recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sub til forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sub til forstærker

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2019 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Vafle Vafle skrev:

Jeg har en Bluesound Powernode 2.
HiFiKlubben skriver "Tilslutning for subwoofer (indbygget 80Hz delefilter)". Så juster du bare helt op på knappen bagpå.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2019 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Inden der går for meget rød hvid snak i den. Det hedder phono stik.

Når jeg anbefaler det kabel jeg linker til er det fordi. 

1. Det er fornuftig kvalitet. Hvis kvalitet ikke er god risikerer man indstråling af elektrisk støj. Det kan give brum.

2. Når man splitter skal der ikke skrues så højt op for forstærker i sub. Det giver også mindre støj.

3. Du får termineret begge stik hvilket også mindsker risiko for indstråling.

Og det er jo ikke en kæmpe udgift.
Tror faktisk at RCA er det rigtige navn i dag, men Phono er helt fint for mig. Jeg bruger dog gerne de samme ord som trådstarter.

1) Det skriver sælgeren jo.

2) Kan du fortælle noget mere om hvad det er for noget støj der bliver mindre af, det kan jo ikke være noget som er i signalet for det bliver jo ikke dæmpet (lydtrykket skulle jo gerne ende med at være det samme). Bagefter kommer jeg så med et eksempel på at der kommer mere støj.

3) Ja. 

Udgift) Det er stadig en udgift som ikke rigtigt giver nogen fordel. Tænk på hvor stor procentdel det er af SW's værdi. 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2019 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Inden der går for meget rød hvid snak i den. Det hedder phono stik.

Når jeg anbefaler det kabel jeg linker til er det fordi. 

1. Det er fornuftig kvalitet. Hvis kvalitet ikke er god risikerer man indstråling af elektrisk støj. Det kan give brum.

2. Når man splitter skal der ikke skrues så højt op for forstærker i sub. Det giver også mindre støj.

3. Du får termineret begge stik hvilket også mindsker risiko for indstråling.

Og det er jo ikke en kæmpe udgift.
Tror faktisk at RCA er det rigtige navn i dag, men Phono er helt fint for mig. Jeg bruger dog gerne de samme ord som trådstarter.


1) Det skriver sælgeren jo.

2) Kan du fortælle noget mere om hvad det er for noget støj der bliver mindre af, det kan jo ikke være noget som er i signalet for det bliver jo ikke dæmpet (lydtrykket skulle jo gerne ende med at være det samme). Bagefter kommer jeg så med et eksempel på at der kommer mere støj.

3) Ja. 

Udgift) Det er stadig en udgift som ikke rigtigt giver nogen fordel. Tænk på hvor stor procentdel det er af SW's værdi. 

Vi kan også kalde stikket RCA. Men rødt og hvid er altså ikke noget der fremmer forståelsen. Prøv evt at google rødt stik. Så dukker en hel op. Bl.a. banan stik.

Den støj der bliver mindre af er forstærkerens egenstøj. Måske er det ikke den støj man ligger mest mærke til på en sub. Hvis sub får et kraftigere indgangs signal skal man ikke forstærke så meget. Det betyder at forstærkens egenstøj bliver lavere. Hvis du har brugt en analog båndoptager ved du også at signalet skal udstyres korrekt for at mindske støj. Lidt samme princip i sub.

Nu ved jeg ikke hvad trådstarters sub koster. Men jeg synes nu at et kabel til 100,- eller 150,- er en rimelig pris.




Redigeret af Mufti - 26-September-2019 kl. 00:06
Til top
Vafle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Marts-2018
Sted: Varde
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vafle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2019 kl. 08:09
Endnu en gang tak til alle for svar.

Det startede en lidt større diskussion end forventet:)

Ved godt jeg kunne have skrevet Phono, men for at gøre det helt klart, at der var 2 indgange, skrev jeg rød og hvid. Ved man ikke hvilket stik der her er tale om, så kunne man nok heller ikke komme med et svar:)

Men igen, tak - det spiller som det skal, også med mono.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2019 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Inden der går for meget rød hvid snak i den. Det hedder phono stik.

Når jeg anbefaler det kabel jeg linker til er det fordi. 

1. Det er fornuftig kvalitet. Hvis kvalitet ikke er god risikerer man indstråling af elektrisk støj. Det kan give brum.

2. Når man splitter skal der ikke skrues så højt op for forstærker i sub. Det giver også mindre støj.

3. Du får termineret begge stik hvilket også mindsker risiko for indstråling.

Og det er jo ikke en kæmpe udgift.
Tror faktisk at RCA er det rigtige navn i dag, men Phono er helt fint for mig. Jeg bruger dog gerne de samme ord som trådstarter.


1) Det skriver sælgeren jo.

2) Kan du fortælle noget mere om hvad det er for noget støj der bliver mindre af, det kan jo ikke være noget som er i signalet for det bliver jo ikke dæmpet (lydtrykket skulle jo gerne ende med at være det samme). Bagefter kommer jeg så med et eksempel på at der kommer mere støj.

3) Ja. 

Udgift) Det er stadig en udgift som ikke rigtigt giver nogen fordel. Tænk på hvor stor procentdel det er af SW's værdi. 

Vi kan også kalde stikket RCA. Men rødt og hvid er altså ikke noget der fremmer forståelsen. Prøv evt at google rødt stik. Så dukker en hel op. Bl.a. banan stik.

Den støj der bliver mindre af er forstærkerens egenstøj. Måske er det ikke den støj man ligger mest mærke til på en sub. Hvis sub får et kraftigere indgangs signal skal man ikke forstærke så meget. Det betyder at forstærkens egenstøj bliver lavere. Hvis du har brugt en analog båndoptager ved du også at signalet skal udstyres korrekt for at mindske støj. Lidt samme princip i sub.

Nu ved jeg ikke hvad trådstarters sub koster. Men jeg synes nu at et kabel til 100,- eller 150,- er en rimelig pris.



Signalvejen er kilde - kabel - SW forforstærker - niveau justering - SW effektforstærker. Du vil derfor stadig have al egenstøj fra effektdelen. Når man skifter fra et enkelt signal kabel (mono) til et splitkabel kommer der 2 signaler ind i SW, så for at fastholde korrekt signal niveau skal der dæmpes tilsvarende et sted. Mindsker man signalet fra kilden (som at køre en tur med sin målemikrofon til sin SR) så vil indstrålingen udgøre en større del af det signal som kommer til SW og dermed en større del af det signal som kommer ud.

Jeg syntes også at 100 eller 150 er en rimelig pris, hvis det giver en forbedring. Ellers er det jo spild af penge og ressourcer.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu