|
Størrelse kontra afstand til TV??? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
Flarup ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Maj-2007 Sted: Randers NV Status: Offline Point: 796 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 27-December-2014 kl. 15:27 |
|
jeg er ved at kigge efter nyt TV, og går og overvejer om jeg skal investere i 4K eller om jeg skal "nøjes" med FullHD.
jeg sidder mellem 2,6 & 3 meter fra mit nuværende TV som er et 50" LG PS8000, og jeg kan her ikke rigtig se forskel på 720P og 1080P materiale. Jeg vil gerne have en 65" denne gang så ved ikke om det er stort nok til at kunne se forskellen mellem 1080p og 4K. hvad tænker i ?
|
||
Med Venlig Hilsen
Flarup |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvorfor 4K.? Der er ikke meget at bruge det til, så det vil IMHO næppe kunne betale sig. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
|
Jeg ville hellere gå efter OLED, nu hvor det ikke længere er muligt med plasma...
|
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
![]() |
||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
|
4K er fremragende. Jeg har 65 tomme i 4K og sidder 3,5 til 3,8 meter fra.
Før havde jeg 46 tommer i Fuld HD. |
||
![]() |
||
Flick ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 245 |
|
Nu er det jo også bare oplagt at sige at 4K er fremragende når man selv har det, men man kan stadig ikke se forskel.
Vil også selv mene at OLED er 100 gange mere vigtigt, da man rent faktisk kan se forskel her :P Når det kommer til TV er 4K bare endnu et pixel-ræs ligesom man så det med mobilkameraer, de blev ikke bedre, men bare flere pixels, det er nemmere at få kunder til at hoppe på den fordi det er nemt at se ud fra specifikationer at det er "bedre" |
||
![]() |
||
Henrik K Kristensen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 14-Februar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 295 |
|
Spørgsmålet er vel hvornår man kan få +65" 4K OLED til under 12.000 kr :-)
(ikke buet) Til den tid opgraderer jeg.
|
||
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
|
||
![]() |
||
Hackerjac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-September-2008 Sted: Videbæk Status: Offline Point: 2735 |
|
hvorfor er det folk er så forhippet på 4K tv, der er jo nærmest ingen matriale til det alligevel
|
||
![]() |
||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
|
Mon ikke 4K kommer til sommer? Når Fuld HD bliver op skaleret til 4K, bliver det bedre. Ikke helt det samme som 4K vel, men så tæt på det er muligt. |
||
![]() |
||
|
Jeg kan ikke se, at det skulle være oplagt at sige, at 4K er bedst, hvis man ikke syntes det. Det ville jeg i hvert fald ikke gøre. Mobil kameraer er da bedre med mange pixel. Jeg har en Samsung, der har 16.000 pixel og den tager gode billeder. Jeg har oplevet en forbedring med mit Samsung i 4K. Hvad der skyldes det er bedre, ved jeg ikke. Der er mange flere pixel og det er nok hoved grunden. Der er også en bedre tuner i Samsungen. Men på trods af, at det er større, er det klart bedre. |
||
![]() |
||
Hackerjac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-September-2008 Sted: Videbæk Status: Offline Point: 2735 |
|
så vidt jeg husker komme Blu-ray 4K først sidst i 2015 eller var det 2016 og selvom du opscalerer bliver det jo aldrig bedre end kildematrialet |
||
![]() |
||
|
Det bliver da bedre end kildematerialet. Hvorfor skulle man ellers op skalerer?
|
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
|
Mobilkameraer har begrænset mulighed for at avancerer i selve optikken, så derfor er udviklingen på sensoren den vigtigste detalje. En nyere sensor er ofte mere følsom foruden den har flere pixels. Det er en del år siden at antallet af pixels var afgørende for billedekvaliteten. Så en ny sensor med 8 megapixels tager samme gode billede printet i A4 størrelse, som en tilsvarende ny med 16 megapixels. Man kan dog ikke helt oversætte det til et tv, da man vælger at sidde i forskellige afstande til sit apparat. Det er nok de færreste som har så gode øjne og sidder så tæt på sit tv, at man skal skelne imellem 1080p og 4K med Bluray materiale. De steder hvor man kan se en forskel, så bør man selvfølge vælge på baggrund af forskellen. Men eftersom at det ikke kun er antallet af pixels som afgør kvaliteten af et billede, så er man naturligvis også nødt til at se på de andre parametre. Jeg mener at farvetegningen på tværs af panelet og evnen til at vise farverne korrekt bør vægtes højere end detaljer, da selv personer uden perfekt syn vil kunne opfatte dette. LCD tv og specielt den buede af slagsen sender sig selv øjeblikkeligt til tælling, da de ikke har ens farveforløb eller belysning på tværs af panelet set fra beskuerens synspunkt. Så jeg mener det kan være fuldstændigt irrelevant om det så kommer med 4K. Det nytter jo ikke noget at nogle steder er det en hudfarve og så rykker man sig 1½ meter til den ene side og så er det pludseligt anden farve, der er mindre mættet. Trådstarter som kommer fra et plasma panel bør enten vente med at investere eller investere i et OLED tv. Alt andet ville være at få på kompromis med billedekvaliteten.
Redigeret af Cyberguyen - 29-December-2014 kl. 23:38 |
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |