Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8685
|
Sendt: 12-August-2009 kl. 09:18 |
rhsin skrev:
Så snart jeg kom over 100hz syntes jeg at subben begyndte at snakke for meget med ved tale og filmmusik/støj så jeg måtte dæmpe den 2-3 db derved syntes jeg at jeg mistede lidt kraft og assshake ved effekter, derfor syntes jeg nok at den mest optimale indstilling er mellem 50-80 hz i crossover i øjeblikket prøver jeg at køre med crossover på 80 fast og danne mig et lidt bredere lydbilled. |
80 er jo også anbefalet i mange tilfælde.
|
 |
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
|
Sendt: 12-August-2009 kl. 09:25 |
lunddal skrev:
rhsin skrev:
Så snart jeg kom over 100hz syntes jeg at subben begyndte at snakke for meget med ved tale og filmmusik/støj så jeg måtte dæmpe den 2-3 db derved syntes jeg at jeg mistede lidt kraft og assshake ved effekter, derfor syntes jeg nok at den mest optimale indstilling er mellem 50-80 hz i crossover i øjeblikket prøver jeg at køre med crossover på 80 fast og danne mig et lidt bredere lydbilled.
|
80 er jo også anbefalet i mange tilfælde. |
husk også at du ikke skal regulere x-overen på sub . du skal kun regulere på din forstærker
|
|
 |
lunddal
Guld medlem
|
Sendt: 12-August-2009 kl. 11:38 |
Ja, sub bør stå på maks. i crossover.
Redigeret af lunddal - 12-August-2009 kl. 11:39
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
|
Sendt: 12-August-2009 kl. 11:46 |
lunddal skrev:
rhsin skrev:
omvendt kan man hvis man kun bruger subben til lfe med en crossover på feks 50hz give den lidt mere effekt og få rystet bagen lidt mere uden subben lyder træls | Er du sikker på at crossover har nogen effekt, hvis det kun er LFE der sendes til subwooferen? Er crossover ikke kun til at dele de dyber frekvenser i "hovedlyden"?
Edit: Har lige tjekket manualen for din receiver, og det er også crossover for LFE. |
Hmmm, hvad sker der så med resten af LFE signalet (op til 120 hz) - det må vel så ryge over i fronthøjttalerne hvor det aldrig har været meningen det skulle hen..?? Eller forsvinder det bare?
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
 |
lunddal
Guld medlem
|
Sendt: 12-August-2009 kl. 11:57 |
Aner det ikke - det lyder også underligt for mig.
|
 |
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 12-August-2009 kl. 12:00 |
RogueAgent skrev:
lunddal skrev:
rhsin skrev:
omvendt kan man hvis man kun bruger subben til lfe med en crossover på feks 50hz give den lidt mere effekt og få rystet bagen lidt mere uden subben lyder træls | Er du sikker på at crossover har nogen effekt, hvis det kun er LFE der sendes til subwooferen? Er crossover ikke kun til at dele de dyber frekvenser i "hovedlyden"?
Edit: Har lige tjekket manualen for din receiver, og det er også crossover for LFE. | Hmmm, hvad sker der så med resten af LFE signalet (op til 120 hz) - det må vel så ryge over i fronthøjttalerne hvor det aldrig har været meningen det skulle hen..?? Eller forsvinder det bare?
|
min Lexicon forstærker har også en high pass på LFE. jeg tror at ideen er at over 80 hz kan man stedbestemme subben.
|
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
|
Sendt: 12-August-2009 kl. 12:11 |
Den er jeg med på - men LFE signalet er jo designet til at skulle indholde information op til 120 hz, ikke 80. Mit spørgsmål er så hvad der sker med resten af signalet, op til det egentlige cutoff. Det er klart nok at bas under en given delefrekvens hos fronthøjttalerne routes videre til subwooferen, men er det givet at det modsatte også er tilfældet..? Jeg har et par gange oplevet recivere som helt smider LFE signalet væk hvis man angiver at man ikke har nogen subwoofer - det bliver ikke sendt til fronterne, det forsvinder bare. Jeg kunne mistænke at noget lignende sker hvis man begynder at indføre en lavere delefrekvens for LFE signalet i højttaleropsætningen.
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
 |
Potter
Guld medlem
Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
|
Sendt: 12-August-2009 kl. 12:45 |
RogueAgent skrev:
lunddal skrev:
rhsin skrev:
Edit: Har lige tjekket manualen for din receiver, og det er også crossover for LFE. | Hmmm, hvad sker der så med resten af LFE signalet (op til 120 hz) - det må vel så ryge over i fronthøjttalerne hvor det aldrig har været meningen det skulle hen..?? Eller forsvinder det bare?
|
Med mindre du køre speaker sat large, og sub til "PLUS" i såfald ryger hele frekvensområdet afsted til sub´en og så skal der korrigeres på den.
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 12-August-2009 kl. 13:11 |
RogueAgent skrev:
Den er jeg med på - men LFE signalet er jo designet til at skulle indholde information op til 120 hz, ikke 80.
|
Bass management er desværre ikke helt så eksakt en videnskab som man kunne ønske sig, men prøv at læse den artikel p.las henviser til, den forklarer det meget godt. Det er korrekt at LFE sporet indeholder information op til 120 Hz, men det er ikke ensbetydende med at man bør sætte cross-over til 120 Hz. I THX sammenhæng er systemet designet til at man deler ved 80 Hz. Årsagen til dette er, at de 120 Hz i LFE-kanalen er en "brick wall" som de kalder det i artiklen - en mur, hvor der ligger fuldt niveau ved 120 Hz, men ingen lyd ved 121 Hz og op. Det kan give en problematisk overgang til de øvrige højttalere, da LFE sporet gengives 10 dB højere end de øvrige. Derfor skærer man ved 80 Hz - da delefilteret er en glidende overgang, og ikke en "mur". Har man et 24 db/oktav delefilter (hvilket er det normale), så vil delefilteret have sænket niveauet med 24 dB ved 160 Hz, i forhold til 80 Hz. Det betyder i praksis at overgangen omkring 120 Hz kommer til at passe bedre, end ved bare at have en "mur". Derfor er den teoretisk optimale delefrekvens 80 Hz. Om det er dén der fungerer bedst i praksis, kan svinge lidt alt efter systemet, men jeg har altid haft gode erfaringer med de 80 Hz i langt de fleste systemer.
Under alle omstændigheder bør man tilstræbe at undgå at dele over 80 Hz - det er kun hvis éns højttalere er så små at de har problemer med at nå ned til 80 Hz, at man bør eksperimentere med 100 eller evt. 120 Hz. En delefrekvens over 120 Hz vil jeg påstå er decideret ubrugelig i hifi-sammenhæng - så det er ikke så mærkeligt at RHSIN oplever problemer med at få lyden til at fungere ved så høje delefrekvenser.
Mht. dit spørgsmål om hvad der sker med det resterende LFE-spor når man sætter delefrekvensen lavere end 80 Hz, så vil jeg tro at det svinger fra receiver til receiver.
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
|
Sendt: 12-August-2009 kl. 13:21 |
Jeg har også altid selv brugt 80 (nogengange 70) hz som delefrekvens og været godt tilfreds med resultatet - jeg har vist egentlig altid gået ud fra at delefrekvensen kun handlede om hvor fronthøjttalerne blev afskåret, og ikke om det dedikerede LFE signal, som jeg så formodede blev sendt "ubeskåret".
En god "LFE-test" for mig er åbningsscenen i The Lion King. På et tidspunkt ser man nogen elefanter der går frem mod "kameraet" - lyden af deres trin ligger KUN i lfe-kanalen, og ikke i nogen af frontkanalerne, så dette er for mig en god scene at teste om LFE signalet kommer rigtigt igennem.
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
 |
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 12-August-2009 kl. 13:22 |
AV Precision skrev:
RogueAgent skrev:
Den er jeg med på - men LFE signalet er jo designet til at skulle indholde information op til 120 hz, ikke 80.
|
Bass management er desværre ikke helt så eksakt en videnskab som man kunne ønske sig, men prøv at læse den artikel p.las henviser til, den forklarer det meget godt. Det er korrekt at LFE sporet indeholder information op til 120 Hz, men det er ikke ensbetydende med at man bør sætte cross-over til 120 Hz. I THX sammenhæng er systemet designet til at man deler ved 80 Hz. Årsagen til dette er, at de 120 Hz i LFE-kanalen er en "brick wall" som de kalder det i artiklen - en mur, hvor der ligger fuldt niveau ved 120 Hz, men ingen lyd ved 121 Hz og op. Det kan give en problematisk overgang til de øvrige højttalere, da LFE sporet gengives 10 dB højere end de øvrige. Derfor skærer man ved 80 Hz - da delefilteret er en glidende overgang, og ikke en "mur". Har man et 24 db/oktav delefilter (hvilket er det normale), så vil delefilteret have sænket niveauet med 24 dB ved 160 Hz, i forhold til 80 Hz. Det betyder i praksis at overgangen omkring 120 Hz kommer til at passe bedre, end ved bare at have en "mur". Derfor er den teoretisk optimale delefrekvens 80 Hz. Om det er dén der fungerer bedst i praksis, kan svinge lidt alt efter systemet, men jeg har altid haft gode erfaringer med de 80 Hz i langt de fleste systemer.
Under alle omstændigheder bør man tilstræbe at undgå at dele over 80 Hz - det er kun hvis éns højttalere er så små at de har problemer med at nå ned til 80 Hz, at man bør eksperimentere med 100 eller evt. 120 Hz. En delefrekvens over 120 Hz vil jeg påstå er decideret ubrugelig i hifi-sammenhæng - så det er ikke så mærkeligt at RHSIN oplever problemer med at få lyden til at fungere ved så høje delefrekvenser.
Mht. dit spørgsmål om hvad der sker med det resterende LFE-spor når man sætter delefrekvensen lavere end 80 Hz, så vil jeg tro at det svinger fra receiver til receiver. |
jeg mener at lexiconen smider det over i fronterne. jeg syntes at det er en god ide, da fronter sansynligvis også er bedre til at gengive det som er over 80hz. Min x-over er på 80. det er mit high pass filter på LFE kanaler også. Om det har indflydelse på det samlede headroom ved jeg ikke. Det kan spille rigeligt højt
|
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 12-August-2009 kl. 13:37 |
p.las skrev:
husk også at du ikke skal regulere x-overen på sub . du skal kun regulere på din forstærker |
Ja den er jeg helt med på, xover på subben er så den spiller fuld hz alt justeres fra receiveren
|
Mvh
René
|
 |