|
Større højtalere - bedre lyd? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
AndreasP
Bruger Oprettet: 16-Juli-2013 Status: Offline Point: 110 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 20-April-2020 kl. 21:10 |
|
Hej allesammen
Jeg har et Monitor Audio Radius surround system, som jeg er rigtig glad for. Det spiller fantatisk. Det består af fire gange Radius 90 højtalere, en Radius 225 center og en Radius 390 sub. Det hele koblet op til en Yamaha A2080 receiver. De bliver brugt til ca. 80 % musik og 20 % film. Jeg har nu fået et rigtig godt tilbud på et sæt Radius 270 gulvhøjtalere. Dem ville jeg i så fald bruge som fronter. Mit spørgsmål: Jeg har alle mine højtaleres crossover på 80 hz. Vil jeg overhovedet kunne høre forskel, hvis jeg opgraderer fronterne til de større 270'ere? Når min crossover er på 80 hz, får jeg jo ingenting ud af de større højtalere alligevel - eller hvordan? |
||
Ning
Guld medlem Oprettet: 26-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1759 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvis du, når du hører musik spiller stereo i Direct/Pure mode (eller hvad det hedder på en Yamaha) vil du sikkert kunne høre forskel... Nok ikke den store forskel i surround
|
||
Ning
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19452 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der må blive et rungende ja.
Jeg kan slet ikke forstå at du bruger 80 hz som delefrekvens. Ved den frekvens er højttaleren allerede 4dB under niveauet ved 110 Hz. Subben spiller nu ikke heller ikke meget dybbas. -3dB er allerede ved 65Hz. De måler -3 dB ved 124 Hz og -6 dB ved 96 Hz, hvilket er en del over din delefrekvens. Radius 270 har -3DB ved 50 Hz, det er lige før det er bedre end subwooferen. Så ja, du vil få noget ud af 270’erne. Klaus
Redigeret af KlausDM - 20-April-2020 kl. 22:24 |
||
Guest
Ny bruger Oprettet: 21-April-2020 Status: Offline Point: 7 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Subbens måling siger nu mere -3 db ved 54 og -6 db ved 43 og så kan subwooferen placeres tæt ved væg/hjørne og få hjælp i det dybeste, helt op til 9 db.
Det er ikke umuligt at den siger noget ved 30 hz
Men ja der vil være noget at hente ved 270erne da de vil kunne "nå" ned til subwooferens delefrekvens ved 80 hz |
||
AndreasP
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det kan jeg godt se.
Jeg bruger 80 hz fordi det er det mine Radius 90'ere og 225'eren er rated til: https://tapeconnection.dk/shop/55-satellithoejttalere/4412-monitor-audio-radius-90/ Undersøgelsen du linker til er helt tilbage fra 2004. Radius-serien er blevet opdateret tre gange siden. Herudover fremgår der en Radius 360 subwoofer i undersøgelsen. Den er ikke blevet produceret siden 2005. Men hvis vi ser bort fra alt det - og jeg krydser mine fronter af ved 80 hz. Vil det så give noget, at skifte mine fronter til noget større? Eller er de "nederste" frekvenser under 80 hz bare spildt, da de alligevel bare går til subben? I ovenstående går jeg ud fra, at jeg ikke bruger Pure Direct mode.
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19452 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvis du lader din Yamaha lave autokalibrering, hvad vælger den så af delefrekvens?
Dine R90 er opgivet til 80 Hz, men det er jo også den frekvens hvor den har dæmpet bassen 3dB. Du vil med fordel kunne hæve frekvensen til 100 eller 110 Hz. Jeg er ikke i tvivl om at de små gulvhøjttalere vil give et bedre lydbillede. Klaus
|
||
Significant
Ny bruger Oprettet: 17-April-2020 Status: Offline Point: 6 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja, du vil få noget ud af det. 1. Du vinder 3db følsomhed med den større model. Det gør at du halverer det effektbehov du har for at spille samme volume. 2. Du kører ikke nær så tæt på højttalerens begrænsning da 270'eren kan spille højre og dybere. Selvom delefrekvens er på 80hz, spiller din højttaler stadig lyd ved 80hz og derunder (blot lavere og lavere lydniveau jo dybere i frekvens). Min tommelfingerregel er, at højttaleren som minimum skal kunne klare at spille en halv oktav under den delefrekvens som sættes - i dit tilfælde betyder det 60hz.
|
||
AndreasP
Funktioner
Tak(0)
|
|
Autokalibreringen viser 60 hz per hver front og 80 på centeren. Jeg justerer den manuelt efterfølgende. På min gamle Marantz 6011 viste den 80 hz på hele fronten.
|
||
AndreasP
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det var lige det svar jeg ledte efter. Tak for en rigtig god forklaring. Det var også det KlausDM nævnte. Jeg prøver at sætte delingsfrekvensen lidt højere. Alternativt, skal jeg vidst prøve de 270'ere af som fronter. Så må 90'erne ryge i loftet til Atmos. Tak for hjælpen begge to.
|
||
slumbert
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Du får bedre lyd og så får du også 7.1
|
||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
||
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Din Yamaha AVR 2080
Har et highpass filter på 12db/oct. og din sub udgang har et lowpass på 24/oct. Det betyder at hvis du f.eks sætter din deling "crossover" på 80Hz. så dæmpes der med -12db. ved -1 oktav dvs. at der dæmpes med -12db. på 40Hz. Buen/curven er dog ikke helt lineær så i starten dæmpes der ikke så meget så der vil stadig være masser af gang i på 70hz. ja selv på 60hz.
|
||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
||
AndreasP
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja, men du mener 5.2.1 ikke?
|
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |