recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strømkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Strømkabler

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

Sven Palvig, det er sjovt at det har så stor betydning, når man tænker på de gange du har demonstreret meget dyrt udstyr, hvor du og tilskurerne er i svime over hvor godt det lyder, og man så kan se det hele er samlet i Harald Nyborg stikdåser og sat i stikkontakt uden jord.


til OP: Men, hvis man synes lyden bliver bedre hvis man har et dyrt strømkabel, jamen så køb det, det er jo kun din pengepung der sætter grænsen, og så er det lige meget hvad andre synes.


Jeg ved ikke hvor du har det fra, med at jeg billige fordelerbokse. Jeg har dog gjort det i bekneb tidligere ved gæster. Men jeg har en Furutech fordelerboks samt to fra Vibex. Vibex fordelerboks er bedst. 
Der er ikke noget her, med hvis man synes. Det er så tydeligt hvad det gør. 
Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 10:52
Nej, der er ingen lydmæssige grunde til at købe et dyrt strømkabel. Brug et almindeligt strømkabel, der er godkendt til formålet. Årsagen er naturvidenskab/fysik/elektronik.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Der er ikke noget her, med hvis man synes. Det er så tydeligt hvad det gør. 


Hvad siger du til en blindtest, udført på dit udstyr i dit hjem?

Jeg laver et kabel med standard stikprop med jord, et 2,5mm2 gummikabel og et godt apparatstik (samlet pris under 100 kroner).

Hvis det er så tydeligt, hvad det gør, kan du vel i 8 ud af 10 gange høre om jeg har sat det til en af dine effektforstærkere?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

Sven Palvig, det er sjovt at det har så stor betydning, når man tænker på de gange du har demonstreret meget dyrt udstyr, hvor du og tilskurerne er i svime over hvor godt det lyder, og man så kan se det hele er samlet i Harald Nyborg stikdåser og sat i stikkontakt uden jord.



Jeg ved ikke hvor du har det fra, med at jeg billige fordelerbokse. Jeg har dog gjort det i bekneb tidligere ved gæster. Men jeg har en Furutech fordelerboks samt to fra Vibex. Vibex fordelerboks er bedst. 
Der er ikke noget her, med hvis man synes. Det er så tydeligt hvad det gør. 





Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 11:43
Fantastiske billeder LOL
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 12:07
Det kunne jo have lydt endnu bedre med de rette kabler!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Der er ikke noget her, med hvis man synes. Det er så tydeligt hvad det gør. 


Hvad siger du til en blindtest, udført på dit udstyr i dit hjem?

Jeg laver et kabel med standard stikprop med jord, et 2,5mm2 gummikabel og et godt apparatstik (samlet pris under 100 kroner).

Hvis det er så tydeligt, hvad det gør, kan du vel i 8 ud af 10 gange høre om jeg har sat det til en af dine effektforstærkere?


Nå, det skulle vi åbenbart ikke prøve.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 13:02
@Strøm, overser du fuldstændigt at debatten her handler om strømkabler (det som man normalt kalder netkabler)?
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Det er også det den sidste del handler om, hvis man orker at læse det hele..
Ok, kan du så også høre forskel når du skifter dine stikkontakter ud med nogle der er dyppet i guld? ;-)
PS: De links som du har smidt til lowbeats.de handler om højttalerkabler.
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Jamen jeg kan godt se det er svært, hvis man ikke kan finde den røde tråd i et indlæg.
Kabler er noget fanden har skabt.....åbenbart....... og for at slå det fast, starter mit indlæg med noget håndgribeligt, eller målbart om du vil.
Det var mere så alle kunne være med...... men der kan man bare se
Hvis der vitterlig var en hørbar forskel på dyre og billige netkabler, hvorfor følger der så et billigt kabel med en forstærker til 150.000 kr.?

Strøm fra din stikkontakt er bare en simpel 50Hz sinusbølge. I apparatet sidder der (ellers burde der!) filtre der forhindrer og udjævner udsving i kurvens top og bund. Din strøm bliver allerede dresseret inde i apparatet.

Din stikkontakt er produceret billigst muligt og kablerne i dine vægge er lavet af genbrugskobber i 1,5 eller 2,5 kvadrat i een leder for fase, nul og jord.

Snakeoil kommer ikke til at ændre på fakta, men måske på din overbevisning. Sorry, men du er blevet offer for et bedrag.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:

Og hvorfor man landende på Xindac PC-03? Fordi de kom som et lækkert varmt pust med en fin glød i lyden, hvorimod Xindac FP-5 bla. er et helt andet væsen.
Det lyder køligt og lidt klinisk i forhold til, men ville passe godt til at anlæg hvor lyden er lidt tung og ulden.


Hvad består resten af dit anlæg af?

Hvor i landet bor du?
Jeg vil vildt gerne prøve om jeg kan høre forskel, måske du kan demonstrere forskellen for mig?
På mit eget beskedne konsumanlæg kan jeg ikke høre forskel. Jeg har et simpelt (hjemmebygget) filter på min "strømfordeler" til det meste af anlægget.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2021 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af Strøm Strøm skrev:



For kort tid siden lånte jeg en strømrenser og nogle strømkabler hos Audiocompagniet, fra Gordian.
Det resulterede i at der kom mere bas, hvilket ikke pyntede, men en lidt mere defineret mellemtone og diskant.
For lidt skægs skyld havde jeg også lånt et Ludic Polaris strømkabel med: https://www.audiocompagniet.dk/ludic-polaris-stromkabel

Det kabel alene til min forstærker gav en lidt mere defineret mellemtone og diskant, frem for Xindac PC-03.
Nu tænker i nok, nå hvorfor taler han ikke om strømkabler til 5-20000 kr. stk.
Nja, har ikke haft en så positiv oplevelse af dem, som retfærdigjorde prisen....... synes jeg.

Og hvorfor man landende på Xindac PC-03? Fordi de kom som et lækkert varmt pust med en fin glød i lyden, hvorimod Xindac FP-5 bla. er et helt andet væsen.
Det lyder køligt og lidt klinisk i forhold til, men ville passe godt til at anlæg hvor lyden er lidt tung og ulden.


Der er flere ting i det ovenstående citerede som jeg er uenig i. For det første så er det åndsvagt at du pr. automatik beskriver dem der ikke er enige med dig som haters og trolls. Det viser vel egentligt bare at det er DIG der ikke har respekt for andre synspunkter end dit eget.

Den anden del med at et kabel, og i denne forbindelse en netkabel giver løft/dæmpning i bas/mellemtone/diskant, synes jeg ofte men hører, men desværre har jeg aldrig set nogen der bakker de ting de hører op med en simpel måling som demonstrer den hørte ændring i frekvensgangen. Det ville eller være meget oplagt.

Lad mig så være i god tro og sige at der er et et løft i eksempelvis mellemtonen. Andres ører og anlæg kan nemt gøre noget som jeg ikke registrerer. Mit problemer at hvorfor skulle man dog i denne moderne tid hælde til at forsøge sig frem med kabler det giver et løft det ene eller andet sted, når man ikke vil måle data for ændringen og dermed kan sammenligne data. 

De dyre kabelskift er vel i den optik ikke anderledes end at man justerer på tonecontrol, tilføjer en equalizer i kæden eller benytter sig af rumkorrektion, hvis man vil have en rigtig detaljeret tilpasning af frekvensgangen som falder i ens smag.

Med andre ord mener jeg at det med at forsøger sig frem med kabler er en dyr, ineffektiv og forældet løsning. Specielt i det tilfælde hvor man jagter en eller anden utopisk synergieffekt mellem alle kabler og alt udstyr, som jo så forsvinder lige så snart der ændres på noget i kæden. 

Derfor vil jeg til enhver tid mene at rumkorrektion er en billigere og bedre løsning end de dyre kabeleventyr. Jeg forstår glæden ved at få noget nyt ind af døren og sætte det til g give det hele et lyt med nye ører, men den glæde er efter min bedste mening bundet mere op på følelser end fakta.

PS: Din dækanalogi holder ikke, da der i dæktest er en del målbare objektive kriterier forbundet direkte med brugen og funktionaliteten, som slidstyrke, bremselængere, dækstøj osv. dertil anerkender alle jo at der er stor forskel på dæk, hvilket man ikke skal se mange minutters F1 for at blive klar over



Redigeret af slumbert - 29-Oktober-2021 kl. 13:50
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu