recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strømforbrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStrømforbrug

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
el-hansen.dk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Strømforbrug
    Sendt: 07-Januar-2006 kl. 23:44

Hej...

Jeg har overvejet at bygge en stadionær PC op til et medie center til at have i stuen.

Så kan jeg til at regne på strømforbruget, og det sagde 145W (efter et W-meter) og det giver ca 1900kr om året. Det syntes jeg er meget.

Hvis man køber en rigtig medie center til at stille i stuen hvad bruger den i strøm?
Kan man lave en alm PC med et lavere strømforbrug hvis man laver den på eks en Pentium M processer?

H2

PS: medie centeret kunde fx værer http://www.compumail.dk/comp_grund_konfig.php?konfig_id=234& amp;opt=3&type=
Til top
brilleabe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Maj-2004
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 09:00

Hej Hansen,

Jeg havde samme betænkligheder mht til strømforbrug da jeg skulle bygge en htpc. Min gamle pc brugte 150/200watt (idle/load) og jeg synes det var lige i overkanten.

Jeg har derfor bygget min htpc med en pentium m og sidder nu med en maskine som kun bruger ca 49/69 watt og så siger den oven i købet ikke en lyd.

Det koster naturlivis extra, men jeg synes det er det værd - pengene spares i strøm på få år - og så er den lydløs. Jeg har valgt alle komponenter ud fra strøm/varme/kvalitet (og ikke pris) og jeg endte med et pricetack på 8250 eksl kabinet og dvd-brænder (det har jeg ikke brug for pt).

Hvis du ser dig omkring her på siden vil du se mange forskellige løsninger som tager hensyn til både larm og strøm.

/Brille

Til top
el-hansen.dk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-Januar-2006
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 09:28

Det lyder godt.

Kan du ikke sende et par link med de eks på energibesparende PC, syntes ikke jeg kan finde dem

Skal man være opmærksomt på noget specielt når man vælger strømforsyning/kabinet

Til top
brilleabe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Maj-2004
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 11:03

Du kan prøve at læsse denne tråd som jeg lavede inden jeg shoppede:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7365&P N=1&TPN=1

Her er et par gode sites at starte på:

http://www.quietpc.com/uk/products.php

http://www.silentpcreview.com/

Til top
Kluks Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Februar-2004
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 13:27
Nu behøver din MCE jo heller ikke køre 24/7. Den kan jo selv finde ud af at starte op og lukke ned når du skal optage noget. Og den bruger jo ikke 145W i standby...
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 16:31
Og den behøver heller ikke være i standby, man kan nøjes med at sætte den i Dvale (Hibernate). Jeg har to maskiner med MCE 2005 den ene med to tunere og den anden med 1.  De starter fint op når der skal optages. Det er desuden nemt at starte og stoppe, kun et enkelt tryk på knappen.
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2006 kl. 09:10

Jeg mener ikke det er hibernation, men 'Suspend - to - RAM', også kaldet S3, i modsætning til den normale standby tilstand, som de fleste PC'er anvender default, S1.

I S1 kører blæserne stadig og der er strøm på og liv i CPU'en.

Hibernation tilstand gemmer indholdet af RAM på disken og lukker computeren helt ned.

Suspend-to-RAM (S3) lukker hardwaren ned til et minimum, men holder strøm (og dermed indhold) på RAM kredsene. Fra S3 til fuld speed går der kun få sekunder, så det er særdeles velegnet til HTPC brug.

Én af mine maskiner bruger ca. 16 W og en anden 25 W i S3 tilstand. Denne forskel skyldes primært strømforsyningen og den kan man desværre ikke gøre så meget ved. Disse maskiner bruger næsten den samme mængde strøm, hvadenten de er helt slukkede eller i S3 tilstand.

Jeg søger stadig efter en strømforsyning, som ikke bruger så meget strøm i tomgang, men det er ikke lykkedes mig at finde nogen endnu.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2006 kl. 14:50

Jeg er nu blevet klogere, tror jeg. Grunden til at jeg altid har brugt Dvale (Hibernate) har været ud fra den betragtning at Standby stort set brugte lige så meget strøm som når maskinen var tændt. Det gjaldt i hvertfald for de maskiner jeg brugte før. Blæser osv kørte bare lystigt videre. Der var lys i maskinen. De har sikkert kun supporteret S1.

Nu har jeg testet Standby på min spritnye Medion 8800 med dual core CPU og 1 gb ram,  og så kom der helt andre boller på suppen.

Den lukkede ned på 2 sek og bruger 9 watt i standby. Ingen blæsere kører. Ingen lys. Det vil sige at "tomgangs" udgifterne bliver under 60 kr. om året ved 16 timer standby pr. dag

Den er oppe og køre med MCE på live TV på ca. 11-15 sek. (skal lige klikke på OK til resume).  Ved Dvale (hibernate) tog det mindst 45 sek at komme til resume. Strømforbruget ved dvale var næsten det samme, 8 watt

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu