recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Størrelse på nyt TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Størrelse på nyt TV

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Steen Hansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 03-Januar-2021
Sted: Jelling
Status: Offline
Point: 25
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen Hansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Størrelse på nyt TV
    Sendt: 03-Januar-2021 kl. 12:44
Jeg er én af dem der har bestilt en PS5, og håber den kommer indenfor de næste måneder.

I den forbindelse tænker jeg at jeg vil udskifte mig TV. Lige nu har jeg et 50" Panasonic plasma TV. Det fungerer sådan set fint, men kan jo ikke udnytte den højere opløsning på en PS5.

Det nye TV bliver sikkert et OLED TV, men jeg er i tvivl om størrelsen. Jeg sidder normalt ca. 3 meter fra skærmen. Det bliver primært brugt til alm. TV kigning, men også film og serier fra streaming via en Apple TV boks og så også lidt PS spil. Jeg tænker på om jeg skal vælge 55" eller 65", men er i tvivl om det store bliver for stort.

Hvad siger jeres erfaring med skærmstørrelser på den afstand?
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 12:54
Til film er 77" fint på den afstand og 65" også, 55" er småt og du vil nok heller ikke opleve den store ændring med 50->55". Se i øvrigt denne artikel.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 12:59
I efteråret skiftede jeg fra 50" Pioneer til 65" Oled.
Jeg var også i tvivl om størrelsen, (mest pga prisforskellen) men har ikke fortrudt det så meget som et kvart sekund😁
Du vil helt sikkert fortryde hvis du nøjes med 55"
Ning
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 13:11
Det største du har råd til. Min 65", men gerne større. Der er ingen grund til at skifte til 55" fra 50" med mindre det gamle er gået i stykker. Så hellere vente lidt til de større modeller kommer ned i pris.
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 159
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 13:12
Hvis dine kilder, også er opgraderet til højere opløsning, er det ok med større..... Men når du sidder så tæt på en 65 tommer, kan det blive lidt pixeleret.... afhængig af kilde. Men alm. DR o.lign. synes jeg godt kan være lidt træls i stort format, med mindre man kan komme lidt væk
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
Steen Hansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 03-Januar-2021
Sted: Jelling
Point: 25
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen Hansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 13:29
Tak for svarene. Smile

Det ender nok med et 65".

Indtil videre er mine kilder ikke opgraderet til 4K, men det bliver de helt sikkert. Dvs. jeg skal have en 4K Apple TV samt en ny BluRay afspiller. 
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Point: 981
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 14:01
Alt under 85" er for småt. Både til film og spil.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4996
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 14:13
65 tommer er helt fint til 3 m afstand og DR + TV2 som flowTV. Jeg skal ikke kunne sige hvor godt det er på streaming. Til FHD er det eminent på et 4k TV.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2016
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af Steen Hansen Steen Hansen skrev:

Jeg er én af dem der har bestilt en PS5, og håber den kommer indenfor de næste måneder.

I den forbindelse tænker jeg at jeg vil udskifte mig TV. Lige nu har jeg et 50" Panasonic plasma TV. Det fungerer sådan set fint, men kan jo ikke udnytte den højere opløsning på en PS5.

Det nye TV bliver sikkert et OLED TV, men jeg er i tvivl om størrelsen. Jeg sidder normalt ca. 3 meter fra skærmen. Det bliver primært brugt til alm. TV kigning, men også film og serier fra streaming via en Apple TV boks og så også lidt PS spil. Jeg tænker på om jeg skal vælge 55" eller 65", men er i tvivl om det store bliver for stort.

Hvad siger jeres erfaring med skærmstørrelser på den afstand?
3,5 meter fra 123 tommer i stuen: Perfekt
ca 3 meter fra 65 tommer i soveværelset: Lidt for langt væk, men brugbart.
ca 1 meter fra 48 tommer på skrivebordet til 4K PC-gaming: Perfekt

Du kan hente inspiration mht optimale og anbefalelige størrelser her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1184685511

Det er kun i Stuen og ved PC'en jeg er i nærheden af Society of Motion Picture and Television Engineers anbefalinger og det mærkes i forbindelse med indlevelsen i film og de samme anbefalinger er imho også brugbare i forhold til spil, så længe renderopløsning og aliasing ikke er for grov. Så også selv blot med den oftest lavere end 4K renderopløsning på PS5 vil jeg sige at et 77 tommer OLED snarere er at regne som værende i den lave ende end i den store, mht at få den bedste indlevelse i både film og spil.

Følgende punkter er også værd at tage i betragtning:
- Hvis du kommer fra og værdsætter kvaliteterne forbundet med Plasma, vil det eneste du vil kunne leve med som erstatning være et OLED
- Hvis du skal have fuld kompatibilitetet med både nuværende og kommende PS5 funktioner (Såvel som nuværende XBOX og PC funktioner), så tror jeg aktuelt at det kun er LG der laver OLED TV med både Instant gaming response, VRR, LFC og HGIG indbyddede på én og samme tid.

Redigeret af TBC1 - 03-Januar-2021 kl. 16:49
PC:9800X3D,RTX 5090 OC,32GB DDR5@6K-CL30,48" LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 18:52
Det kan IKKE blive for stort! Sidder selv 3,5m fra 65" og det kan sagtens være større. Specielt når film har bjælker. Der er ikke noget der "pixelere" men klart nok bliver gamle grynede film lidt mere grynet jo større. Men det meste du ser bliver bare godt :-) Et par af mine venner havde engang projector med 100" lærred og sad 4m væk. De var glade og syntes mit daværende 50" var MEGA småt!! ;-) Go big my man. 
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Januar-2015
Point: 1042
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 19:52
Sidder 3 meter fra 135” og det er lige på grænsen😂
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Juli-2017
Point: 1117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 21:06
3 meter fra 65" tv og 106" projekter  uden problemer her 🙂

Frank
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu