recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sub til forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sub til forstærker

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
frisko Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 05-Juni-2012
Status: Offline
Point: 25
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frisko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sub til forstærker
    Sendt: 15-Juli-2012 kl. 20:43
Hej. Jeg har en NAD C352. Er det muligt at tilslutte en sub. til den?

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2012 kl. 21:28
Ja. Du kan bruge PRE OUT 1 eller SPEAKERS. Se om ikke der er et stik magen til et PRE OUTstik bagpå den sub du vil tilslutte og brug det.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
frisko Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 05-Juni-2012
Point: 25
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frisko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2012 kl. 21:44
Havde tænkt en B&W ASW608

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2012 kl. 22:11
Der bruger du bare Line in, så er den hjemme.

Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2013 kl. 17:54
Jeg hi-jacker lige tråden.
Jeg står i samme situation, og skal have tilsluttet en subwoofer til min NAD C352-forstærker (se evt. billede af bagpanel øverst i tråd). Det er en Jamo E8SUB2 aktiv subwoofer. Sub'en har et sæt phono-in med L/R, hvor L dog også kan fungere som mono-in, og så har den et sæt phono-out ligeledes med L/R.
Jeg skal derfor have købt de(t) rette kabel/kabler til tilslutning - kabel til/fra sub på 1,5-2m er tilstrækkeligt. I tråd med ovenstående kunne jeg bare købe et alm. phono-kabel på en 2m og slutte til mellem forstærkers "pre-out 1", og sub'ens "in". Men min kabelpusher (av-cables.dk) fortæller mig at der findes specielle subwoofer-kabler til formålet, samt at "Mens normale analoge signalkabler er fine til brug mellem audio produkter, er det væsentligt anderledes med subwoofere". Problemer er jo bare at der ikke findes "stereo"-subwoofer-kabler med L/R i begge ender. Eller er det bare salgsgas?

Skal jeg derfor:
1. købe et "alm." phono-kabel mellem "pre-out 1" og og sub'ens in ("stereo"-tilslutning)
2. købe et y-kabel som tilsluttes L/R på forstærkerens "pre-out 1" og ind i sub'ens mono-indgang (L)
3. købe to enkelte subwoofer kabler og tilslutte hhv. L/R på forstærkers "pre-out 1" og sub'ens in ("stereo"-tilslutning)

eller noget helt andet?
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2013 kl. 18:53
1 Nej. Du kan få problemer med brum. Men du må da gerne prøve det er jo ikke særligt langt.
2 Nej. Y split giver dig ingen fordele
3 JA. Stereo og ingen brum.

Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2013 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

1 Nej. Du kan få problemer med brum. Men du må da gerne prøve det er jo ikke særligt langt.

Det er dobbelt afskærmet det første kabel så det burde ikke kunne give problemer. Så du kan ligeså godt købe det og spare de 70 kr i forskel. Kablerne er identiske.

En Y-split vil give fordel af at der kun skal trækkes et kabel. Har selv den løsning eftersom det skal løbe på fodliste og færre kabler jo bedre.

S

Redigeret af Denraretiger - 14-Maj-2013 kl. 19:04
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2013 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Det er dobbelt afskærmet det første kabel så det burde ikke kunne give problemer. Så du kan ligeså godt købe det og spare de 70 kr i forskel. Kablerne er identiske.

Jeg læste blot det bjrn_dk skrev. Men så skal købet jo være 1.

En Y-split vil give fordel af at der kun skal trækkes et kabel. Har selv den løsning eftersom det skal løbe på fodliste og færre kabler jo bedre.

S
Der startes med et stereo signal så der skal da også bruges et stereo kabel (eller 2 mono kabler). Om der bruges et mono kabel eller en y splitter ændre kun på det niveau subwooferen skal stilles på.

Sælger skriver Dette kabel er specielt designet for subwoofer med 2 indgange. Ved at benytte begge indgange på din subwoofer, vil den spille højere og mere kraftigt.
Sikke noget fis. subwooferen skal da indstilles til at spille med korrekt styrke uanset hvad for en type kabel der er imellem ! ! !

Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2013 kl. 16:34
"Dette kabel er specielt designet for subwoofer med 2 indgange. Ved at benytte begge indgange på din subwoofer, vil den spille højere og mere kraftigt."

Ja det har jeg også ladet mig fortælle i hifiklubben, hvilket jeg bestemt heller ikke fattede en skid af. Endvidere mente den samme sælger at jeg skulle brokoble min effektblok, men stadig køre stereo igennem den
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2013 kl. 10:26

"Dette kabel er specielt designet for subwoofer med 2 indgange. Ved at benytte begge indgange på din subwoofer, vil den spille højere og mere kraftigt."

Ja det har jeg også ladet mig fortælle i hifiklubben, hvilket jeg bestemt heller ikke fattede en skid af. Endvidere mente den samme sælger at jeg skulle brokoble min effektblok, men stadig køre stereo igennem den

Niveauet ændre sig når der skiftes mellem Y og ikke Y. Det er fordi at SW får et eller to signaler, efter et kabeltype skift SKAL niveauet justeres så det igen passer med niveauet fra de andre højtaler. Bemærk at det IKKE er sådan at det maksimale lydniveau en sub kan give bliver kraftigere af at der bruges en Y-splitter frem for et enkelt signal kabel. Der er nogle små forskelle i lydkvaliteten men de er alle sammen NEGATIVE.

BEMÆRK frisko har en NAD C352 som er stereo så der SKAL bruges et stereo kabel.

Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Point: 455
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2013 kl. 17:25
Du kan bruge et hvilken som helst godt phonokabel. Det er salgsgas, at der findes særlige kabler til dette formål. Ved pre out får du hele signalet, men subben laver afskæringen opadtil til. Ved sub out på surround receiver, er signalet afskåret, så der kun kommer signal op til 100hz typisk set. Skal det være særligt langt, skal du blot få fat i et godt afskærmet type. Her har jeg f.eks et Phoenix Gold kabel, som er 3 dobbelt afskærmet og som kan bruges i en bil. Kostede 399kr i Klubben for 3 meter i ½ 5s'erne.    
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu