Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4119
|
Sendt: 13-April-2010 kl. 09:54 |
Alu kabelbakkerne fåes i hvid og så er de ikke firkantede, som jeg synes er pænerer.
Man skal også huske på at idag er det næste kun digitale overførsler. Så her tror jeg ikke at man er så sårbar som ved analoge overførsler, samt at der er indbyggede "kontrolfunktioner", så det sikres at det der sendes, også er det der kommer frem.
|
 |
danji
Super bruger
Oprettet: 22-Juli-2009
Point: 384
|
Sendt: 13-April-2010 kl. 10:11 |
Som alternativ til skærmning kan du blot sno kablerne gennem bakken. Så sker der ikke interferens mellem de to. Det er dette man benytter i netværkskabler, der retteligt hedder twisted pair. Her har du to højfrekvente signaler, et i hver retning, uden afskærmning overhovedet. Hvis man kan huske de gamle BNC netkort med coax forbindelse, så var de netop skærmet for at undgå interferens, men dette løste man altså blot ved at sno kablerne i stedet.
|
Mvh dan.
|
 |
erling1000
Bruger
Oprettet: 01-Juli-2008
Point: 148
|
Sendt: 13-April-2010 kl. 21:06 |
.
redigeret
Redigeret af erling1000 - 13-April-2010 kl. 23:04
|
 |
erling1000
Bruger
Oprettet: 01-Juli-2008
Point: 148
|
Sendt: 13-April-2010 kl. 21:09 |
PerW skrev:
Alu kabelbakkerne fåes i hvid og så er de ikke firkantede, som jeg synes er pænerer.
Man skal også huske på at idag er det næste kun digitale overførsler. Så her tror jeg ikke at man er så sårbar som ved analoge overførsler, samt at der er indbyggede "kontrolfunktioner", så det sikres at det der sendes, også er det der kommer frem. |
ok, så. Er da ikke tosset, bortset fra jeg måske synes prisen er helt hen i vejret, men måske ender det med det alligevel... hvilken bredde har du og hvor mange kabler kan man mosle derind  Synes de ser lidt små ud, rent pladsmæssigt...
Redigeret af erling1000 - 13-April-2010 kl. 21:13
|
 |
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
|
Sendt: 13-April-2010 kl. 22:27 |
danji skrev:
Som alternativ til skærmning kan du blot sno kablerne gennem bakken. Så sker der ikke interferens mellem de to. Det er dette man benytter i netværkskabler, der retteligt hedder twisted pair. Her har du to højfrekvente signaler, et i hver retning, uden afskærmning overhovedet. Hvis man kan huske de gamle BNC netkort med coax forbindelse, så var de netop skærmet for at undgå interferens, men dette løste man altså blot ved at sno kablerne i stedet. |
Husk staniolhatten, den er også vigtig.. I twisted pair netværkskabler findes højfrekvente signaler der sendes i begge retninger og ved at sno ledningerne parvis, en med signal i den ene retning og en med signal i modsatte retning opnås at deres udstråling modvirker hinanden. Samme type signal, samme hastighed, modsatte retninger, det kan bruges effektivt. Når du hænger en fladskærm på væggen og smider kabler i en skinne, så har kabler som strøm, lyd og hdmi vidt forskellige frekvenser, så det giver ikke en skid at snor dem sammen. Forskellige signaltyper, forskellige hastigheder, du vinder ikke noget ved at sno dem sammen. Beklager, men dit tip er en and..
|
 |
michael9000
Guld medlem
Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
|
Sendt: 14-April-2010 kl. 00:39 |
Anima skrev:
erling1000 skrev:
Jeg regner nok med at køre i 2 kanaler, så, hvis det kan gøres pænt (WAF). Nogen der har mening og/eller viden om, om kanalerne kan ligge lige op ad hinanden eller med (hvor mange?) cm. afstand? |
Det er en gang fis.
De fleste kabler nu om dage er godt nok skærmet til at signaler ikke forstyrrer hinanden. Dit udstyr er ikke så følsomt at det vil have en indvirkning (edit: synlig/hørbar), omend der altid vil være en lille indvirkning. Problemet er bare at vi som mennesker er for ringe til at kunne spotte forskellen med mindre vi sidder med oscilloskoper og lign.
Så kør du roligt kablerne som du selv vil.
|
Enig. Hvis der stækkes 100A i strømkablet vil det muligvis have betydning hvis antennekablet ligger 20-30 meter parrallelt med det - ellers ikke.
strandvasker skrev:
danji skrev:
Som alternativ til skærmning kan du blot sno kablerne gennem bakken. Så sker der ikke interferens mellem de to. Det er dette man benytter i netværkskabler, der retteligt hedder twisted pair. Her har du to højfrekvente signaler, et i hver retning, uden afskærmning overhovedet. Hvis man kan huske de gamle BNC netkort med coax forbindelse, så var de netop skærmet for at undgå interferens, men dette løste man altså blot ved at sno kablerne i stedet. |
Husk staniolhatten, den er også vigtig..
I twisted pair netværkskabler findes højfrekvente signaler der sendes i begge retninger og ved at sno ledningerne parvis, en med signal i den ene retning og en med signal i modsatte retning opnås at deres udstråling modvirker hinanden. Samme type signal, samme hastighed, modsatte retninger, det kan bruges effektivt.
Når du hænger en fladskærm på væggen og smider kabler i en skinne, så har kabler som strøm, lyd og hdmi vidt forskellige frekvenser, så det giver ikke en skid at snor dem sammen. Forskellige signaltyper, forskellige hastigheder, du vinder ikke noget ved at sno dem sammen.
Beklager, men dit tip er en and..
|
Igen enig.
(staniolhatten? er det den til hovedet eller stikket. LOL)
Nu er der skudt 2 ænder i flokken.
Kan vi finde flere?
/undskyld, men jeg kan ikke dy mig når det kommer til "sælger"-myter!
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
|
Sendt: 14-April-2010 kl. 07:27 |
erling1000 skrev:
PerW skrev:
Man skal også huske på at idag er det næste kun digitale overførsler. Så her tror jeg ikke at man er så sårbar som ved analoge overførsler, samt at der er indbyggede "kontrolfunktioner", så det sikres at det der sendes, også er det der kommer frem. |
ok, så. Er da ikke tosset, bortset fra jeg måske synes prisen er helt hen i vejret, men måske ender det med det alligevel... hvilken bredde har du og hvor mange kabler kan man mosle derind Synes de ser lidt små ud, rent pladsmæssigt... |
Jeg har 50 mm modellen og jeg har strøm, netværkskabel, 2x HDMI, antenne, 1 x optisk.
|
 |
danji
Super bruger
|
Sendt: 14-April-2010 kl. 10:28 |
strandvasker skrev:
I twisted pair netværkskabler findes højfrekvente signaler der sendes i begge retninger og ved at sno ledningerne parvis, en med signal i den ene retning og en med signal i modsatte retning opnås at deres udstråling modvirker hinanden. Samme type signal, samme hastighed, modsatte retninger, det kan bruges effektivt.Når du hænger en fladskærm på væggen og smider kabler i en skinne, så har kabler som strøm, lyd og hdmi vidt forskellige frekvenser, så det giver ikke en skid at snor dem sammen. Forskellige signaltyper, forskellige hastigheder, du vinder ikke noget ved at sno dem sammen.Beklager, men dit tip er en and.. |
Det er ikke korrekt at udstråling modvirker hinanden, fordi det er samme type signal. Om så signalerne var nøjagtig ens, ville de blot interfere på samme måde, og skabe de samme problemer for begge kabler. Jeg kan garantere dig for at hvis de to kabler lå parallelle så ville båndbredden i kablerne falde markant. Det eneste afgørende mht. EMC i kablerne på twisted pair er at de intet sted er parallelle.
Det er muligt der er andre problemer med at sno et signalkabel rundt om et strømkabel, som jeg ikke lige har overvejet, men det du skriver om twisted pair er ikke korrekt.
|
Mvh dan.
|
 |
strandvasker
Guld medlem
|
Sendt: 14-April-2010 kl. 12:01 |
danji skrev:
Det er ikke korrekt at udstråling modvirker hinanden, fordi det er samme type signal. Om så signalerne var nøjagtig ens, ville de blot interfere på samme måde, og skabe de samme problemer for begge kabler. Jeg kan garantere dig for at hvis de to kabler lå parallelle så ville båndbredden i kablerne falde markant. Det eneste afgørende mht. EMC i kablerne på twisted pair er at de intet sted er parallelle.
Det er muligt der er andre problemer med at sno et signalkabel rundt om et strømkabel, som jeg ikke lige har overvejet, men det du skriver om twisted pair er ikke korrekt. |
I sådan et twisted pair netværkskabel sendes der ens, men modsatrettede signaler gennem de to ledere i et par. I modtagerenden måles forskellen på de to signaler. Hvis de to ledere var lige ville den ene leder være tættere på en evt. støjkilde end den anden og det ville give en større/forkert forskel på signalerne i modtagerenden = støj. Ved at sno de to ledere forsøger man at sørge for at de to ledere får lige meget signal fra støjkilden, dvs. når modtageren sammenligner de to signaler vil indflydelsen fra støjkilden være den samme på begge og "ryge ud af ligningen". Det giver ikke nogen mening at forsøge at overføre det princip til at sno fx. strøm og antennekabel eller hdmi i en kabelbakke. Der sker ikke nogen sammenligning hos modtageren, det er ikke balancerede signaler. Strøm, antenne og HDMI vil sandsynligvis være indbyrdes støjkilder og at sno dem sammen vil kun sørge for at støjkilderne kommer rigtigt tæt på hinanden.
|
 |
danji
Super bruger
|
Sendt: 14-April-2010 kl. 12:48 |
Så taler vi om to forskellige ting. Det du beskriver er LVDS, og er uafhængigt af formålet med at sno ledningerne. De er begge støjreducerende, men kan fungere fint uafhængigt af hinanden.
|
Mvh dan.
|
 |
strandvasker
Guld medlem
|
Sendt: 14-April-2010 kl. 16:47 |
danji skrev:
Som alternativ til skærmning kan du blot sno kablerne gennem bakken. Så sker der ikke interferens mellem de to. Det er dette man benytter i netværkskabler, der retteligt hedder twisted pair. |
Jeg opgiver.. Er du ikke rar at finde noget dokumentation for at ovenstående påstand holder når der er tale om at sno de kabler man typisk finder i en kabelbakke til et tv? Det skulle ikke undre mig om et HDMI kabel er snoet internt, men det kunne være interessant at se noget om at det skulle give en fordel at sno fx. powerkabel, hdmi og antennekabel sammen..
|
 |
loproc
Ny bruger
Oprettet: 28-Juli-2006
Point: 5
|
Sendt: 02-September-2010 kl. 20:41 |
Det kommer an på hvilke kabler du fører igennem sammen med... Et analogt signalkabel kan godt forstyrres ved at det føres sammen med strømkablerne, men i så lille en grad at jeg ikke kunne forestille mig noget problem med mindre du ligefrem snor dem om hinanden så der dannes magnetfelter og der derfor overføres el gennem induktion. Det er dog de færreste der snor kabler sådan sammen ;)
Mht. kabler med digitalt signal (HDMI, Coaxial digital lyd osv.) kan der slet ikke være noget problem. Her kommunikeres signalet med 0 / +5V så det vil sige at der skal induceres (i worst case scenario) 2,5V ind i signalkablet for at en nul-bit kan blive "flippet" til én. Det er AFAIK helt urealistisk at det kan forekomme.
... og nu vi har gang i denne snak, så vil jeg jo også af samme grund påstå at det er totalt ligegyldigt om du køber et HDMI kabel til 50 kr. i Kvickly eller om du køber et dyrt kabel hos en radioforhandler. (gælder for den sags skyld hvilket som helst andet kabel til digitalt signal)
|
 |