|
sub forstærker?? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 25-Januar-2014 kl. 23:52 |
hej alle sammen, jeg står og skal igang med et projekt hvor jeg vil lave mine egne subber. men kan jeg til dette bruge hvilken som helst forstærker? eksempelvis en stereo forstærker som modtager et monosignal fra min avr, som så bliver delt ud til 2 subber via right og left udgangene på stereo forstærkeren?
dette var bare min ide, men findes der bedre løsninger er jeg åben, det må dog helst ikke koste over de 4000 (forstærkeren) har selv en nad effekt forstærker som jeg havde tænkt mig at bruge, det er en 4 kanals, og ville dertil lave 4 subber som den så skulle have lov at styre..
|
|
![]() |
|
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor så ikke ikke bare bygge 4 sub, eller 2 subs med 2 enheder?
Hvis du har noget som virker, hvorfor så købe nyt? |
|
.....
|
|
![]() |
|
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
spørgsmålet var jo også om det kunne lade sig gøre:)
kunne godt tænke mig 4 subber (1 i hver hjørne af biffen) og når nu min effekt har 4 udgange havde jeg håbet på dette kunne lade sig gøre, men jeg ved ingenting om det. egentlig havde jeg regnet med bare at tage pre out fra min avr, og smide et y-slitter kabel på den som så sættes i min effekt forstærkers stereo signal og så bare sætte de 4 subber i den? er det bare så enkelt? eller?
|
|
![]() |
|
ikke lige nogen kloge hoveder som kan give sit input??
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19841 |
En effektforstærker er en effektforstærker - uanset om den skal trække sub eller diskanter.
Men, hvorfor 4 subs, hvorfor ikke 4 lige store højttalere hele vejen rundt der får fuldt signal? Klaus |
|
![]() |
|
dpny ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
Jeg ville anbefale dig at oprette en tråd ovre på diyaudio.com, hometheatershack.com eller et andet sted hvor der er et aktivt forum for DIY. Så er chancen for at få hjælp fra nogen der rent faktisk har noget erfaring IMO en del større.
Jeg vil også anbefale dig at skrive noget mere detaljeret om hvad du gerne vil opnå, hvilke enheder du har tænkt dig at bruge, hvilken forstærker du har, hvor meget det må fylde OSV, OSV... Ellers er det ikke til at komme med noget fornuftigt som du reelt kan bruge til noget. Ud fra det du allerede har skrevet er det ikke til at vurdere om den forstærker du har kan løfte opgaven, men jeg vil gætte på at den nok er for svag, med mindre du aldrig spiller højt. |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Der er grundlæggende ikke noget i vejen for at gøre det som du beskriver. Det kan (som med alt andet) gøres mere avanceret og bedre, men samtidig dyrere. Men det i sig selv skal jo ikke holde dig tilbage. Du får givetvist brug for noget EQ af en eller anden art, hvis det skal fungere ordentligt. EDIT: Derudover er jeg enig med dpny.
Redigeret af Otto J - 26-Januar-2014 kl. 20:51 |
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4475 |
Ovenstående vil virke fint. (Givet at du benytter sub-pre out fra receiveren så du bruger receiveren som "delefilter" til subben). Husk dog på, at subwoofere kræver en god portion effekt, så ved ikke om den NAD vil brække sig ved den første eksplosion. |
|
![]() |
|
ridderdk ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 29-September-2006 Sted: Køge, Denmark Status: Offline Point: 985 |
Jeg synes det lyder som noget jeg selv har gjort:
Jeg har taget et phono kabel fra sub pre-out på min yamaha receiver, splittet med et y kabel, og sat det til line-in (l+r) på min NAD C275BEE. Derfra via almindelig højttaler kabel til to passive subs (l+r) - JBL HTI88. Det fungerer fortrinligt, jeg er rigtig tilfreds med den løsning (lydmæssigt), så ja, det kan sagtens lade sig gøre, også for lægmand. Redigeret af ridderdk - 26-Januar-2014 kl. 23:47 |
|
![]() |
|
dpny ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
Ja som de andre siger, så er der i princippet ikke noget i vejen for at gøre det du foreslår, men den eneste 4 kanal Nad jeg kan komme i tanke om er den lille
4 x 35W C245. Den er nok liiiige lille nok. Den ridderdk har er en hel del kraftigere og er nok meget bedre egnet. Hvis dit budget er op til 4000,- for en forstærker skulle det nok være muligt at finde noget det har rigeligt med muller. Mange pro og semi pro stereo effektforstærkere har en omskifter så de kan køre med ét input til at drive begge kanaler parallelt og mange af dem kan køre 2ohm så du kan parallelkoble 2 subwoofere. Så kan du køre alle fire på én stereo amp. Der er nok andre der kan komme med input til hvad du skal vælge, men jeg ved at mange bruger de billige Behringer (2-3000,-) til subwoofere. Dem kan du få med tre års garanti hos Thomann i Tyskland. Ulempen ved dem er at de generelt er blæserkølede og derfor støjer hvis man ikke skifter blæseren og at spændingsniveauet på linjeudgangene (subwoofer-udgangen) fra en surroundreciever ikke altid er højt nok til at drive proforstærkere ordentligt. Det er ikke altid det er et problem, men man bør IMO lige overveje det inden man svinger dankortet.
Redigeret af dpny - 27-Januar-2014 kl. 07:06 |
|
![]() |
|
Jeg har har anskaffet mig denne NAD c275bee, vil den ikke kunne klare at trække 2 12" subber?
Lige omkring selve enheden er jeg i tvivl om hvilke jeg bør gå efter. Har kigget,indterper earthquake enheder fra hhøjtalerbutikken. Men når jeg høre det mærke tænker jeg Brian bil og lige lovlig meget banjo, er der misforstået? |
|
![]() |
|
Igen. Hvad du skal vælge afhænger helt og aldeles af hvad du har tænkt dig at bygge. En subwoofer er ikke bare en højttalerenhed i en trækasse... Det ser nemt ud, men der er mange detaljer man ikke -kan- komme i tanke om hvis man ikke ved hvordan man dimensionerer det. Det er derfor jeg anbefaler dig at tænke grundigt over hvad det er du gerne vil lave. Hvis du ikke vil bruge de engelsksprogede fora kan du evt. også kontakte frequence-shop.dk eller rabu-acoustics.dk. De har en del forskellige modeller at vælge imellem og jeg er sikker på at de gerne vil vejlede dig. frequence-shop.dk har færdige konstruktioner som du evt kan tage udgangspunkt i.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |