recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Størrelse på center + indstilling af sub!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStørrelse på center + indstilling af sub!

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
pmalm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2007
Sted: 3400, DK
Status: Offline
Point: 433
Direkte link til dette indlæg Emne: Størrelse på center + indstilling af sub!
    Sendt: 10-August-2009 kl. 12:41

Størrelsen på min center bliver sat til large når jeg
bruger MCACC funktionen på min pio. reciever. Men vil jeg
ikke får bedre lyd ved at sætte den til small? der er tale
om en b&w lcr-600.

Når jeg ser film, har jeg helt frakoblet MCACC, da jeg
syntes det lyder bedre ved pure direct.

Redigeret af pmalm - 14-August-2009 kl. 16:26
Mvh Peter

LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 12:44

Jeg har droppet MCACC funktionen, da den gav forkerte indstillinger mht afstande og højttalerstørrelser.

Det tager ikke lang tid selv at sætte det op via menuerne.

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 15:19
small/large bestemmer hvor meget bas den får lov til at spille. hvis du synes at det lyder som om at enhederne overstyre, eller at den anstrenger så for meget, så skal den sættes til small. en small indstilling kan også være tilrådelig hvis man ofte spiller meget højt, idet at enhederne så ikke skal have helt samme vandring som ved large da de der skal producere mere lavfrekvent output ved et givent spl.
Crown - there is no substitute.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af pmalm pmalm skrev:

Størrelsen på min center bliver sat til large når jeg bruger MCACC funktionen på min pio. reciever. Men vil jeg ikke får bedre lyd ved at sætte den til small? der er tale om en b&w lcr-600.

Det vil jeg påstå. Forudsat at subwooferen er korrekt indstillet (bemærk at når centeren sættes til "small", så ryger bassen i subwooferen, ikke til fronterne som jeg har oplevet nogle tro.)

Oprindeligt skrevet af pmalm pmalm skrev:

Når jeg ser film, har jeg helt frakoblet MCACC, da jeg syntes det lyder bedre ved pure direct.

Ved Pure Direct vil receiveren sende de enkelte kanaler direkte til højttalerne som de er, uden nogen form for bass management, hvilket vil være det samme som at sætte alle højttalere til Large. Derfor bør du umiddelbart ikke køre Pure Direct. Det er endda muligt at niveau-justering og delay også bypasses ved Pure Direct, men det er forskelligt fra receiver til receiver. Pure Direct funktionen er primært anvendelig til stereo-gengivelse af musik. Er du heldig at have et system der fungerer fornuftigt uden bass management, så kan det dog godt være at det i praksis er bedre at få fordelene ved den kortere signalvej ved "pure direct", end at få bass management, men det vil formentligt være rimeligt sjældent.

Jeg mener iøvrigt også du bør eksperimentere med at sætte alle højttalere, inkl. 604'erne, til "small" når du ser film. Hvis subwooferen er korrekt sat op, oplever jeg meget ofte at det giver færre rum-problemer end at køre large på fronterne - også selv om højttalerne som sådan spiller dybt nok i sig selv.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 15:38

omvendt kan man hvis man kun bruger subben til lfe med en crossover på feks 50hz give den lidt mere effekt og få rystet bagen lidt mere uden subben lyder træls  

jeg er selv gået over til at sætte alle min højtalere til large på min sc-lx71 og subben med crossover 50hz og slukket for den thx funktion der giver ekstra loudness til subben ved lavere effekt (den syntes jeg slet ikke spillede godt )

I dag står min sub på ca. 55% effekt på selve subben også +2,5db på receiveren (kører den altid lidt op så den tænder tidligere for subben ved auto on/off)

Jeg syntes det spiller rigtigt godt.. især ved blu ray dts master hd hvor der virkerligt er gang i lfe signalet

Mvh

René
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

omvendt kan man hvis man kun bruger subben til lfe med en crossover på feks 50hz give den lidt mere effekt og få rystet bagen lidt mere uden subben lyder træls

Er du sikker på at crossover har nogen effekt, hvis det kun er LFE der sendes til subwooferen? Er crossover ikke kun til at dele de dyber frekvenser i "hovedlyden"?

Edit: Har lige tjekket manualen for din receiver, og det er også crossover for LFE.

Men vil du ikke kunne udnytte din aktive subwoofer bedre (og aflaste receiveren) ved i stedet at sætte crossover højere og så hæve level i de dybere frekvenser?

Den brude vel trods alt kunne spille bas bedre end fronterne?!?

I dag står min sub på ca. 55% effekt på selve subben også +2,5db på receiveren (kører den altid lidt op så den tænder tidligere for subben ved auto on/off)

De tal gælder jo kun til dit setup og er afhængige af hvordan resten af højtalerne er indstillet.

Samme effekt ville du f.eks. også kunne få ved 60% effekt og +2dB eller 50% og +3dB (eller noget i den stil).

Jeg syntes det spiller rigtigt godt.. især ved blu ray dts master hd hvor der virkerligt er gang i lfe signalet

Det valgte format har intet at gøre med hvor meget LFE der er.

Redigeret af lunddal - 10-August-2009 kl. 17:11
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 16:30
DP

Redigeret af lunddal - 10-August-2009 kl. 16:30
Til top
pmalm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2007
Sted: 3400, DK
Point: 433
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 17:09
Tak for jeres svar, der blev man lidt klogere. Tror jeg vil eksperimentere lidt mere med hele.
Mvh Peter

LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

omvendt kan man hvis man kun bruger subben til lfe med en crossover på feks 50hz give den lidt mere effekt og få rystet bagen lidt mere uden subben lyder træls

Er du sikker på at crossover har nogen effekt, hvis det kun er LFE der sendes til subwooferen? Er crossover ikke kun til at dele de dyber frekvenser i "hovedlyden"?

Edit: Har lige tjekket manualen for din receiver, og det er også crossover for LFE.

Men vil du ikke kunne udnytte din aktive subwoofer bedre (og aflaste receiveren) ved i stedet at sætte crossover højere og så hæve level i de dybere frekvenser?

Tror jeg har aflastet min receiver nok med min NAD effektblok som slæber en stor del af læsset  men jeg vil prøve at eksperimentere lidt med det.. for du har ret måske jeg mister noget med crossover så lavt.

Den brude vel trods alt kunne spille bas bedre end fronterne?!?

Mine fronter kan spille ualmindeligt dybt... 2 stk 8" i hver højtaler også er de biampet så de får alt den saft og kraft de har brug for.. og det høres virkeligt i stereo, men jeg vil som nævnt ovenfor lege lidt med det.. men syntes ihvertfald det lyder bedst med højtaleren i large og kun lfe.. omvendt kunne man argumentere at nu får min sub lov til at bruge alle sine kræfter på lfe signalet mens mine højtalere må knokle med det andet.

De tal gælder jo kun til dit setup og er afhængige af hvordan resten af højtalerne er indstillet.

Samme effekt ville du f.eks. også kunne få ved 60% effekt og +2dB eller 50% og +3dB (eller noget i den stil).  ja enig min pointe var at gøre opmærksom på ideen hvis man kører auto on at sætte effekten lidt op på receiveren også justere ned på forstærkeren på selve subben istedet for at den tænder lidt tidligere

Det valgte format har intet at gøre med hvor meget LFE der er.

Ja det er også min holdning.. jeg kan blot høre forskel på kraften på de dvder jeg har afspillet også de blu ray film jeg har afspillet.. og det må skyldes flere oplysninger (opløsning) i signalet

Mvh

René
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2009 kl. 19:33

Mine fronter kan spille ualmindeligt dybt... 2 stk 8" i hver højtaler også er de biampet så de får alt den saft og kraft de har brug for..

Ja, det burde kunne give noget bas.

Ja det er også min holdning.. jeg kan blot høre forskel på kraften på de dvder jeg har afspillet også de blu ray film jeg har afspillet.. og det må skyldes flere oplysninger (opløsning) i signalet

Nu har DVD ikke lossless, men samme lydspor i Dolby TrueHD og DTS HD MA bør lyde ens - dog med det forbehold at Dolby kan bruge DialNorm og derfor skal afspilles 4dB højere.

Nu er det for det meste svært at sammenligne de to, da film sjældent har begge lydformater.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2009 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Mine fronter kan spille ualmindeligt dybt... 2 stk 8" i hver højtaler også er de biampet så de får alt den saft og kraft de har brug for..

Ja, det burde kunne give noget bas.

Nu har DVD ikke lossless, men samme lydspor i Dolby TrueHD og DTS HD MA bør lyde ens - dog med det forbehold at Dolby kan bruge DialNorm og derfor skal afspilles 4dB højere.

Nu er det for det meste svært at sammenligne de to, da film sjældent har begge lydformater.

Jeg prøvede at skifte crossover fra 50hz og prøvede sekvenser 80-100-150-200.

Så snart jeg kom over 100hz syntes jeg at subben begyndte at snakke for meget med ved tale og filmmusik/støj så jeg måtte dæmpe den 2-3 db derved syntes jeg at jeg mistede lidt kraft og assshake ved effekter, derfor syntes jeg nok at den mest optimale indstilling er mellem 50-80 hz i crossover i øjeblikket prøver jeg at køre med crossover på 80 fast og danne mig et lidt bredere lydbilled.

Men damn... dem som siger at Dali´s subber og især Dali Helicon S600 er for svag har ikke prøvet at høre den spille rigtigt.... for den rykker da for vildt... jeg kører pt +1,5 db på receiveren og 55% på subben, og hører jeg en film på -5db på main volume så splitter jeg huset ad, skruer jeg mere op så får jeg udvidet huset

Redigeret af rhsin - 11-August-2009 kl. 20:33
Mvh

René
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 08:08

denne artikel er kanon. den forklare rigtig godt hvad den 6 kanal(LFE) eer tiltænkt

http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_2/feature-article-mi sunderstood-lfe-channel-april-2000.html

subwooferen er lavet for at få mere headroom

Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu