|
Størrelse på TV |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |
Ning ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1759 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis man ser rigtig mange film og ikke så meget alm tv ville jeg vælge 65 "
omvendt ville jeg vælge 55"
|
|
Ning
|
|
![]() |
|
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3794 |
Jeg sidder 2.7 fra et 50".. Jeg overvejer et 55", men er rigtig meget i tvivl om det er for stort.. Jeg mister simpelthen overblikket syntes jeg og flakker i blikket. Så ja jeg er også blandt dem der syntes tv'et kan nå maks tommer..
Men det er en hårfin grænse imo.. Sætter jeg mig blot 40 længere frem og 50" for stort ift ps4 spil ihvertfald. Hvis du kan, ville jeg lave en pap plade i størrelsen og se hvordan det hang sammen. Det giver om ikke andet bare et lille fingerpeg. Det gør også en forskel om tv'et er helt til kant eller ej. |
|
![]() |
|
bony ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2007 Sted: Fredensborg Status: Offline Point: 358 |
Jeg sidder 2,5 meter fra et 55" og det kunne sagtens være lidt større også, så bare giv den gas med indkøbet.
![]() |
|
—
|
|
![]() |
|
FNørd ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
Såvidt jeg husker er den anbefalede siddeafstand 1,5 gange billedbredden for film i 1:2,35.
Et 16:9 fjernsyn virker lidt større; men er det jo ikke, når vi snakker 1:2,35 film. 230 cm divideren med 1,5 er 153 cm (der er regnet med den mindste afstand. 153 cm svarer til 61,3 tommer vandret. Fjernsynet opgives som et skråmål: diagonal = kvadratroden af summen af rektanglets korte hhv. lange side i anden. Dvs. 61,3 x 61,3 = 3761. Den lodrette bliver 9 * 61,3 / 16 = 34,5 tommer. Og kvadreret 34,5 x 34,5 = 4952. Dvs. kvadratroden af 3761 + 1190 = størrelsen. 3761 + 1190 = 4951 og kvadratroden heraf er 70,4 Så jeg mener ikke du skal være bange for 65" overhovedet. |
|
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
|
![]() |
|
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
Afstanden imellem skærm og seer afstanden divideret med 1,5 eller 2 ifølge http://www.laserdisken.com/html/vistekst.dna?navn=sk%E6rm-st%F8rrelse Så med 2,5 meter i afstand til skærmen, bliver det imellem 125cm og 166 cm i bredde af skærm. 163 cm i bredden er 65 tommer. Jeg har selv 3,20 meter og her er minimum så 65 tommer. Men man kan jo rykke tættere på. Redigeret af Sven Palvig - 09-November-2014 kl. 12:59 |
|
![]() |
|
bentpetersson ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-November-2013 Status: Offline Point: 2437 |
Vi har et 55" på 2,5 meters afstand. For år tilbage havde jeg en projektor med TV på samme afstand og en billedbredde på væggen på ca 180 cm. Højden må I selv regne ud. Min nabos kommentar var, at det var nødvendigt at bevæge hovedet. Og det var det. Sådan er det faktisk også i det virkelige liv i og så formindsker det også nakkestivhed. Samtidig er det behageligt. Men falder heller ikke så let i søvn.
Så vælg en kæmpeskærm, MEN husk at billedkvaliteten skal være i orden. Hvad hjælper det, at skærmbilledet er stort når det både er grynet og utydeligt. Og kig helst på minimum HD kvalitet på den store skærm. Redigeret af bentpetersson - 09-November-2014 kl. 16:45 |
|
Med venlig hilsen
bentpetersson |
|
![]() |
|
katbird ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Oktober-2004 Sted: Fredensborg Status: Offline Point: 551 |
Flatpanels har lavet denne lille vejledning omkring afstand vs størrelse på skærm.
Hvor stort skal dit TV være |
|
![]() |
|
Ehlz ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Januar-2012 Sted: Århus Status: Offline Point: 299 |
Jeg mener bestemt et tv kan blive for stort. For langt de fleste mennesker handler det om et kompromis imellem lækkert billede når tv´et er tændt og neutralt look når det er slukket. Dette er i alt fald umiddelbart tilfældet i en stue såfremt man ikke er single. Derudover kommer billedekvaliteten der logisk nok bliver relativt dårligere jo større fjernsyn hvis opløsningen ellers er ens. Med de nyeste opløsninger skal man noget op i størrelse før det gør en mærkbar forskel men SD materiale er absolut ikke at anbefale på +55".
/Ehlz
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Silentbob.
Nu ved jeg ikke, hvilken prisklasse du kigger i, men jeg har netop købt nyt TV. Jeg har tidligere haft 3 Panasonic plasma, så det er lidt en bet, at skulle leve med LCD'ernes bagdele. Det bedste kompromis - rent billedmæssigt - for mig, er Panasonic TX-55AS640. Det er et rigtig godt billede - meget lig plasma - så efter anbefalinger fra bl.a. Flatpanels og et par engelske tests, blev det valget. Også set i lyset af pris og funktionalitet. http://www.pricerunner.dk/pl/2-2967643/TV/Panasonic-Viera-TX-55AS640E-Sammenlign-Priser M.v.h. P.S.: Vi sidder 3 meter fra en 55". Jeg kom fra en 42", og ville gerne have været op i 60". |
|
![]() |
|
Silentbob ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 632 |
Mange tak for bidragene i tråden. Henrik B: Mange tak for forslaget. Det er netop den prisklasse jeg ligger i. Den vil jeg lige få læst lidt om. Så må vi se hvornår TVet står af.
Redigeret af Silentbob - 09-November-2014 kl. 19:22 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
På Flatpanels er den testet i AS600-versionen, som er samme panel/teknik, men lidt anden funktionalitet. Stikkene sidder bl.a. bedre på AS640.
M.v.h. |
|
![]() |
|
Gooferen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-April-2006 Sted: Århus Status: Offline Point: 505 |
Man kan næsten altid bruge et større fjernsyn, jeg sidder omkring 3,5 meter fra min 55" og jeg overvejer dat at købe et 80", når billedekvaliteten kommer på højde med Plasma.
Hvis du er i tvivl om størrelsen, kan du evt. måle hvor stort et 55" tv er og så markere størrelsen på væggen via enten isoleringstabe eller post'it notes. Dermed kan du få en ide om hvor stort fjernsynet bliver, samt at du kan fjerne tapen igen uden at skade væggen :)
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |