recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stort billede?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stort billede?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
towli Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér towli Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stort billede?
    Sendt: 23-December-2011 kl. 15:50
Hej

Jeg kunne godt tænke mig en erstatning for min gamle Z2 projektor. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue tallene fra Projectorcentrals udregner, når man bruger "zoom" pilen osv.

Min Z2 kan lige nøjagtig udfylde min væg fra 3.80 meters afstand fra linse til væg (ca 2.40 meter bred væg).
Min allerstørste prioritet ved en ny projektor er, at den kan lave et lige så stort billede fra samme afstand og jeg kan ikke gennemskue om en Optoma HD200x (vistnok det samme som en HD20) kan det?
Jeg lånte min kollegas Optoma HD70 og da fandt jeg billedet for lille rent umiddelbart, men jeg havde ikke tid til at finde rundt i om det evt kan tweakes / "zoomes".

Jeg tror nok mit spørgsmål er: Hvilken Hjemmebio projektor (til <7000) kan lave det største anstændige billede fra 3.80 meter fra linse til væg - gerne så tæt på 2.50 meter som det er muligt ?

Jeg ville blive overdrevet glad for et svar  

/Jan
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2011 kl. 17:14
Hej.

Jeg vil ikke anbefale dig en bestemt projektor, men hvis du kigger i nedenstående tråd kan selv se hvordan man beregner hvor stort (eller lille) et billede en projektor kan lave på den aktuelle afstand. Hvis du ikke fatter hvad jeg har skrevet kan du bare spørge.

Ellers vil jeg anbefale dennne post angående lysstyke. Lang men interessant og lærerig.

Måske der snart skulle laves en "sticky". Det er de samme fem spørgsmål der stilles hele tiden.. ;-)

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 23-December-2011 kl. 17:33
Til top
towli Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Januar-2004
Point: 116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér towli Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2011 kl. 10:09

Tak.

Jeg er altså helt pjattet med folk, der godt gider at bruge tid på at hjælpe andre!
Jeg tror jeg forstår lidt mere nu - "projektionsafstand" - er det "throw distance" -tallene ?
Disse er ikke angivet på den måde der beskrives i tråden, på projectorcentral'as specs (altså med f.eks. 1.32:1 forholdet).
Gider du evt. bekræfte, at jeg godt vil kunne få et 2.50 m billede fra 3.80 meters afstand med en Optoma HD20 ? (det giver vel så forholdet 1:52 )

/Jan
God jul! og tak igen!
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2011 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af towli towli skrev:

Jeg tror jeg forstår lidt mere nu - "projektionsafstand" - er det "throw distance" -tallene ?

Ja

Gider du evt. bekræfte, at jeg godt vil kunne få et 2.50 m billede fra 3.80 meters afstand med en Optoma HD20 ? (det giver vel så forholdet 1:52 )

Ja. Med et projektions forhold på 1,5 til 1,8 vil du kunne lave et billede der er mellem 221cm og 253cm bredt fra 3,8m afstand. Det er altså kun lige det kan lade sig gøre. Der er også lidt usikkerhed med opgivelserne, så du skal måske prøve først inden du bestiller et lærred.

/Jan
God jul! og tak igen!

MVH
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu