|
Stream 4K video fra NAS til ATV 4K |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
jjdk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 649 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 03-Maj-2020 kl. 10:09 |
Hejsa.
Min ven og jeg har stort set samme setup. Samme Synology NAS DS 918, Apple TV 4K og de er forbundet med kablet 100 Mbit ethernet. Vi har lavet en ferievideo som er gemt i 4K, h-264 og med 60 Mbps. Når jeg afspiller videoen på ATV 4K med app’en ”Infuse”, står videoen skarp og detaljeret. Afspilningen er flydende. Når jeg afspiller med ”DS Video” nedskaleres videoen med svage pixeleringer til følge og en smule hakken – altså, set med mine øjne, en klar forringelse af kvaliteten. Men hos min ven, der altså benytter samme setup, afspilles videoen uden umiddelbar nedskalering og flydende med ”DS Video”. Da det er forskellige øjne, som ser billedet, kan opfattelserne også være forskellige. Findes der en app til ATV 4K eller en metode til at få vist opløsning og båndbredde på afspilningen? Eller er det noget, der kan aktiveres på TV’et? Jeg har en Sony KD-65XE9005 med Android. |
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6693 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan ses på Apple tv, hvis du har en Mac. Finder lige en vejledning.
Her: Redigeret af Brixen - 03-Maj-2020 kl. 10:15 |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
jjdk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 649 |
Perfekt. Tak for hjælpen.
Spændende om vi bliver klogere på en løsning.
|
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
![]() |
|
Så fik jeg installeret Xcode, hvilket gav mulighed for monitoreringen
af afspilningen på ATV 4K.
Dog blev der ikke vist nogen HUD ved afspilning fra Infuse eller Youtube. Jeg har lavet 2 udlæsninger fra DS Video på samme videomateriale. 1. 1. NAS og ATV 4K er forbundet med 100 Mbit (Cat-5 kabel) 2. 2. NAS og ATV 4k er forbundet med 1000 Mbit (Cat-5e kabel). Videoen er gemt i 4K, 29,97 fps og 60 Mbps og med H264 codex. Jeg tolker dataene derhen, at afspilningen sker med en båndbredde på under 10 Mbps, og så er der nok også noget med frameraten. Nu håber jeg, at en venlig sjæl vil hjælpe med ”oversættelse” af dataene, og måske kan komme med et bud på, hvad der evt. kan forbedres? 1. 1. Link til 100 Mbit: https://www.fam-johansen.dk:5001/sharing/hnz81055Q 2. 2. Link til 1000 Mbit: https://www.fam-johansen.dk:5001/sharing/dlrNi8z6D |
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Det betyder at DS video laver en transcode af din video. Om det kan slås fra ved jeg ikke, men du skal nok ind i indstillingerne på DS video på dit appleTV og på din NAS.
DS-video kravler gennem DLNA/app på din NAS først. Infuse har direkte adgang via SMB protokollen. Jeg kan forestille mig at DS-video reelt kører via rtp eller en anden protokol, og ikke har direkte adgang via SMB til filerne. (nødvendigt for at kunne transcode. Du burde også kunne se det på CPU forbruget på din NAS når du kører via DS-video. Infuse tager den rå dataoverførsel og viser det. - derfor ingen "kvalitetstab". Cat5 kabel kan "godt" håndtere gigabit netværk, men over længere afstande, så vil der være kvalitetstab og den kan defaulte til 100mbit i stedet. Cat5e kan uden problemer trække gigabit netværk, også over længere afstande.
|
|
![]() |
|
Er det korrekt, at den transcodede video kun vises med en båndbredde på under 10 Mbps? Hvis det er tilfældet forstår jeg bedre den synlige pixelering i scener med bevægelse. Men med det setup, jeg trods alt har, havde jeg ventet en noget højere kvalitet. Det er jo ikke meget bedre end Youtube. Og har jeg et problem med frameraten? Af HUD-data fremgår en refresh-rate på 50hz, men kildevideoen er med 29,97 fps. Og hvad betyder "natural-size: 1920 x 1072"? Er videoen også nedskaleret i opløsning?
|
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
![]() |
|
DS Video: CPU-forbrug = 18% og Netværk Upload = 1,5 MB/s. Infuse: CPU-forbrug = 2% og Netværk Upload = 9,5 MB/s. Så må jeg undersøge nærmere om indstillingerne i DS Video. Indtil videre foretrækker jeg Infuse.
|
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
![]() |
|
På iPad og iPhone kan jeg slå transcoding fra. Det giver et markant løft på kvaliteten. Men desværre er der ikke samme mulighed på ATV 4K. Jeg har også lige testet VLC Player, og den afspiller på samme måde som Infuse. Her er kvaliteten ligeledes noget bedre end DS Video og på niveau med Infuse.
|
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |