recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - strømforbrug lcd versus billedrør
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketstrømforbrug lcd versus billedrør

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
perf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-November-2005
Status: Offline
Point: 327
Direkte link til dette indlæg Emne: strømforbrug lcd versus billedrør
    Sendt: 02-Marts-2009 kl. 17:57

hej,

er det virkelig rigtig at de nye fladskærms lcd bruger mere strøm

end et konventionelt billedrørs TV. ??

Da vi gik fra gamle skærme til fladskærme på pc'en synes jeg et

af argumenterne var at de (fladskærme) brugte væsentlig mindre

strøm!

hilsen

en forvirret :-)

Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 08:50
Nu sammenligner du vel et billedørs tv med et LCD af samme størrelse, og ikke et 21" CRT med en 50" fladskærm?
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Point: 1424
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 10:58
Større skærm = Større billede areal = Mere lys = Mere energi
Mvh Jesper
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 11:12

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Større skærm = Større billede areal = Mere lys = Mere energi

Det er da stadig tankevækkende at et fx B&O 28" mx6000 kun har en label på 100W og det er jo max ligesom plasma....

Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 11:22
man kan bare ikke få et plasma i 28 tommer. Problemet med strømforbruget er jo at vi gerne vil have større skærme, det medføre større strømforbrug. Et 50 tommer Crt tv vil jo også bruge en del strøm.
med LED lys på nye lcd, vil strømforbruget blive mindre. Hvis så man kan få et 32 tommer med LED, så vil strømforbruget sikkert være det samme eller mindre. Plasma vil altid bruge lidt mere strøm, men det må man jo så betale for. Jeg kan bedst lide et plasma tv og derfor må jeg så betale lidt ekstra. Hvis man godt kan lide en bmw m5 v10, må man jo også betale lidt ekstra til benz.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 11:23
Ja det er noget sjovt noget - jeg sidder netop foran en 20" dell LCD skærm, der er opgivet til 75w - Over i hjørnet stå en gammel 19" CRT af uransagelig herkomst, der står 100w på lablen - Så hvis man skal sammenligne æbler med æbler må det gøres på skærme af samme størrelse.

Redigeret af Kasper_J - 03-Marts-2009 kl. 11:24
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 11:34
lige præcis
Til top
GISMO1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-August-2006
Point: 183
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 12:42
Jeg har en samsung 22" model 225uv den bruger "kun" 45Watt.
Jo mere man ved , jo mere finder man udaf at man ikke ved.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 17:30

Det kræver lidt man sætter sig lidt ind i teknologierne.

CRT, TFT, LCD, Plasma osv. kan ikke lige umiddelbart samlignes med hinanden. Eksempelvis er TFT billigere i drift end tilsvarende for LCD. Men der findes også LCD som er næsten lige så billige som TFT.

At samligne CRT med LCD er måske reelt nok set i relation til, at begge er TV. Men at forvente et mindre forbrug.. Hmm tjo måske. Mit gamle 32" Philips widescreen CRT, det brugte 180watt. Mit 40" Samsung bruger såvidt jeg husker omkring 230watt. Altså 50watt for 8". Plasma er så helt anderledes, har er det dog primært lyset som afgører, hvor meget man bruger, (hvilket forøvrigt også er gældende for LCD med baggrundsbelysning). Et korrekt justeret/kalibreret TV, det bruger væsentlig mindre end det som TVèt maksimalt er angivet til. Eksempelvis da jeg testede et JVC TV for et stykke tid siden på 42" tommer (LCD) der kunne jeg få det helt ned på 135watt, blot ved at juster det.

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 18:02

Jeg synes det er fint at være miljøbevidst, og har stor respekt for dem,som er 100% oprigtige omkring det. Jeg fornemmer dog en tendens til,at folk ofte forventer nogle urealistiske forbrug på fladskærme . 

Overvejede du måske at doppe dit motherfucker grafikkort, og skifte din  statiopnære pc ud med en bærbar?  

Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1424
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 11:41
Kandersen, enten er det mig som ikke kan forstå hvad du skriver, eller så er det en omgang pladre du fik skrevet i farten

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Eksempelvis er TFT billigere i drift end tilsvarende for LCD. Men der findes også LCD som er næsten lige så billige som TFT.

TFT er jo LCD

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Plasma er så helt anderledes, har er det dog primært lyset som afgører, hvor meget man bruger, (hvilket forøvrigt også er gældende for LCD med baggrundsbelysning)

Hvis man lige ser bort fra LCD med dynamisk baggrunds belysning, så bruger LCD da en konstant effekt.
En CRT skærms effekt forbrug, variere ligesom en plasmaskærm, afhængig af hvor meget lys der er på skærmen.

Mvh Jesper
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu