recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sætte flere tv sammen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sætte flere tv sammen

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels Chr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sætte flere tv sammen
    Sendt: 26-Januar-2020 kl. 00:04
Hej
Er ved at få opført et sommehus som bl.a. får et stort 4 pers ungdomsrum
Her skal naturligvis være en stor skærm til spil og film

Tanken er et stort tv, og gerne så stort at det kan gå som bio.
Det største jeg har fundet for meneske penge er ca 87"
Projektor er også blevet overvejet men syntes kontrast mm kan være en udfordring uden mørklægning og i tilfælde af udlejning slides projektor nok relativ meget (står måske tændt meget og gæster ødelægger måske et lærrede).

Er det muligt at købe 4 stk 55" tv og sætte sammen til 1 stort på 110"
Eller måske blot 3 stk 75" på højkant.
3 stk vil have den fordel at mindten af billede er uden en ramme, mens 4 stk vil give kryds i centrum.
Hvilket udstyr kan bruges til at koble flere sammen og vil det være til at finde ud af at betjene for gæster...

Tænker at tv kommer til at ske via satelitbox og spil via ps4
Dvs 2 input
Men hvad med dr tv som kommer via alm luft antenne...
Vil gerne have betjening så simpel som over hoved muligt og kravet til en flerskærms løsning er at betjening ikke gøres mere vanskelig
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2020 kl. 00:57
Til den størrelse orden du vil have, ville jeg vælger projektor, og købe det bedste lærred. Der findes sort lærred der reflekterer lyset som det skal tilbage, så det virker stort set lige så godt om dagen Som aften. Tror det vil være sammen pris som tre tv. Og for lige at sige, det kræver så lige en PC i hvertfald til samle et billede i tre til fire skærme som en stort
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2020 kl. 08:25
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2020 kl. 12:12
ville gøre som aerik.

det du gerne vil gøre med flere skærme kan ikke lade sig gøre med TV-apparater, men samsung og LG gør det med LFD'er til "industribrug" - altså når der skal laves videovægge og deslige, men det kræver lidt mere end bare 3-4 tv. - der skal du have bokse til at samle signalet og fordele det ud da der kræves præcis synkronisering af billede og lyd.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2020 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

ville gøre som aerik.

det du gerne vil gøre med flere skærme kan ikke lade sig gøre med TV-apparater, men samsung og LG gør det med LFD'er til "industribrug" - altså når der skal laves videovægge og deslige, men det kræver lidt mere end bare 3-4 tv. - der skal du have bokse til at samle signalet og fordele det ud da der kræves præcis synkronisering af billede og lyd.

Funktionen er indbygget i LGs signage skærme (Tile mode) eller daisychaning

Der forbinder man samme hdmi kilde til alle 4 skærme og vælger så på hver enkelt skærm at den kun skal vise en del af billedet.


Til top
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels Chr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2020 kl. 20:01
tak for de gode svar - de er alle relevante.

jeg har bestemt overvejet xiaomi projektoren, og den der er linket til er bestemt billig. ved der er kommet en nyere 4k som skulle være endnu bedre.
jeg er dog bekymret for om evt gæster (ved udlejning) ødelægger et evt lærrede, så det skulle i givet fald være en løsning uden lærrede og evt i et rum uden mørklægning...


jeg vil mene at selv billige (2019 modeller) af tv kan lave et bedre billede i både farver og kontrast end en projektor (i lyst lokale) og derfor var jeg interesseret i hvilke alternative mulighedder som findes.

den linkede lg signage løsning kunne være et bud.
kan se at dedikerede signage monitore er lidt pebrede hvis man skal have 4... men den fåes også som en løs boks - dvs 4 bokse som denne
https://www.computersalg.dk/i/5115129/lg-webos-box-wp400-digital-signage

og så finde nogle prisvenlige 55-70” tv og koble sammen....
f.eks. 4 stk

https://www.power.dk/tv-og-billede/fladskaerms-tv/lg-70-4k-led-tv-70um7450plaaeu/p-1034233/

det giver 140” til en samlet pris på 30.000 kr (top af mit budget)

jeg ved godt at det valgte tv ikke er top i billede, men jeg vil mene at det giver bedre billede end en projektor uden lærrede i et lyst lokale....input?

alternativ kan man gå lidt ned i størrelse og lave med 4 stk 55” oled b9 og få 110” for ca 36.000 kr (lidt over budget)

endelig er der den ‘simple’ og billige løsning med lg 86”, den kan fås for 15.000 kr - skal lige blive enig med mig selv om de sidste “ er det ekstra værd.
hvad der spares på skærmen kan jo bruges på god lyd, popkorn maskine m.m.




Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2020 kl. 21:00
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2020 kl. 21:39
Når du ikke har flere penge at gøre med, sætter du en projektor op og maler en væg hvid.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels Chr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2020 kl. 00:18
enig i at budget ikke er kæmpe stort, jeg har sagt max 30 tkr...
umiddelbart ser det ud til godt at kunne lade sig gøre inden for budget og egen erfaring er at en hvilken som helst skærm giver en projektor baghjul i et oplyst lokale...og det er casen her - det skal kunne bruge en sommerdag uden gardiner er trukket for.

matrox løsningen ser realistisk ud. kunne dog ikke finde priser på quad udgaven.
den kan lave 3x1 på højkant med f.eks 75” skærme, præsist det jeg havde i tankerne. det giver en pænt stor skærm på 170x300 cm i 4k som sammenlagt koster ca 24 tkr - vel inden for budget.

jeg må lige afvente at matrox boksen kommer i handel
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2020 kl. 18:23
Køb et stort tv, alt det andet kommer ikke til at give dig andet end bøvl. Alle der måtte leje jeres sommerhus kan finde ud af et enkelt tv og en fjernbetjening. Men store forkromede løsninger bliver du træt af i længden.

MVh Jesper
Til top
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels Chr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2020 kl. 19:32
hej jesper
du har 100% ret i at det skal være en stabil løsning og med en god waf faktor.Jeg vil helst undgå utilfredse lejere i røret mandag aften fordi teknik er for kompliceret eller ikke virker.
kan godt se at det hurtigt bliver teknisk og kræver en mindre eksamen at betjene....
dels tænding af 3 stk tv og dernæst bøvl med `source` på hver tv fordi forrige lejers børn syntes det var sjovt at lege....dernæst udfordringen med eksterne tv/satelit tunere....
kan godt være at jeg bør droppe drømmen om en bio ligne løsning og så bare købe et stor std tv.
som du skriver så kan alle betjene det.

tak for alle input

hvis jeg trods dårlige odds med waf m.m. gør forsøget med 3 skærme og en matrix quad boks.
er der så nogen af jer som har et bud på en ‘frontend’ - jeg kan jo kun bruge de 3 tv som dumme skærme og får brug for en eller anden form for styre boks.
kan godt lide lg webos, så måske en enkelt lg signage boks ? (hvilken model skal vælges) - vil være en fordel hvis den kan låses ned (hotel mode) så der ikke kan pilles i setting

Redigeret af Niels Chr - 29-Januar-2020 kl. 19:54
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2020 kl. 21:21
Jeg håber at du vælger en et skærms løsningen. Andet vil næppe fremme din udlejning.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu