recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Streame musik + backup - NAS eller anden løsning?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStreame musik + backup - NAS eller anden løsning?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Emne: Streame musik + backup - NAS eller anden løsning?
    Sendt: 10-August-2010 kl. 11:32
Jeg skal bruge en løsning, hvor jeg skal kunne to ting:

1. Der skal kunne streames musik via en squeezebox eller Sonos.
2. Enheden skal kunne bruges til backup

Hvis jeg skal bruge squeezebox skal jeg jo have et program kørende, så i så fald må det blive en eller anden normal NAS. Hvad er den billigste/bedste løsning?

Hvis jeg skal bruge Sonos så går jeg ikke ud fra, at der skal køre et program på en PC/NAS. Kan man i så fald ikke få en løsning, hvor man sætter en USB-harddisk direkte til en router e.l.?

Jeg har en USB-harddisk på 1TB, som jeg ville kunne bruge til dette, så hvis det kunne lade sig gøre, så ville det jo være ret perfekt, men nu er jeg ikke så opdateret på hvad routere kan præstere i dag - kan dog ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Lige nu har jeg en Squeezebox, der streamer musik via en gammel Apple-bærbar. Det virker ok, men jeg overvejer at skifte til Sonos, når jeg får råd og hvis jeg kunne slippe for en tændt bærbar hele tiden, så ville det jo også være godt. Derudover er det besværligt at lave backup, når den Apple bærbar skal tale sammen med min normale pc med windows.

Håber, at I har nogle gode idéer :-)
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2010 kl. 10:22

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet.

Men en Sonos bruger ca 7 w(120 kr/år) mere end en Squeezebox Touch eller Squeezebox Radio (omtrent tredobbelt forbrug) både i "standby" og under drift.
Plus forskellen i indkøbspris Sonos vs SB. Alt ialt kan du afsætte ret mange penge og strømforbrug til at købe en f*cker af en NAS og stadig gøre det billigere med Squeezebox. Evt kan du købe en moderat NAS og bevare den gamle Apple som musik-server, blot med musikfilerne på NAS'en. Jeg forstår ikke hvorfor folk er så bange for at have en pc kørende 24/7. Hvis bare strømforbruget er iorden, kan jeg ikke se noget problem i det.

Mht usb-disk i router, så tror jeg ikke det er nogen ret fed løsning. Routeren kan intet andet end at gøre disken tilgængelig på netværket. Det vil sikkert fungere med Sonos, men en NAS kan jo så meget andet.
Selv ville jeg nok vælge en lille server med Windows eller Linux, men det er en anden sag.

Anyway. Derudover ved jeg ikke noget om specifikke NAS'er.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2010 kl. 10:33
Jeg skal kun bruge løsningen til to ting - streame musik og tage backup.

Jeg skal have en eller anden netværksdisk, hvor data'ene er tilgængelige for hhv. min computer (så der kan tages backup) og f.eks. en Sonos (så der kan streames musik).

Hvis man kan sætte en usb-disk i en router (eller hvis der fandtes routere, hvor der ligefrem er en harddisk i), så ville det jo klart være en ret billig løsning.

Jeg behøver ingen af de andre fancy løsninger ved en NAS, så længe jeg kan streame musik og tage backup let.

Men det lyder til at det ville kunne lade sig gøre at sætte usb-harddisken til en router og så ville Sonosen kunne få adgang samtidig med at man havde en disk stående, som man kunne lægge backup hen på. Er der nogle, der kan be- eller afkræfte dette?
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu