recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strømforsyning/power supply
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Strømforsyning/power supply

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Marc12 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 28-Februar-2021
Sted: sjælland
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Marc12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Strømforsyning/power supply
    Sendt: 28-Februar-2021 kl. 22:17
Kan man rense sin egen strømforsyning i pc en. Nogen siger at det er farligt, andre at det ikke er. Er det bedre at købe en ny? 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2021 kl. 22:56
Hvorfor vil du rense?
Til top
Marc12 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 28-Februar-2021
Sted: sjælland
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Marc12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2021 kl. 23:06
Jeg vil rense den fordi jeg sidste år fik skiftet ram,bundkort og et par andre ting i den pga den brændte sammen. Værkstedet giver nikotin skylden. Nu er jeg røgfri og nu driller pc en igen og tænker, det eneste der ikke blev udskiftet næsten var strømforsyningen. Den må være grunden til at der er problemer igen da jeg har kørt flere tests og andet ikke fejler noget.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2021 kl. 23:09
Selvfølgelig kan du rense den. Sørg for at stikket er trukket ud og har været det nogle minutter. Brug en støvsuger med børste og bloker blæseren så den ikke roterer imens.

Flemming 
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Marc12 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 28-Februar-2021
Sted: sjælland
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Marc12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2021 kl. 23:12
Jeg så på youtube flere videoer med at rense den. Flere skrev så at man ikke må bruge en støvsuger og slet ikke røre nogle elektriske ting i strømforsyning kunne føre til alvorlige stød, derfor er jeg i tvivl.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2021 kl. 23:13
Det er jo ikke det dyreste at skifte. Tror ikke den kan svare sig at rense. Googlede lige priser og kan se de ligger omkring 200,- 

Og ja. Nikotin er en dræber. 


Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2021 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Selvfølgelig kan du rense den. Sørg for at stikket er trukket ud og har været det nogle minutter. Brug en støvsuger med børste og bloker blæseren så den ikke roterer imens.

Flemming 
Det er ikke nok til at tage tjære og nikotin.
Til top
Marc12 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 28-Februar-2021
Sted: sjælland
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Marc12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2021 kl. 23:15
Ja, det er nok bedst bare at købe en ny. Tak for svar.
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 541
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 04:13
Køb en ny og giv den lidt flere watt, så den bedre kan trække elektronikken!
Og hvis du køber en strømforsyning til en stationær for 200 kr, så dummer du dig gevaldigt!
De koster nogenlunde lige så meget som de kan levere af Watt,  500 Watt ~ 500 Kr (og op for bedre kvalitet).
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 13:47
Sidste år,? - Så betyder det at din strømforsyning er maksimalt 1,5 år gammel.

Det er ikke normalt at strømforsyninger dør så hurtigt, også selvom de er placeret i et rygerhjem Shocked

Man kan godt i begrænset omfang rense sin strømforsyning, uden at åbne den:

  1. Tag strømmen fra den, blokér blæseren i den med en papirclips eller tilsvarende, så den ikke kan dreje rundt.

  2. Pust ind i den med en trykluft kompressor.

  3. Vent 4-5 timer til at evt. vand er fordampet, hvis der ikke er vandopsamler på kompressoren.

  4. Fjern klipsen og tænd sæt strøm til igen.

Nu ved jeg ikke hvor fingernem du er.

Men man kan kontrollere om en strømforsyning er defekt, ved at kortslutte grøn og sort ledning i det største af stikkene på strømforsyningen.

Hvis den tænder, så er problemet på dit bundkort. Så hjælper det ikke at købe en ny strømforsyning.

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Marc12 Marc12 skrev:

Jeg så på youtube flere videoer med at rense den. Flere skrev så at man ikke må bruge en støvsuger og slet ikke røre nogle elektriske ting i strømforsyning kunne føre til alvorlige stød, derfor er jeg i tvivl.
Du må ikke tage en støvsuger, da luften igennem støvsugerrøret danner statisk elektricitet.

Men hvis du er fingernem, så kan du notere hvor alle kabler sidder til strømforsyningen i computeren invendigt og afmontere dem.

Herefter kan du godt støvsuge den, da der ikke er risiko for at ødelægge noget i selve strømforsyningen.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 541
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Sidste år,? - Så betyder det at din strømforsyning er maksimalt 1,5 år gammel.

Strømforsyningen var noget af det eneste der ikke blev skiftet sidste år, altså kan den godt være ret gammel.

Mere interessant er det hvor kraftig den er og hvor meget den trækker. Måske er den or lille og ved at nå til vejs ende og så hjælper en rensning ikke.

Mange strømforsynings producenter har en effekt behov beregner, prøv den!
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu