recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sub er stået af. Kan det fikses?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sub er stået af. Kan det fikses?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér betho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sub er stået af. Kan det fikses?
    Sendt: 14-Januar-2021 kl. 20:31
Hejsa, 

I weekenden, under et lækkert stykke musik, går det op for mig, at dybden i musikken er væk. Til min skræk opdager jeg, at dioden i min 13 år gamle sub (Teufel M4500SW) er gået ud. 

Jeg tænkte det måske kunne være sikringen der var gået. Ud med den og skifte den - selvom der ikke var forskel på den nye og den der sad i. Jeg skiftede den alligevel. Uden held. Stadig død. 

Mon det kunne være strømkablet, der var røget sig en tur. Desværre virker det helt fint, fx. på min pc-skærm. 

Jeg kan konstatere at strømkablet sidder meget løst i. Det kan vrikkes, så at sige. Sætter jeg det samme kabel i fx. min pc-skærm sidder det helt fast. 

Jeg kan også konstatere, at når jeg sætter kablet til og sub'en er sluttet til anlægget, reagerer receiveren ganske kort ved at lave et lille 'lag' i musikken. Bare én gang. Helt kort. 

Jeg har ikke åbnet den fordi... Jeg ville nok skade mere end hvad godt er. 

Min konklusion er, at subbens han-stik må være slidt eller på anden måde have ændret sig over tid. Og som det er nu, kan tingesten ikke trække nok strøm til rent faktisk at virke.
Er det en valid teori? Er der nogen der har nogle erfaringer at trække på? Tænker I det kan laves? Eller giver det bedre mening at købe en ny her under udsalget?



Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2021 kl. 20:40
Tænker ikke det er han stikket, der skal utroligt lidt forbindelse til før den bare vil tænde. Var der løs forbindelse vil du også kunne få kablet til at gniste ved at rokke ved det. Skild den ad og mål forskellige steder med et multimeter.
Måske der også sidder en sikring på bordet.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2021 kl. 20:55
Lyden i forstærkeren må ikke forsvinde på nogen måde......


Jeg ville:
Hive alle kabler ud.
Stille omskiftere væk fra “auto” til “on”.
Slukke og tænde 25 gange på afbryderen.
Sætte strømstikket til.

Kommer der lys i dioden nu?

Ja = slut en mobiltelefon til subben med et kort kabel.


Nej = sub er definitiv defekt.

Bor den i nærheden af mig, må du gerne læsse den af i min garage, så kan jeg måle på den.



Klaus


Redigeret af KlausDM - 14-Januar-2021 kl. 20:56
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér betho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2021 kl. 20:56
Tak! Clap

Så. Jeg skaffer sådan et multimeter i morgen. Åbner tingesten. Sætter stikket i og måler på hvor langt strømmen når. 

Når du siger "sikring på bordet", tænker jeg ikke du mener mit spisebord. LOL Er det et bestemt sted jeg skal kigge? 
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér betho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2021 kl. 21:00
Hej Klaus, 

Jeg har været igennem det hele. Der er slukket og tændt et utal af gange. Der skiftet rundt på indstillinger, prøvet 5 forskellige netkabler mv. Jeg har sågar bandet og svovlet. Uden effekt. 

Og der er ingen liv, uanset hvad jeg smider i input eller output. Pinch

Du bor ikke lige i nærheden. Der er langt til Hammel fra de højfynske bakker. 


Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2021 kl. 22:58
Tænk dig godt om, før du roder med noget du ikke har forstand på. Du kan både få stød og derudover gøre mere skade end gavn.

Vær i hvert fald forsigtig. Det er ikke nedladende ment.
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér betho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 15:14
Hej igen.
Nu har jeg åbnet banditten og målt modstanden på de kabler der leverer strøm fra stikket og videre ind ind. Der er sådan set fint liv. Lav modstand. Der er også fin lav modstand i sikringen. Jeg kan til gengæld ikke måle noget som helst, når jeg sætter pindene på selve hanstikne på ydersiden (billedet i første post). Burde jeg ikke få en måling der også? 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 15:42
Tag et godt skarpt billede i høj opløsning af den indvendige elektronik og post det her.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér betho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 16:01
Her er indmaden i sin helhed, og så lidt tættere på af de enkelte dele. De sidste billede har jeg forsøgt at tegne op, hvor jeg får en måling, ved indgangen af strøm. Til orientering får jeg også en måling nede ved selve wooferen inde i kabinettet.


 









Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 16:35
Kan godt være billedet snyder, og det bare er noget coating eller flux rester, men det ligner at stort set alle IC’er er flækket og brændt.

Redigeret af Axlon - 16-Januar-2021 kl. 16:37
Mvh Jesper
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 16:45
Ja, enig. På min skærm ser de også ud til at være gennemstegt. Det nemmeste og billigste er nok at købe en tilsvarende brugt sub i den blå.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 16:56
Prøv evt. lige at tage et nærbillede af U3.
Mvh Jesper
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu