recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Større skærm = Dårligere billede
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStørre skærm = Dårligere billede

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 12:11
blu-ray bliver ikke dårligere om det er på en 50 tommer eller 42 tommer. mens på et analog signal bliver dårligere, som også er forbudt på min 50 tommer. har selv en haft en pioneer 5090H og der var ikke noget støj i billedet som filmen ikke skulle have. har nu en pioneer 500M og selv om den er 50 tommer er billedet stort set støjfrit ved et dvb-t signal og det har jo ellers ikke særlig stor bitrate. Mit crt havde langt mere støj og kun på 32 tommer. Mit tidligere panasonic 42px80 havde også langt mere støj i billedet på samme signal. 
så man kan ikke bare sige et 50 tommer har et dårligere billede. Men det kræver en skærm af en vis kvalitet.
Men den må være indstillet forkert den 5090H eller andet, for støj har jeg aldrig set fra blu-ray. Med mindre filmen ikke er optaget i særlig god kvalietet.  

Redigeret af xcardman - 21-Juni-2009 kl. 12:13
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 12:16
men sammenlign en 42v10 og en 50v10 med samme indstillinger, ellers  kan være mange andre ting man kommer til at fokusere på i billedet.

Redigeret af xcardman - 21-Juni-2009 kl. 12:56
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 12:25
Naturligvis vil evt. imperfektioner eller film-grain være lettere at spotte på en 50" end en 42" ved samme afstand (på identiske tv = "alt andet lige").  
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Point: 697
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 13:23

Oprindeligt skrevet af peterthinggaard peterthinggaard skrev:

Hvordan forholder det sig med billed kvalitet kontra størrelsen på en skærm.

Bliver billedet mere strukket på en 50" end på en 42"?

Jeg spørger fordi jeg var i Tape connection forleden, hvor Pioneer LX 5090 50" stod lige ved siden af Panasonic V10 42" og afspillede den samme Blu-ray film.

Men billedet på V10 42" var væsentligt mindre støjfyldt end på Pioneer, og jeg er normalt ikke god til at se små forskelle på et billede, men det her var virkelig tydeligt.

'Har gjort mig selv samme betragtninger, hvorfor jeg også selv foretrækker 42" fremfor 50". Helt fint at man/mange foretrækker den "store" filmoplevelse som en 50" giver, men JEG bliver altså "hysterisk" når jeg ser div. "flaws" i billedet, som alt andet lige ER mere fremtrædende på en stor skærm.

( skal bemærke, at jeg ikke har BD, så kan ikke udtale mig om forskellene deri - men tænker at netop BD ikke er et "problem" på 50"..snarere tværtimod ...men alm. "analogsignal" på 50" )

MVH

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 13:35
Men hvem bruger også et almindeligt analog signal på en fladskærm. Især ikke på en 50 tommer. det burde være forbudt ved lov. selv på min gamle 32 tommer crt tv var forskellen meget stor med en digital boks og scart.
Hvis ens film behov ikke er særlig stor og ser almindelige udsendelser som små serier og tv avisen er 42 fin nok. Men til dvd og blu-ray er 50 tommer helt klart af foretrækker. Helst en projektor hvis man har mulighed for det.

Redigeret af xcardman - 21-Juni-2009 kl. 13:46
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Jeg spørger fordi jeg var i Tape connection forleden, hvor Pioneer LX 5090 50" stod lige ved siden af Panasonic V10 42" og afspillede den samme Blu-ray film.

Men billedet på V10 42" var væsentligt mindre støjfyldt end på Pioneer, og jeg er normalt ikke god til at se små forskelle på et billede, men det her var virkelig tydeligt.

'Har gjort mig selv samme betragtninger, hvorfor jeg også selv foretrækker 42" fremfor 50". Helt fint at man/mange foretrækker den "store" filmoplevelse som en 50" giver, men JEG bliver altså "hysterisk" når jeg ser div. "flaws" i billedet, som alt andet lige ER mere fremtrædende på en stor skærm.

( skal bemærke, at jeg ikke har BD, så kan ikke udtale mig om forskellene deri - men tænker at netop BD ikke er et "problem" på 50"..snarere tværtimod ...men alm. "analogsignal" på 50" )

MVH

Analogt signal hører en anden tidsregning til, - og har ikke nogen berettigelse på fladskærme . .

Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Point: 1760
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 13:48
Større skærm = Større oplevelse
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 13:49

xcardman; jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med din første sætning ?...men forstår essensen af hvad du mener, og er på sin vis ganske enig med dig - men ikke engang parabolsignal( Viasat) er lig med "fejlfri" gengivelse på "storskærm" ( 50" + ), og tror at man bare skal konstatere at for nogle kommer den største oplevelse ved det stooore billed, for andre det mere "fejlfrie" ditto.

MVH

Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

MVH

Analogt signal hører en anden tidsregning til, - og har ikke nogen berettigelse på fladskærme . .

måske nok......- hvor mange fladskærmsejere tror du har sat.box/modtagelse ?. Vil nødig trække tråden off-topic, men netop din kommentar - som jeg faktisk er ganske enig i teoretisk - er også hvad producenterne tænker, for deres indbyggere analoge tunere bliver mere og mere "skod" i takt med at deres billedgengivelse stiger....hmmm......nå, må måske snart foretage et kvantespring og komme ind i nærværende tidsregning :)

Redigeret af JesA - 21-Juni-2009 kl. 13:55
Til top
peterthinggaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-Juni-2009
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 13:58
det super med alt den respons, tak skal i have:)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 13:59
jes A

Mit pio 500M er jo bedre end mit 32 crt og mit panasonic 42px80 nogensinde har været. også på et almindeligt dvb-t signal. har aldrig set så rent sd signal før. den kører i pure indstiling uden støj filter overhovedet.
så det afhænger lige så meget af hvilken skærm man køber. end om det er 50 eller 42 tommer. Men analog er lige så dårligt på en 42 tommer og en 50 tommer. Det er fladskærme ikke bygget til, men til et digitalt signal.
en 50 tommer vil på et analog signal vise lidt mere støj fra samme afstand.  
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 14:06

xcardman; ok, "mistænker" så også netop dit Pio til at være i en (sær)klasse for sig selv. Vil dog gerne lige "bøje i neon", at jeg er helt enig i at et givent signal - analogt som digitalt - er lige så godt/dårligt på et 42" som på et 50", men du SER bare "støjen" tydligere på en større skærm. Sådan er det.

MVH 

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu