recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Større højtalere - bedre lyd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Større højtalere - bedre lyd?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
AndreasP Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Juli-2013
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndreasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Større højtalere - bedre lyd?
    Sendt: 20-April-2020 kl. 21:10
Hej allesammen

Jeg har et Monitor Audio Radius surround system, som jeg er rigtig glad for. Det spiller fantatisk.

Det består af fire gange Radius 90 højtalere, en Radius 225 center og en Radius 390 sub. Det hele koblet op til en Yamaha A2080 receiver. De bliver brugt til ca. 80 % musik og 20 % film. 

Jeg har nu fået et rigtig godt tilbud på et sæt Radius 270 gulvhøjtalere. Dem ville jeg i så fald bruge som fronter.

Mit spørgsmål: 

Jeg har alle mine højtaleres crossover på 80 hz. Vil jeg overhovedet kunne høre forskel, hvis jeg opgraderer fronterne til de større 270'ere? 

Når min crossover er på 80 hz, får jeg jo ingenting ud af de større højtalere alligevel - eller hvordan?

Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2020 kl. 22:08
Hvis du, når du hører musik spiller stereo i Direct/Pure mode (eller hvad det hedder på en Yamaha) vil du sikkert kunne høre forskel... Nok ikke den store forskel i surround
Ning
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2020 kl. 22:20
Der må blive et rungende ja.

Jeg kan slet ikke forstå at du bruger 80 hz som delefrekvens. Ved den frekvens er højttaleren allerede 4dB under niveauet ved 110 Hz. Subben spiller nu ikke heller ikke meget dybbas. -3dB er allerede ved 65Hz.

De måler -3 dB ved 124 Hz og -6 dB ved 96 Hz, hvilket er en del over din delefrekvens.

Radius 270 har -3DB ved 50 Hz, det er lige før det er bedre end subwooferen.

Så ja, du vil få noget ud af 270’erne.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 20-April-2020 kl. 22:24
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guest Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-April-2020
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2020 kl. 00:35
Subbens måling siger nu mere -3 db ved 54 og -6 db ved 43 og så kan subwooferen placeres tæt ved væg/hjørne og få hjælp i det dybeste, helt op til 9 db.
Det er ikke umuligt at den siger noget ved 30 hz 

Men ja der vil være noget at hente ved 270erne da de vil kunne "nå" ned til subwooferens delefrekvens ved 80 hz

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndreasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2020 kl. 10:53
Det kan jeg godt se.

Jeg bruger 80 hz fordi det er det mine Radius 90'ere og 225'eren er rated til: https://tapeconnection.dk/shop/55-satellithoejttalere/4412-monitor-audio-radius-90/

Undersøgelsen du linker til er helt tilbage fra 2004. Radius-serien er blevet opdateret tre gange siden. Herudover fremgår der en Radius 360 subwoofer i undersøgelsen. Den er ikke blevet produceret siden 2005.

Men hvis vi ser bort fra alt det - og jeg krydser mine fronter af ved 80 hz. Vil det så give noget, at skifte mine fronter til noget større? Eller er de "nederste" frekvenser under 80 hz bare spildt, da de alligevel bare går til subben?

I ovenstående går jeg ud fra, at jeg ikke bruger Pure Direct mode.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2020 kl. 11:52
Hvis du lader din Yamaha lave autokalibrering, hvad vælger den så af delefrekvens?

Dine R90 er opgivet til 80 Hz, men det er jo også den frekvens hvor den har dæmpet bassen 3dB.
Du vil med fordel kunne hæve frekvensen til 100 eller 110 Hz.

Jeg er ikke i tvivl om at de små gulvhøjttalere vil give et bedre lydbillede.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Significant Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-April-2020
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Significant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2020 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af AndreasP AndreasP skrev:

Men hvis vi ser bort fra alt det - og jeg krydser mine fronter af ved 80 hz. Vil det så give noget, at skifte mine fronter til noget større? Eller er de "nederste" frekvenser under 80 hz bare spildt, da de alligevel bare går til subben?

Ja, du vil få noget ud af det. 

1. Du vinder 3db følsomhed med den større model. Det gør at du halverer det effektbehov du har for at spille samme volume. 

2. Du kører ikke nær så tæt på højttalerens begrænsning da 270'eren kan spille højre og dybere. Selvom delefrekvens er på 80hz, spiller din højttaler stadig lyd ved 80hz og derunder (blot lavere og lavere lydniveau jo dybere i frekvens). 
Min tommelfingerregel er, at højttaleren som minimum skal kunne klare at spille en halv oktav under den delefrekvens som sættes - i dit tilfælde betyder det 60hz.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndreasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2020 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis du lader din Yamaha lave autokalibrering, hvad vælger den så af delefrekvens?

Dine R90 er opgivet til 80 Hz, men det er jo også den frekvens hvor den har dæmpet bassen 3dB.
Du vil med fordel kunne hæve frekvensen til 100 eller 110 Hz.

Jeg er ikke i tvivl om at de små gulvhøjttalere vil give et bedre lydbillede.

Klaus

Autokalibreringen viser 60 hz per hver front og 80 på centeren. Jeg justerer den manuelt efterfølgende. På min gamle Marantz 6011 viste den 80 hz på hele fronten.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndreasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2020 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af Significant Significant skrev:

Oprindeligt skrevet af AndreasP AndreasP skrev:

Ja, du vil få noget ud af det. 

1. Du vinder 3db følsomhed med den større model. Det gør at du halverer det effektbehov du har for at spille samme volume. 

2. Du kører ikke nær så tæt på højttalerens begrænsning da 270'eren kan spille højre og dybere. Selvom delefrekvens er på 80hz, spiller din højttaler stadig lyd ved 80hz og derunder (blot lavere og lavere lydniveau jo dybere i frekvens). 
Min tommelfingerregel er, at højttaleren som minimum skal kunne klare at spille en halv oktav under den delefrekvens som sættes - i dit tilfælde betyder det 60hz.

Det var lige det svar jeg ledte efter. Tak for en rigtig god forklaring.

Det var også det KlausDM nævnte. Jeg prøver at sætte delingsfrekvensen lidt højere.

Alternativt, skal jeg vidst prøve de 270'ere af som fronter. Så må 90'erne ryge i loftet til Atmos.

Tak for hjælpen begge to.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 08:36
Du får bedre lyd og så får du også 7.1

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 09:34
Din Yamaha AVR 2080 
Har et highpass filter på 12db/oct. og din sub udgang har et lowpass på 24/oct.

Det betyder at hvis du f.eks sætter din deling "crossover" på 80Hz. så dæmpes der med -12db. ved -1 oktav dvs. at der dæmpes med -12db. på 40Hz. Buen/curven er dog ikke helt lineær så i starten dæmpes der ikke så meget så der vil stadig være masser af gang i på 70hz. ja selv på 60hz. 
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndreasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 15:44

Ja, men du mener 5.2.1 ikke? 
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu