recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sub til forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sub til forstærker

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Vafle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Marts-2018
Sted: Varde
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vafle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sub til forstærker
    Sendt: 24-September-2019 kl. 17:12
Hej Recordere.dk

har lige et spørgsmål ang tilslutning af sub til forstærker. Har søgt nettet igennem, men kan ikke rigtigt finde noget.

På sub er der rød/hvid indgang- en Kenwood SW-501 - men forstærkeren har kun en mono udgang.

Er det bare sætte den i hvid?

På forhånd tak:)
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2019 kl. 18:16
Hvis du kun vil bruge den som sub og ikke tilslutter højttalere til subbens højtaler tilslutning, så er det bare at bruge enten hvid eller rød indgang. 

Frank
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2019 kl. 18:31
Du bruger et split kabel som dette.

Til top
Vafle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Marts-2018
Sted: Varde
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vafle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2019 kl. 20:15
Mange tak for svar
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2019 kl. 22:19
Et spildt kabel giver dig ikke rigtigt nogen fordel, men syntes du det ser godt ud kan du da altid bruge penge på sådan et. Hvad er det for en forstærker du bruger?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2019 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Vafle Vafle skrev:

Er det bare sætte den i hvid?


Ja. Lige inde bag de to inputs, samles signalet til et (mono) signal som bruges i subben.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2019 kl. 22:31
Hej 

Skulle det ikke give en hævelse i bassen både at bruge rød og hvid i form af et splitkabel. Det synes jeg, at jeg har læst et sted - også herinde. Eller er det en skrøne?

Mvh. Jørgensen

Edit: Nå, der står noget om det på link, der henvises til. Tak for svar. :-)


Redigeret af Jørgensen - 24-September-2019 kl. 22:33
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2019 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Hej 

Skulle det ikke give en hævelse i bassen både at bruge rød og hvid i form af et splitkabel. 
Jo. Hvis ikke rød og hvid blot er kortsluttet, men de har hver deres forstærker. Du kan jo bare stille signal niveauet som du gerne vil have det.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2019 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Skulle det ikke give en hævelse i bassen både at bruge rød og hvid i form af et splitkabel. Det synes jeg, at jeg har læst et sted - også herinde. Eller er det en skrøne?


Man få dobbelt så meget signal hen til subwooferen med en splitter, idet signalerne "lægges sammen" inde i subben.
Hvis man ikke regulerer på subben vil det give en hævelse i bassen, samme hævelse i bassen kan man også opnå med et enkelt kabel, hvis man skruer op på selve subwooferen, eller op for signalet ud af forstærkeren.

Med andre ord: Det betyder ikke en hat om man bruger et eller to kabler.
Er der nogen der skriver noget andet, så bed dem om at kigge på diagrammet i subwooferen og spørg dem om den hævelse i bassen ikke blot udkompenseres af surroundforstærkeren, når man kalibrerer.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2019 kl. 22:58
Tak for jeres svar. Det giver mening, at der bare kan skrues op på subwooferen for at få det samme resultat (...efter surroundreceiverens anvisninger for den ene receivers vedkommende.)

Personligt kører jeg to forskellige anlæg til mine subwoofere, så jeg har kun koblet det ene anlæg til fx rød, da hvid er koblet til det andet anlæg.

Mvh. Jørgensen
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2019 kl. 00:30
Inden der går for meget rød hvid snak i den. Det hedder phono stik.

Når jeg anbefaler det kabel jeg linker til er det fordi. 

1. Det er fornuftig kvalitet. Hvis kvalitet ikke er god risikerer man indstråling af elektrisk støj. Det kan give brum.

2. Når man splitter skal der ikke skrues så højt op for forstærker i sub. Det giver også mindre støj.

3. Du får termineret begge stik hvilket også mindsker risiko for indstråling.

Og det er jo ikke en kæmpe udgift.
Til top
Vafle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Marts-2018
Sted: Varde
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vafle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2019 kl. 08:50
Jeg har en Bluesound Powernode 2.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu