recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Størrelse på center + indstilling af sub!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStørrelse på center + indstilling af sub!

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 13:43

Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

omvendt kan man hvis man kun bruger subben til lfe med en crossover på feks 50hz give den lidt mere effekt og få rystet bagen lidt mere uden subben lyder træls
Er du sikker på at crossover har nogen effekt, hvis det kun er LFE der sendes til subwooferen? Er crossover ikke kun til at dele de dyber frekvenser i "hovedlyden"?

Edit: Har lige tjekket manualen for din receiver, og det er også crossover for LFE.
Hmmm, hvad sker der så med resten af LFE signalet (op til 120 hz) - det må vel så ryge over i fronthøjttalerne hvor det aldrig har været meningen det skulle hen..?? Eller forsvinder det bare?

Hvis jeg sætter subben til feks 150hz i crossover og alle andre højtalere står på large så kommer der meget mere fylde og dybde med ved feks tale musik osv. jeg har ikke lyttet nok til om der kommer endnu mere lyd ud ved feks en crossover på 200hz men som artiklen skriver er der signal på lfe på til 120hz og da jeg kun kan skære 100 eller 150hz (såvidt jeg husker) på min receiver er det nok de sidste 20hz jeg bemærker som forskellen fra 100 til 150hz, tror ikke der vil være forskel fra 150 til 200hz men det vil jeg da lige prøve iaften.

Men som jeg forstår lfe signalet er det bare en akkumulering af det samlede lydspor forstærket 10db op derfor hvis jeg sætter crossover til eks 80hz vil der jo ikke være behov for at sende ekstra signal over i fronterne da den jo allerede har signalet bare ved en lavere db. derfor tror jeg bare den cutter og det signal der ligge over bliver ikke afspillet.

Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Bass management er desværre ikke helt så eksakt en videnskab som man kunne ønske sig, men prøv at læse den artikel p.las henviser til, den forklarer det meget godt. Det er korrekt at LFE sporet indeholder information op til 120 Hz, men det er ikke ensbetydende med at man bør sætte cross-over til 120 Hz. I THX sammenhæng er systemet designet til at man deler ved 80 Hz. Årsagen til dette er, at de 120 Hz i LFE-kanalen er en "brick wall" som de kalder det i artiklen - en mur, hvor der ligger fuldt niveau ved 120 Hz, men ingen lyd ved 121 Hz og op. Det kan give en problematisk overgang til de øvrige højttalere, da LFE sporet gengives 10 dB højere end de øvrige. Derfor skærer man ved 80 Hz - da delefilteret er en glidende overgang, og ikke en "mur". Har man et 24 db/oktav delefilter (hvilket er det normale), så vil delefilteret have sænket niveauet med 24 dB ved 160 Hz, i forhold til 80 Hz. Det betyder i praksis at overgangen omkring 120 Hz kommer til at passe bedre, end ved bare at have en "mur". Derfor er den teoretisk optimale delefrekvens 80 Hz. Om det er dén der fungerer bedst i praksis, kan svinge lidt alt efter systemet, men jeg har altid haft gode erfaringer med de 80 Hz i langt de fleste systemer.

Under alle omstændigheder bør man tilstræbe at undgå at dele over 80 Hz - det er kun hvis éns højttalere er så små at de har problemer med at nå ned til 80 Hz, at man bør eksperimentere med 100 eller evt. 120 Hz. En delefrekvens over 120 Hz vil jeg påstå er decideret ubrugelig i hifi-sammenhæng - så det er ikke så mærkeligt at RHSIN oplever problemer med at få lyden til at fungere ved så høje delefrekvenser.

Mht. dit spørgsmål om hvad der sker med det resterende LFE-spor når man sætter delefrekvensen lavere end 80 Hz, så vil jeg tro at det svinger fra receiver til receiver.

Otto tager du ikke lige dit lydudstyr med når du skal ud til mig alligevel sidst på ugen, så må jeg bestikke dig til at vi lige i fællesskab får indstillet lyden også... så må vi se om vi har samme lydsmag

Mvh

René
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 14:36

Men som jeg forstår lfe signalet er det bare en akkumulering af det samlede lydspor forstærket 10db op derfor hvis jeg sætter crossover til eks 80hz vil der jo ikke være behov for at sende ekstra signal over i fronterne da den jo allerede har signalet bare ved en lavere db. derfor tror jeg bare den cutter og det signal der ligge over bliver ikke afspillet.
Det er muligt det er mixet sådan i nogen tilfælde - men f.eks. i eksemplet jeg nævner med The Lion King, så er der i andre tilfælde elementer i bassen der KUN ligger i LFE sporet.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 14:38

Mine fronter kan spille ualmindeligt dybt... 2 stk 8" i hver højtaler også er de biampet så de får alt den saft og kraft de har brug for..

Ja, det burde kunne give noget bas.

Ja det er også min holdning.. jeg kan blot høre forskel på kraften på de dvder jeg har afspillet også de blu ray film jeg har afspillet.. og det må skyldes flere oplysninger (opløsning) i signalet

Nu har DVD ikke lossless, men samme lydspor i Dolby TrueHD og DTS HD MA bør lyde ens - dog med det forbehold at Dolby kan bruge DialNorm og derfor skal afspilles 4dB højere.

Nu er det for det meste svært at sammenligne de to, da film sjældent har begge lydformater.

Jeg prøvede at skifte crossover fra 50hz og prøvede sekvenser 80-100-150-200.

Så snart jeg kom over 100hz syntes jeg at subben begyndte at snakke for meget med ved tale og filmmusik/støj så jeg måtte dæmpe den 2-3 db derved syntes jeg at jeg mistede lidt kraft og assshake ved effekter, derfor syntes jeg nok at den mest optimale indstilling er mellem 50-80 hz i crossover i øjeblikket prøver jeg at køre med crossover på 80 fast og danne mig et lidt bredere lydbilled.

Køre du så med EQ på? Du skal være lidt opmærksom på de 63hz du kan justere på, specielt i selve centerlyden, prøv evt. trimme lidt her.

4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 14:57

LFE er et lydspor for sig selv, og jeg tror ikke det ofte indeholder bas fra de andre kanaler.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 17:08

LFE er et lydspor for sig selv, og jeg tror ikke det ofte indeholder bas fra de andre kanaler.

delvist enig jvf det link som beskriver om lfe signalets opståen (fra forrige side) rent teknisk så er det bare lyden fra de andre kanaler kogt sammen også er det kun toner under 120hz der anvendes og da det så ligger i lfe 6 kanal er det uafhægigt af de andre kanaler (det er mixet ved produktionen af filmen)

Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Mine fronter kan spille ualmindeligt dybt... 2 stk 8" i hver højtaler også er de biampet så de får alt den saft og kraft de har brug for..

Ja, det burde kunne give noget bas.

Ja det er også min holdning.. jeg kan blot høre forskel på kraften på de dvder jeg har afspillet også de blu ray film jeg har afspillet.. og det må skyldes flere oplysninger (opløsning) i signalet

Nu har DVD ikke lossless, men samme lydspor i Dolby TrueHD og DTS HD MA bør lyde ens - dog med det forbehold at Dolby kan bruge DialNorm og derfor skal afspilles 4dB højere.

Nu er det for det meste svært at sammenligne de to, da film sjældent har begge lydformater.

Jeg prøvede at skifte crossover fra 50hz og prøvede sekvenser 80-100-150-200.

Så snart jeg kom over 100hz syntes jeg at subben begyndte at snakke for meget med ved tale og filmmusik/støj så jeg måtte dæmpe den 2-3 db derved syntes jeg at jeg mistede lidt kraft og assshake ved effekter, derfor syntes jeg nok at den mest optimale indstilling er mellem 50-80 hz i crossover i øjeblikket prøver jeg at køre med crossover på 80 fast og danne mig et lidt bredere lydbilled.

Køre du så med EQ på? Du skal være lidt opmærksom på de 63hz du kan justere på, specielt i selve centerlyden, prøv evt. trimme lidt her.

jeg skal nok prøve at teste når jeg kommer hjem, men som jeg forstår det er der allerede detaljer fra alle kanaler inklusiv centeren i lfe signalet derved skulle det jo ikke ændre sig ved at rette på centerkanalens 63hz (men jeg skal nok prøve anyway)

Men nærlæs den beskrivelse om lfe signalet fra forrige side, så opstår det jo af alt lyden som samles i et signal og konsentreres til kun at indeholde lyd under 120hz også kørt 10db op i forhold til de andre kanaler.

Mvh

René
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 17:24

Men som jeg forstår lfe signalet er det bare en akkumulering af det samlede lydspor forstærket 10db op derfor hvis jeg sætter crossover til eks 80hz vil der jo ikke være behov for at sende ekstra signal over i fronterne da den jo allerede har signalet bare ved en lavere db. derfor tror jeg bare den cutter og det signal der ligge over bliver ikke
afspillet.

delvist enig jvf det link som beskriver om lfe signalets opståen (fra forrige side) rent teknisk så er det bare lyden fra de andre kanaler kogt sammen også er det kun toner under 120hz der anvendes og da det så ligger i lfe 6 kanal er det uafhægigt af de andre kanaler (det er mixet ved produktionen af filmen)

Det kan jeg ikke se hvor du får fra. Dolby beskriver da også LFE således:

The LFE channel carries additional bass information to supplement the bass information in the main channels.
Til top
pmalm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2007
Sted: 3400, DK
Point: 433
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 17:29
Er det muligt at måden det bliver mixet på idag, ikke er
som det er beskrevet i artiklen. den er trods alt knap 10
år gammel.??
Mvh Peter

LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 17:47

Jeg har kun den information jeg lige henviste til fra denne artikel fra side 1.

Og der er nok flere måder LFE signalet opstår på, så det vil jeg helst undlade at gøre mig alt for klog på, og det er da muligt jeg har misforstået noget på siden .

Men da jeg har sat alle mine højtalere til large inklusiv center, så sender receiveren vel ikke noget ned til min sub andet end lfe?.

Jeg har ikke tjekket prioneer manualen om den sender lyde ned i subben hvis jeg ændrer på laveste frekvenser uden at stille på crossover eller small / large iøvrigt

Redigeret af rhsin - 12-August-2009 kl. 17:49
Mvh

René
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 20:11

LFE er en helt seperat kanal som arbejder fra 120hz og ned, her kan der være mixet og tilføjet flere og kraftigere effekter, headroomet kan faktisk hæves med 6db. i LFE i forhold de andre kanaler, hviket kan det ekstra kick i en eksplosion eller lign. som vi alle elsker

Meningen med de 10db. offset i LFE, er at give en mere afbalanceret produktion af bas, set i forhold til den samlede bas fra højre center venstre kanal. De 10db. boost er ikke noget man skal tænke over, det gør din Dolby Digital Processor.

Redigeret af Potter - 12-August-2009 kl. 20:15
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 20:49
hvis du har en god sub kan du aflaste dine højtalere en del, ved at skære ved 80 hz. Jeg har selv M&K højtalere som bygger på det princip. de siger ikke en kæft under 80 hz .
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu