recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strøm pris på Macmini tændt 24/7?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Strøm pris på Macmini tændt 24/7?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Strøm pris på Macmini tændt 24/7?
    Sendt: 04-August-2016 kl. 17:29
Jeg har en Macmini med følgende specifikationer, og en 500 gb SSD harddisk:

Hvis den står tændt med Plex Server 24/7, hvor meget vil det så ca. koste i strøm om året?
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2009
Point: 1036
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 18:14
Det er umuligt at svare på, da forbruget afhænger af belastningen af computeren - som jo vil variere i takt med dit brug. 

Maksimalforbruget er 85 watt iflg. Apple - svarende til 744,6 Kwh om året. Hvis du fx har DONG som elselskab, vil det løbe op i .1675 kr.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 18:40
Og når den kun skal køre med plex er strømforsyningen nok kørende med en 10-30% belastning når den står tændt hele tiden. - har selv en core2duo udgave som stort set kun har været slukket i de genstarter ved opdateringer  siden jeg fik den i 2010. Har ikke umiddelbart tænkt over hvor meget den brugte - Jeg kunne til gengæld se på min regning at mit ældgamle sony tv blev skiftet ud fra en 250W model til en under 100W. Der kom da godt nok noget mere tilbage i strømpenge end der plejede.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 19:31
Jeg ved godt det er meget svært at give et bud på, men jeg vil gerne have et så godt estimat som muligt. Så hvad er jeres bedste bud?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Jeg ved godt det er meget svært at give et bud på, men jeg vil gerne have et så godt estimat som muligt. Så hvad er jeres bedste bud?
Set et SparOmeter på i et nogle dage og mål akkumuleret/gennemsnits forbrug. Wink

Mvh. JørgenT

Redigeret af JørgenT - 04-August-2016 kl. 19:45
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 20:47
Jeg har også min kørende 24/7 ('12 - i7). Den er dog sat til at gå i sleep kl 23.
Men har aldrig tænkt over strømforbruget, men som andre skriver kommer det jo an på hvad den laver.

PS jeg kan se at min bruger ca 14w når skærmen er slukket (idle, men eyeTV kører, VirtualBox, og nogle andre programmer. Men den laver nok ikke det store).
Og den bruger 2w i sleep

Redigeret af kim.t - 04-August-2016 kl. 23:28
Til top
AVnerd Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Marts-2009
Sted: Frederiksberg
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AVnerd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Set et SparOmeter på i et nogle dage og mål akkumuleret/gennemsnits forbrug. Wink

Mvh. JørgenT

De kan lånes på biblioteket hvis du ikke lige gider smide penge efter et.
Men absolut enig i at det er eneste måde at skaffe et reelt tal på.
Kender ikke Plex, men havde selv en Mac Mini for mange år siden. Pga. dens meget lave strømforbrug ved standby/dvale kostede den mig ikke så meget i strøm.
Hvilket jeg fandt ud af ved at proppe en strømmåler på i en uge.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 17:49
Jeg har sat en strømmåler til, og den ligger rimelig stabil på godt 20W, og springer engang imellem til ca. 40W. Men jeg prøve at lade den sidde på et par dage, og så tager jeg gennemsnittet.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 18:54

Jeg har sat en strømmåler til, og den ligger rimelig stabil på godt 20W, og springer engang imellem til ca. 40W. Men jeg prøve at lade den sidde på et par dage, og så tager jeg gennemsnittet.
Hvis det er et SparOmeter har det indbygget funktion som kan summere total forbrug over tid (mener jeg, hvis jeg husker ret  LOL )

Mvh. JørgenT
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu