|
|
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Forfatter | |||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
||
Min sub er en Dali Helicon S600 range 25 hz - 175 hz Mine fronter er Dali Helicon 800 (ikke MK2 men specs mener jeg er de samme) 31 hz - 27.000 hz (biampet) Min Center er en Dali Helicon C200 49 hz - 27.000 hz (Biampet) Min Baghøjtalere er Dali Helicon W200 (dem laver de vist ikke mere, men de deler specs iw200) 64 hz - 27.000 hz Spørgsmålet er om jeg skal sætte surround og center til small også manuelt trimme receiveren er det noget med man mauelt kan få den til at matche hvad højtaleren nogenlunde kan spille ned i dybe toner... også holde en vis afstand sådan de overlapper hinanden lidt (sub og den pågældene højtaler) I og med mine fronter kan spille relativt dybt så er det vel ok den (og måske center?) står som large.. og skal der evt trimmes i de dybe toner der også? Har en Nad effektblok T973 på 7 x 140 watt i 4 ohm til front og center højtalere, og en Pioneer SC-LX71 som udelukkende trækker bag og surroundhøjtalerne, også har subben jo selv en indbygget forstærker på kontinuerlig 300 watt (600 watt spidser), så der skulle være forstærkerkraft nok til at spille alle enheder helt ud Redigeret af rhsin - 12-August-2009 kl. 22:25 |
|||
Mvh
René |
|||
![]() |
|||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
![]() |
||
men din sub har mere headroom end dine basser i fronten har. Så hvorfor ikkr lade den spille så meget bas som overhovedet muligt?
|
|||
![]() |
|||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
||
Jo det havde jeg også kørt med som indstilling i lang tid, men så forsøgte jeg mig med at stille alt om til large og kun køre LFE i subben... og det lyder faktisk slet ikke så tosset endda. Jeg jeg har haft mulighed for med den indstilling at få mere dynamik ved eksplosioner osv. fordi man så kan køre subsignalet lidt ekstra op uden det lyder som en gang bulder hele tiden. Problemet kan være der hvor du har signal ind som ikke rigtigt har noget lfe signal (visse tvprogrammer feks) og der er den lidt stille, men det syntes jeg ikke gør så meget da jeg jo mest bruger subben ved deciderede filmkigning og der er fint med lfe signal og arbejde med. Men jeg har efterhånden stået og vippet mellem 3 forskellige indstillinger som har været ok til hver sine ting... jeg syntes denne indstilling har virket bedst til film.. men er bestemt åben for alternative forslag.. og min plan er også når Otto kommer forbi så vil jeg have ham til at prøve og se om han kan få lyden til at ramme bedre |
|||
Mvh
René |
|||
![]() |
|||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
||
![]() |
|||
![]() |
||
Nu har jeg prøvet at skifte lidt mellem large og small, og det lyder fint, dog er jeg stadig lidt usikker på om jeg syntes bedst om 50hz fremfor 80hz i crossover for jeg syntes den snakker lidt for meget ved 80hz så skal den dæmpes i db og det går ud over dynamikken.. så jeg vil lige lege lidt videre med det. Hvis jeg sætter mine højtalere til small mister jeg kontrol muligheden over 63hz frekvensbåndet i qualiseren og det er kun de andre jeg kan stille på.. hvadenten jeg sætter crossover til 50 eller 80 hz. Jeg prøvede også lige at køre en fuld autosetup igen da jeg havde skiftet højtalerkabel til mine baghøjtalere og kortet lidt af kablet til mine fronter. Ved autosetup satte receiveren alle mine højtalere til large, og den startede igen med fronterne i -2,5db som udgangspunkt (og det gør den altid i mit setup) og det pudsige er at den så satte side kanalerne til omkring 0 og bagkanalerne til omkring -6,5db. Hvorfor sætter den ikke fronterne til 0 sidehøjtalerne til +2,5 og baghøjtalerne til -4? det ville da være mest logisk at lade fronterne være udgangspunktet 0 db Efter autosetup har jeg rettet alle højtalere til small sat crossover til 50hz og rettet i channellvl, jeg har denne gang ladet equaliseren være på det som receiveren har sat sig til.. også vil jeg lytte lidt mere til hvad jeg syntes om det. |
|||
Mvh
René |
|||
![]() |
|||
cnn3 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2004 Sted: Århus Status: Offline Point: 3195 |
![]() |
||
Nu kommer det vel i sidste ende an på hvor meget amp.power der er til rådighed, og tager man rhsin's lytterum i betragtning, har han ikke nogle problemer i den henseende. Men i mange henseender, kan det være fornuftigt at give sin surround-forstærker en hjælpende hånd |
|||
mvh Christian
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Fremragende link, jeg er 100% enig i alt hvad han skriver. Man kan så studse lidt over at den typiske fejl i Audyssey auto-setup systemer er at sætte højttalere til large, som burde være small... Så Audyssey systemet er altså ikke sat op til dén opsætning som han ellers beskriver som den optimale. EDIT: Det var så allerede besvaret i kommentarerne: " The reason for that is that Audyssey is not “allowed” to make that determination. The decision to call a speaker Small or Large is made by each manufacturer. Until recently most used 80 Hz as the criterion to make that decision. So, for example, a speaker that was found to have a –3 dB roll off at 70 Hz would be called Large by the AVR maker. Bass management would be turned off for that speaker resulting in no bass being sent to the subwoofer. We managed to convince most manufacturers that this was a very bad idea. As a result, most now use 40 Hz as the decision point. An improvement, but not the ultimate solution." Det forklarer jo hvorfor jeg ofte har oplevet netop dette problem. Jeg må hellere læse resten af kommentarerne, det ser ud til at der er nogle guldkorn her. Redigeret af AV Precision - 14-August-2009 kl. 10:52 |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Det er formentligt fordi den justerer niveauerne sådan at 0 dB på receiveren er lig med reference level.
Hvad volumenknappen på subben står på, kan du ikke bruge til noget - det er bare en eller anden arbitrær skala der kan være meget forskellig fra sub til sub. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Udover dette løser 80 Hz delingen mange problematikker omkring rumresonanser og udfasninger mellem højttalerne (forudsat at subben er god nok og placeret rigtigt). Så det er ikke kun et spørgsmål om dynamik. Dét man skal være opmærksom på mht. om éns højttalere spiller dybbas eller ej, er at film kan være mikset forskelligt. I teorien, hvis filmene er indspillet 100% korrekt, så er der (ved dolby digital i hvert fald) kun lyd i LFE kanalen når der er brug for headroom over 95 dB. Al bas der ligger under 95 dB, ligger i princippet i de enkelte kanaler, og ikke i LFE kanalen. Det er dét Hometheaterhifi artiklen forklarer. Når der er brug for ekstra headroom, så lægges det ekstra headroom i LFE kanalen, men der leveres stadig bas i de enkelte full-range kanaler. Dét man skal spørge sig selv om er derfor: Hvad spiller bedst bas - mine fronthøjttalere eller min sub. Hvis svaret er subben, så bør man _altid_ flytte bassen ud til subben, uagtet om man i princippet har power nok til fronthøjttalerne. Hvis svaret er at fronthøjttalerne spiller bedre bas end subben, så skal man smide sin subwoofer ud! Derfor er konklusionen at hvis det lyder bedst med højttalerne som large, så er éns subwoofer for dårlig (eller for dårligt indstillet/placeret). |
|||
![]() |
|||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
||
Nu ved jeg ikke om det gælder MCACC, men lige præcis dette må du ikke gøre med Audyssey, for så ændres delay til noget forkert. At sub står på 0 og receiver vender fasen eller omvendt, burde i øvrigt være lige fedt. Redigeret af lunddal - 14-August-2009 kl. 11:15 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
dvs du mener at jeg skal bibeholde den "forkerte" afstand som receiveren havde sat fra sub til lytteposition?. Men jeg så en beskrivelse fra Hother et sted hvor han havde fået at vide (af pioneer) at grunden til at mcacc målte forkert var pga. wavelength på de dybe frekvenser, og ved at forskyde fasen fik man en alternativ afstand (det var min konklusion ihvertfald Jeg syntes jeg kan høre forskel.. men har som nævnt endnu ikke tjekket med mine refference film hvorfor jeg helst lige vil vente med den endelige dom der |
|||
Mvh
René |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Jeg troede bare den som udgangspunkt ville starte med den ene front som refference level også justere alt udfra den.. og at den som refference ville være 0db og ikke -2,5db. For syntes da ikke det er så fedt at få dæmpet mine fronter.. det er da meget volume man smider på gulvet der Jeg er med på at skalaen på subb ikke er brugbar til så meget, dog syntes jeg det var pudsigt at den ved hvad mange (måske mig selv inklusiv) ville tro var mere eller mindre "halv kraft" ved godt med db er det mere end som så mht. skala) at den så alligevel sætter subsignalet til -10db for så stor er min sub da heller ikke |
|||
Mvh
René |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |