A/B test, Yamaha's indbygget Airplay/ DAC lyder ok, og ingen tvivl om at man kan hente noget her med en dyr streamer/DAC

Men at ATV 4K er så ekstremt ringe i lyden kom sgu noget bag på mig, og gad enlig nok vide om det gør sig gældende i surround også. 

Tro jeg vil lave en test med en rippet BD i gennem handbrake, og spille den fil gennem ATV og i gennem min Oppe 203 så må vi se om ATV 4K falder til jorden. 

Jeg ved godt at ATV laver upsampling til 48KHz. men at det alene skulle gøre en så stor forskel tror jeg bare ikke på. Vi må se

jeg har dog ikke lave test af 1:1 CD mellem Shield og Apple tv endnu. Det ja jeg har alle vores skiver 1:1 nu. Som mine kone rippet under krisen, mens jeg arbejdet, og hun var sendt hjem med løn. Og det var det der fik mig til at teste de film mellem Apple tv og Shield. For jeg havde glemt den rene ukomprimeret musik lyd😍
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 11:44
HVis jeg ikke husker helt forkert var der stort set samme debat for 10 år siden da HD formaterne begyndte at komme frem. Skulle forstærkeren eller afspilleren havde dekodning og hvad lød bedst. Nogle mente det var ligemeget og andre kunne høre tydelig forskel. 
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

HVis jeg ikke husker helt forkert var der stort set samme debat for 10 år siden da HD formaterne begyndte at komme frem. Skulle forstærkeren eller afspilleren havde dekodning og hvad lød bedst. Nogle mente det var ligemeget og andre kunne høre tydelig forskel. 
det dæmre et sted ja langt borte
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Fandme god karma, repekt.

Nu når vi er ved lyden på ATV. 

Har du f.eks. musik fra cd'ere i 1:1 på en server? 

Da jeg forleden af en eller anden grund fik streamet min musik i gennem ATV 4K, kunne jeg høre at noget var galt, ja endda helt helt galt. 
Normalt benytter jeg funktionen Airplay i min receiver, som henter CD 1:1 16bit 44.1 filerne ude på serveren men også mine high resolution musik i 24bit 192Hz. 

Hold da nu kæft hvor er lyden ringe i gennem ATV 4K "HDMI" så jeg fik hentet/ lånt en dyr Preamp/streamer bare lige til at lave nogle A/B test, Yamaha's indbygget Airplay/ DAC lyder ok, og ingen tvivl om at man kan hente noget her med en dyr streamer/DAC

Men at ATV 4K er så ekstremt ringe i lyden kom sgu noget bag på mig, og gad enlig nok vide om det gør sig gældende i surround også. 

Tro jeg vil lave en test med en rippet BD i gennem handbrake, og spille den fil gennem ATV og i gennem min Oppe 203 så må vi se om ATV 4K falder til jorden. 

Jeg ved godt at ATV laver upsampling til 48KHz. men at det alene skulle gøre en så stor forskel tror jeg bare ikke på. Vi må se

jeg har lige prøvet at teste med James Horner Braveheart musikken både på Shield og Apple tv 4k. Jeg ved ikke hvordan du opfattet lyden på dit Apple TV. Men min var nærmest ulden. At lytte til. I forhold til Shield der var klar i lyden, og mere detaljerig oppe i de høje sækkepibe toner.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Respekt ... kunne mange lære af Thumbs Up

Nu vi er ved emnet ... du skriver: "den udpakning af lyden til PCM så man mister Dolby ThrueHD og DTS HD MA metadata, som lyden er afhængig af da den er mixet i dette format."
Du mistede mig lige dér. Kan du forklare, hvad du mener?
jeg kan prøve. Hver af de to formater forskellige metadata som lyden er afhængig at den afspilles som lydstudiet har tænk sig. Og de data kommer ikke med i PCM udpakningen. Dolby har bl.a deres dialnorm, for at nævne den vi fleste kender. Men studierne har brugt tid på at pusle om lyden i det format de bruger. De informationer ligger jo i metadataen. Jeg blev ret forbavset over så stor forskel der var mellem det var matrix jeg bl.a leget med og den 4. Jurassic Park film som jeg har både på Apple tv og som bluray Rip. Hvor jeg testet begge udgaver på Apple tv og så tog jeg shielden hvor den laver passthrough. Og fik mine ældste pige til en blind test, da hendes hørelse, er næsten bedre end en hunds(overdrivelsen fremmer forståelsen) hun var ikke skyggen af tvivl

Hvilke metadata er der i DTS-HD Master som ikke kommer med over i PCM?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Respekt ... kunne mange lære af Thumbs Up

Nu vi er ved emnet ... du skriver: "den udpakning af lyden til PCM så man mister Dolby ThrueHD og DTS HD MA metadata, som lyden er afhængig af da den er mixet i dette format."
Du mistede mig lige dér. Kan du forklare, hvad du mener?
jeg kan prøve. Hver af de to formater forskellige metadata som lyden er afhængig at den afspilles som lydstudiet har tænk sig. Og de data kommer ikke med i PCM udpakningen. Dolby har bl.a deres dialnorm, for at nævne den vi fleste kender. Men studierne har brugt tid på at pusle om lyden i det format de bruger. De informationer ligger jo i metadataen. Jeg blev ret forbavset over så stor forskel der var mellem det var matrix jeg bl.a leget med og den 4. Jurassic Park film som jeg har både på Apple tv og som bluray Rip. Hvor jeg testet begge udgaver på Apple tv og så tog jeg shielden hvor den laver passthrough. Og fik mine ældste pige til en blind test, da hendes hørelse, er næsten bedre end en hunds(overdrivelsen fremmer forståelsen) hun var ikke skyggen af tvivl


Hvilke metadata er der i DTS-HD Master som ikke kommer med over i PCM?
jeg har ikke styr på hvad metadata de har. Jeg ved bare lyden er bedst i den form den er encoded ikke. Så noget sker der mellem transcodningen til PCM
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 22:03
Der eksisterer metadata for bl.a. dialnorm og DRC

Jeg ved om dailnorm at det bliver afgørende for hvorledes det gennemsnitligt niveau af dialog vægtes i lydpræsentationen. Dialnorm angives som en numerisk værdi i dB mellem -1 og -31 (hvor -1 angiver at der blot er 1dB forskel mellem det dynamiske topniveau og det gennemsnitlige dialogniveau (altså meget komprimeret) og -31 er 31dB forskel mellem peak-niveau og gennemsnitlig dialog niveau - Altså meget dynamik imellem tale og peakeffekter og godt til f.eks. Actionfilm).

For selve DialNorm-standarden er det maksimale dynamiske interval altså 31dB imellem peak og taleniveau, i hvilket tilfælde der ikke forgår nogen som helst dynamisk kompression af noget som helst og det hele forgår uden dæmpning af lydstyrkekontrollen i forstærken, som med andre ord altså styres af disse metadata uden om brugerens kontrol. Dialnorm leveres som flag; bitstream-metadata. Altså en dialnorm på 31 medfører ingen dæmpning af lydstyrkekontrollen. En dialnorm på 21 resulterer i 10dB dæmpning af dynamikken osv.

Metadata for dialnorm og DRC går tabt ved konverteringen til PCM, så forstærkeren styres ikke længere af disse metadata ved brug af PCM - så langt så godt.

Men det præcis betyder rent teknisk for udpakningen til waveform i PCM i den afspillende enhed før revieveren ud over at forskellen imellem peak og tale kan ændres via disse metadata for dialnorm og DRC og måske-måske ikke ende med at få betydning for hvordan der udpakkes til PCM ved jeg ikke. Hvad jeg ved er at en digital dæmpning kan reducere opløsningen (forestil dig en lavere waveform, den indeholder mindre dynamik og opløsning end en fuld udfyldt waveform, også selv om du skruer op for den lavere waveform på din forstærker). Hvad jeg også ved er hvad jeg erfarer i praksis ved forskellen på bitstreaming og udpakning til PCM. Ved udpakkning til PCM har min oplevelse i praksis gerne været at der gerne sker følgende: 

- Lydstyrken kan helt oplagt være ret forskellig ved samme indstillede lydstyrke på forstærkeren og dynamikken opleves langt større for bitstreamingens vedkommende. Der opleves slet og ret mere punch i bitstreamingen.

- Jeg har oplevet 2 forskellige ting ved konvertering til PCM fra HD lydformaterne (det samme gælder ikke for legacy formaterne, hvor jeg aldrig har oplevet at lyden klippes - men disclaimeren her er er så at det også er sjældent at jeg laver andet end at bitstreame):

1. Enten forsøges der åbenbart at indstille på PCM outouttets waveform og lydstyrke(?) på en eller anden vis fra noget fra de metadata for lydstyrke der findes er i streamen. I dette tilfælde opleves det at lyden generelt er normal og ukompromitteret ved tale og i samme lydstyrke som ved bitstreaming, men ved PCM klippes der så ved meget høje eksplosioner, skud mv. Der er tale om regulær klipning, det lyder slet og ret som om højttalerne "prutter" (Oplevet i f.eks. konvertering i PowerDVD til PCM, mens bitstramen fra PowerDVD af Dolby Digital True HD lydsporet var perfekt med langt højerelydende eksplosioner end talen uden at lyden klipper og "prutter"

2. Metadata for lydstyrken ingoreres formentligt fuldstændigt i forhold til hvodan man konverterer til waveform(?) og man får blot selve waveformen uden metatada. Her sidder man tilbage med perfekt lydkvalitet uden klip og "prutten", men til gengæld et lavere dynamisk output/spænd med mindre punch i lyden (f.eks. lavere eksplosioner) og en oplevelse af lidt lavere opløsning end ved bitstreaming. Det er sådan f.eks. mit ATV's PCM output opfører sig på min reciever sammenlignet med bitstreaming.

Læg dertil kompleksiteten forbundet med at jeg har læst at man faktisk har erfaret at metadata stillet for f.eks. dialnorm har været forskellig for samme film, afhængigt af om der har været afspillet fra BluRay eller streaming - Man kunne også i dette tilfælde mistænke at streamingudbydere kunne finde på at orientere sig mere imod at tilfredsstille den gennemsnitlige seers behov end entuisiastens.

Der ud over kan der også være forskel på om man har en reciever med eller uden Dolby MAT, for med Dolby MAT kan metadata jo overføres. Selv har jeg en reciever uden Dolby MAT (faktisk direkte inkompatibel med ATV 4K, med mindre jeg komprimmerer Dolby Atmos titler til legacy DD i ATV'et og dermed mister endnu mere lydkvalitet)

Jeg må indrømme at jeg kun har delvis forståelse af problematikken. Jeg ved hvad dialnorm som udgangspunkt handler om, jeg forstår at dæmpning går ud over lydstyrke, opløsning og dynamik men jeg ved f.eks. ikke om der eksisterer dynamiske metadata for dialnorms og DRC igennem en film eller ej og jeg ved heller ikke hvad der er standard håndteringen af disse metadata mht dæmpning i forbindelse med konverteringen til PCM. Der lader dog til at være forskelle i implementeringer (jævnfør erfaringerne med PowerDVD og ATV i ovenstående) - Det eneste jeg med sikkerhed ved er hvad jeg oplever i praksis, tilsvarende med det T-Duck og hans datter åbenbart også har erfaret, nemlig af lyden bare er bedre, har mere punch og opløsning via bitstreaming end hvis jeg lader en PC eller streamingboks konvertere til PCM i stedet for at bitstreame.


Redigeret af TBC1 - 08-Maj-2020 kl. 22:50
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu