recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strømforbrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Strømforbrug

Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 13:33
BTW Otto: så har du jo ret i din betragtning......
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af klander klander skrev:

Mit 1 år gamle LED Philips på 46" bruger ca 80 W efter det er stillet og pillet ved det, så en alm Stationær PC bruger ca 4x gange det.

Bruger din stationære computer 320W?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af klander klander skrev:

Mit 1 år gamle LED Philips på 46" bruger ca 80 W efter det er stillet og pillet ved det, så en alm Stationær PC bruger ca 4x gange det.

Bruger din stationære computer 320W?

Ja, det lyder som noget af en overdrivelse!
Jeg vil påstå at min ret potente PC, bruger under det halve - i gennemsnit.

M.v.h.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 09:22
Der er i den seneste tid kommet focus på stand by strøm.

Det har betydet at de fleste elektriske apparater nu har minimalt strømforbrug i stand by.

Nu er turen så kommet til strømforbrug på vores kæreste eje.

Jeg er ening med Otto i at man ikke skal skifte for at spare lidt strøm.

Hvis forbrugerne efterspørger TV der sluger mindre strøm vil producenterne gå i gang med at lave sådanne TV.

De mennesker der gerne vil spare på strømmen er i min optik ganske fornuftige.

Når vi køber køleskab/fryser er kigger vi som noget af det første på strømforbruget.

Så næste gang du skal købe nyt husalter bør du gå efter en model med mindre strømforbrug.

Til top
akas Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-September-2007
Sted: danmark
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér akas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Vi skrev lidt i min hjemmebio tråd, som jeg linkede til tidligere, om strømforbrug og min holdning er stadig at det er en væsentlig faktor i min verden at spare på de ressourcer vi har til rådighed og det skal medregnes når man investerer i nyt udstyr. At der så ikke er oplysninger tilgængeligt om produktionomkostninger Mht. energi er noget vi bare må lukke øjnene overfor.

Det synes jeg da er en vattet holdning - "hvad man ikke ved har man ikke ondt af"? HVIS det er af økologiske årsager man vil være forbrugsbevidst, så bør forbrugerne da i fællesskab stille samme krav om oplysninger om produktionens CO2 regnskab, som om produktets strømforbrug?

Hvad med produktionens miljøpåvirkning ifht. at beholde sit tv vs at købe et nyt? Måske er det bedre for miljøet at beholde sin gamle "miljøsviner", end at kassere det og købe et nyt? For slet ikke at tale om at købe et produkt ud fra dét formål at det skal have en kvalitet der gør at man gider beholde det i mange år, frem for at købe nyt hvert tredje år? Hvis du vil være miljøbevidst, så skal du da købe produkter med mange års levetid. Medmindre selvfølgelig at nogen kan påvise at produktionens andel af et produkts totale CO2 regnskab er minimalt?
Jeg personlig skifter tv hver 2-3 år da de allerede så er forældetSleepy
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 11:04
Standbyforbrug og unødigt tændt udstyr er noget snot. Får knopper af det. Har derfor lavet et setup så jeg kan tænde og slukke mit udstyr i "klumper" når jeg skal benytte disse. Fx. tænder en knap for fjernsyn og en forlængerdåse til brug til strøm til bærbar samt mulighed for opladere, da dette setup bruges på daglig basis. En anden knap tænder for forstærker, PS2 HDD-optager, Wii, SUB og HDMI switch.
Men har samme holdning som andre her, at når jeg så bruger udstyret, så kredser mine tanker ikke omkring hvor meget disse bruger aktuelt. Men ville til hver en tid vælge et stykke udstyr, som bruger mindre strøm hvis det har samme kvalitet som mere strømhungrene udstyr, hvis jeg stod overfor, at skulle købe et nyt stykke legetøj.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 11:10

Men jeg hører jævnligt folk argumentere for at de har betalt ekstra for et LED tv, simpelthen fordi de bruger mindre strøm. Det er en lidt sjov måde at regne på...

Nu er der jo altså mange, som ikke spare på strømmen for pengenes skyld.
Til top
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Februar-2009
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 11:16
Den med at skifte tv hver 2 eller 3 år da de er forældet, den holder vidst ikke længere, tror nu de fleste 2009 eller 2010 modeller står lige så fint. Så medmindre man skal have det sidste nye 3d o.s.v så vil jeg våge påstanden at det er producenterne der prøver at lokke os på den. Har selv en 2010 model og regner først med at skifte, hvis jeg skal op i størrelse og prisen derved er faldet eller OLED kommer under de 20 kilo for en seriøs størrelse på mindst 50 tommer. Det skal nok komme, men først om 3 år måske mere. Har ikke travlt og er glad for det jeg har. Mit sidste CRT tv beholdte jeg fra 1999 til 2010 så har tid nok. Og 4k og hvad de ellers finder på hjælper næppe hvis ikke signalet er med
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-December-2004
Point: 2089
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mufcdk1974 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Men jeg hører jævnligt folk argumentere for at de har betalt ekstra for et LED tv, simpelthen fordi de bruger mindre strøm. Det er en lidt sjov måde at regne på...

Nu er der jo altså mange, som ikke spare på strømmen for pengenes skyld.

Prøv lige at tage citatet ud af en sammehæng:

Det er naturligvis meget reelt at sætte fokus på at driftsomkostningerne skal indregnes, og at ting ikke kun koster indkøbsprisen, men jeg forstår ikke rigtigt den der automat-reaktion med at så skal man bare lade være med at købe store tv. Det regnestykke må den enkelte vel lave for sig selv. Men det er meget sjovt at se nogle gange hvor langt folk vil gå for at få strømforbruget ned - vel at mærke ikke af økologiske grunde, men simpel økonomi: Hvis man investerer 10.000,- ekstra for et givent produkt, med dét primære formål at få strømforbruget til at falde med for 500 kroner om året, så skal man altså have skolepengene tilbage.

Ottos eksempel er for de folk som sparer på strømmen af økonomiske årsager.
Film samling(Opdateret den 26/11-09)
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:

Den med at skifte tv hver 2 eller 3 år da de er forældet, den holder vidst ikke længere, tror nu de fleste 2009 eller 2010 modeller står lige så fint. Så medmindre man skal have det sidste nye 3d o.s.v så vil jeg våge påstanden at det er producenterne der prøver at lokke os på den. Har selv en 2010 model og regner først med at skifte, hvis jeg skal op i størrelse og prisen derved er faldet eller OLED kommer under de 20 kilo for en seriøs størrelse på mindst 50 tommer. Det skal nok komme, men først om 3 år måske mere. Har ikke travlt og er glad for det jeg har. Mit sidste CRT tv beholdte jeg fra 1999 til 2010 så har tid nok. Og 4k og hvad de ellers finder på hjælper næppe hvis ikke signalet er med

der er stadig ikke sket et kæmpe spring de sidste par år
dog synes led er blevet noget bedre og har selv en i mit køkken

Ja min pio bruger en del strøm, men jeg kan stadig ikke få et tv som er bedre

dog skifter jeg nok til en pan 65 tommer i år
men kun fordi jeg har solgt min projekter og synes 50 tommer er for lille til film

man køber jo heller ikke en bmw m5 v10, fordi den skal gå langt på en liter  
men dens køreegenskaber.

jeg køber alså et tv et efter billede og ikke på nogen andre punkter  

synes det er fint de bruger mindre strøm, men jeg vil alså ikke gå på kompromi med billedkvaliteten
Til top
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Februar-2009
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 15:51
Sjovt du sammenligner med biler hvor netop performance ikke er gået ned grundet downsizing, men turbo og lignende har kunnet give bedre forbrug selv med bedre ydelse, så tror da i den grad samtlige producenter gør hvad de kan for at få strømforbruget ned på tv også.
Er dog fuldt ud enig omkring at jeg ikke vil gå på kompromis med kvaliteten for at spare få kr. Om året. Selvom strøm nok aldrig går hen og bliver billigere tværtimod skal vi nok regne med seriøse stigninger over de kommende år uanset parti farve.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Men ville til hver en tid vælge et stykke udstyr, som bruger mindre strøm hvis det har samme kvalitet som mere strømhungrene udstyr, hvis jeg stod overfor, at skulle købe et nyt stykke legetøj.

Netop problemet . Tendensen har været at merprisen for et LCD/LED med lavt strømforbrug og billedkvalitet som et godt plasma, - har været så markant at prisforsellen ALDRIG tjenes hjem i TV´ets levetid . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 10>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu