Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Nettossen
Super bruger
Oprettet: 18-Maj-2009
Status: Offline
Point: 269
|
Emne: Strømforbrug? Sendt: 19-Juni-2009 kl. 22:25 |
Hej alle.
Er der nogle af Jer, der har målt, hvad Jeres Media Centre bruger af strøm?
- jeg tænker både ved alm. brug, dvale samt i standby?
Jeg overvejer, om det kan betale sig at have det tændt hele tiden og så bare lade det gå i dvale, når den ikke bruges aktivt?
Det burde det vel sagtens kunne klare, - men hvad koster det?
På forhånd tak.
Mvh Chris
|
 |
Zulu
Guld medlem
Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Point: 775
|
Sendt: 19-Juni-2009 kl. 22:43 |
Du behøver ikke at bruge dvale - S3 standby er fint og det er væsentligt hurtigere at starte op fra S3 standby end dvale.
Jeg har målt på mine egne PC'er og der er forskellen på S3 standby, dvale og helt slukket ikke-eksisterende - eller under 1 W.
Så kik i stedet på S3 standby og sæt PC'en til at den kan vækkes når den kontaktes via netværket, hvis du har brug for den feature.
|
 |
redmm
Bruger
Oprettet: 01-Oktober-2008
Point: 157
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 00:16 |
Jeg har målt på mit mediecenter: Se TV i MediaPortal 91W Idle i MP 75W Idel i windows 69W Slumer 22W Dvale 20W Slukket 21W
Det sidste virker ikke rigtigt og er sikket en eller anden form for målefejl. 20W slukket er efter min mening for meget når den er slukket.
S3 standby må være det samme som Slumer og det må være der hvor den gemmer data i ram
Dvale må være hibernate hvor data gemmes på harddisk.
MVH Jakob
|
Jakob :-)
|
 |
Zulu
Guld medlem
Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 00:35 |
Hvis du har en ældre strømforsyning kan det godt passe at den brænder en del af selv når PC'en er slukket, men 20W lyder alligevel af meget.
Hvad har du af komponenter i HTPC'en?
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 00:51 |
redmm skrev:
Jeg har målt på mit mediecenter: Se TV i MediaPortal 91W Idle i MP 75W Idel i windows 69W Slumer 22W Dvale 20W Slukket 21W
Det sidste virker ikke rigtigt og er sikket en eller anden form for målefejl. 20W slukket er efter min mening for meget når den er slukket. |
Har du brugt et Spar'o'meter?
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 00:58 |
At spørge om hvor meget strøm en PC bruger svarer til at stille spørgsmålet: Hvor meget benzin bruger en bil. Et så dumt spørgsmål vil ingen vel stille?
Strømforbruget er en samlet faktor af alle de features som man har i sin PC. Har du flere tunerkort i PCen, har du flere diske, har du eksterne USB diske, eller interne SATA/ATA diske, hvor meget RAM, hvilket processor, hvilket grafikkort
Er selv i gang med et forsøg med et Intel Atom 330 motherboard med 2 gb ram, og foreløbig kun 2 SATA diske på 1,5 terabyte, ingen tuner (endnu), Det ser godt ud: 46 VA når den slapper af (skærm ikke medregnet, men den er vel på nul, når den er i sleep mode)
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 11:01 |
redmm skrev:
Det sidste virker ikke rigtigt og er sikket en eller anden form for målefejl. 20W slukket er efter min mening for meget når den er slukket.
|
Jeg har målt på en PC i sluket tilstand med DONG's Spar-O-Meter og med en billig måler fra Harald Nyborg: Spar-O-Meter: 2,7 W Harald Nyborg: 12 W De billige målere er kendt for at måle meget forkert ved lave forbrug eller ved switch-mode strømforsyninger. En slukket PC må dermed være noget af det værste for en billig måler.
|
 |
redmm
Bruger
Oprettet: 01-Oktober-2008
Point: 157
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 11:49 |
Jeg bruger en energimåler som jeg ikke ved hvor kommer fra, jeg har lånt den. Det er sikket fra Brugsen eller haral nyborg. jeg ved at den ikke kan måle under 4W.
i min HTPC er der et Asus bundkort med AMD 780 chipset, en AMD x2 spu på 2,1GHz, 1 stk samsung Harddisk, et gammelt DVD drev og et tv-kort.
Der er noget med at energimåler kan lånes fx. biblioteket, det må jeg prøve.
MVH J
|
Jakob :-)
|
 |
- Dark Nebula -
Bruger
Oprettet: 01-December-2008
Point: 109
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 13:10 |
Testet med DONG's Spar-O-Meter
Mit system er følgende:
GigaByte GA--MA78GM--S2H Athlon X2 4850e WesternDigital -- GreenDisk PioneerBDC--202 Kingston HyperX 2x1 GB
Forbrug: Tændt (IDLE) ca.55watt. S3 Mode - ca.6,5watt. Mpeg2 play i MCE - 65-70watt med brug af FFdshow. CPU er Undervoltet og køre med en clock speed på 1.4ghz
MAngler dog at teste strømforbrug med BlueRay playback, så det blvier det næste..
Redigeret af - Dark Nebula - - 20-Juni-2009 kl. 19:02
|
Diablo 3 On It's Way
Now Four Characters:
|| Barb. || Witch Doc. || The Wizard || The Monk ||
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 16:11 |
Jeg synes, man bør skrive, hvad man har målt forbruget med. Ellers er det svært at vide, om forskellene bare skyldes en dårlig måler.
|
 |