recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer brummmer. Kan den gøres trådløs?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer brummmer. Kan den gøres trådløs?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2023 kl. 20:35
Fair nok - i forhold til at kortslutte stikket ved subwooferen, hvordan gør jeg det?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2023 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Fair nok - i forhold til at kortslutte stikket ved subwooferen, hvordan gør jeg det?


Kommer an på, hvad du har at gøre med.

Personligt havde jeg taget et hun phonostik og loddet de to metaldele sammen - men sådan noget har jeg også på lager...... ;-)

Har du ikke det, tager du et lille stykke sølvpapir og sørger for at det har forbindelse til både skærm og midterleder. På den måde opfanges der ikke støj af den åbne kabelende og du "lytter" kun til kablet.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2023 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Fair nok - i forhold til at kortslutte stikket ved subwooferen, hvordan gør jeg det?


Kommer an på, hvad du har at gøre med.

Personligt havde jeg taget et hun phonostik og loddet de to metaldele sammen - men sådan noget har jeg også på lager...... ;-)

Har du ikke det, tager du et lille stykke sølvpapir og sørger for at det har forbindelse til både skærm og midterleder. På den måde opfanges der ikke støj af den åbne kabelende og du "lytter" kun til kablet.


Klaus

Super jeg lærer noget nyt hele tide :-) - så bare lige jeg helt forstår hvad jeg skal, så skal jeg:
have begge kabler sat i > tage kabel ud af receiver > sætte et stykke sølvpapir over subwooferkablet så det rører både midterleder og kanten > sætter det i receiver > tænder receiver og derefter tænder subwoofer og se om den brummer?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2023 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Super jeg lærer noget nyt hele tide :-) - så bare lige jeg helt forstår hvad jeg skal, så skal jeg:
have begge kabler sat i > tage kabel ud af receiver > sætte et stykke sølvpapir over subwooferkablet så det rører både midterleder og kanten > sætter det i receiver > tænder receiver og derefter tænder subwoofer og se om den brummer?

Sæt signalkabel i subwoofer og pil det ud af forstærker. Kortslut stikket nede ved forstærkeren, tving subben til at tænde - brummer det?

Så nej, du skal ikke sætte det til i receiveren.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kimjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 69
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kimjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2023 kl. 00:21

Hvis du vælger at gå den trådløse vej, så kunne denne her SVS SoundPath Tri-Band trådløs stereo sender/modtager måske være løsningen. 
Jeg kender ikke noget til den, ud over at jeg tilfældigvis så den da jeg selv overvejede en trådløse løsning, da jeg installerede min subwoofer. Men jeg fik nu plads til en lednings løsning.

Kim
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2023 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Super jeg lærer noget nyt hele tide :-) - så bare lige jeg helt forstår hvad jeg skal, så skal jeg:
have begge kabler sat i > tage kabel ud af receiver > sætte et stykke sølvpapir over subwooferkablet så det rører både midterleder og kanten > sætter det i receiver > tænder receiver og derefter tænder subwoofer og se om den brummer?

Sæt signalkabel i subwoofer og pil det ud af forstærker. Kortslut stikket nede ved forstærkeren, tving subben til at tænde - brummer det?

Så nej, du skal ikke sætte det til i receiveren.


Klaus

Jeg tror vi har fundet fejlen. Jeg havde kablet i sub og slukkede den. Derefter slukkede jeg subben og gik i kælderen, tog stikket ud af receiveren og satte sølvpapir så det rørte både kant og midte. Herefter tændte jeg min sub og den brummede væsentlig højere end tidligere. 

Jeg håber det er gjort korrekt. Jeg er overrasket over den brummer mere når den ikke er sat i receiver end når den sidder i receiver 
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2023 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Super jeg lærer noget nyt hele tide :-) - så bare lige jeg helt forstår hvad jeg skal, så skal jeg:
have begge kabler sat i > tage kabel ud af receiver > sætte et stykke sølvpapir over subwooferkablet så det rører både midterleder og kanten > sætter det i receiver > tænder receiver og derefter tænder subwoofer og se om den brummer?

Sæt signalkabel i subwoofer og pil det ud af forstærker. Kortslut stikket nede ved forstærkeren, tving subben til at tænde - brummer det?

Så nej, du skal ikke sætte det til i receiveren.


Klaus

Jeg tror vi har fundet fejlen. Jeg havde kablet i sub og slukkede den. Derefter slukkede jeg subben og gik i kælderen, tog stikket ud af receiveren og satte sølvpapir så det rørte både kant og midte. Herefter tændte jeg min sub og den brummede væsentlig højere end tidligere. 

Jeg håber det er gjort korrekt. Jeg er overrasket over den brummer mere når den ikke er sat i receiver end når den sidder i receiver 
Hvad mener du med at du havde kablet i sub og slukkede den. Derefter slukkede jeg subwooferen og gik i kælderen...?
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2023 kl. 17:07
Det var bare sat til. Så jeg slukkede subwooferen og kortsluttede signalkablet i kælderen og derefter subwooferen. Havde det nogen betydning om jeg havde taget kablet ud inden jeg slukkede den?

Jeg har også lige prøvet at tage både signal og strøm kabel ud af sub, kortslutte ved receiver, sat signalkabel og strøm i sub og tændt den. Den brummede stadig højt. Jeg tog dog sølvpapiret af inden jeg tændte sub. Har det nogen betydning?
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2023 kl. 17:19
Der må være noget indstråling fra den lange vej. Jeg har selv oplevet svag brum her, der var det kun en kabelføring på 2 meter. Løsning her var alt ud af skabet og få lagt kablerne pænere og jord på forforstærker og effektforstærker, samt tjekket op på af fasen på forstærkerne var ens, så blev der ro på...

Redigeret af Frank13 - 11-Marts-2023 kl. 17:22
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2023 kl. 17:23
Du skal bare gøre som Klaus skriver, det andet er forkert.

1• Sæt signalkabel i subwoofer og pil det ud af forstærker. 

2• Kortslut stikket nede ved forstærkeren

3• tving subben til at tænde - brummer det?



Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2023 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Du skal bare gøre som Klaus skriver, det andet er forkert.

1• Sæt signalkabel i subwoofer og pil det ud af forstærker. 

2• Kortslut stikket nede ved forstærkeren

3• tving subben til at tænde - brummer det?

Beklager min uvidenhed, men er det ikke også det jeg skrev jeg gjorde? 
Tog signalkabel og strøm ud af sub. Satte derefter begge i, og tog kabel ud af receiver, kortsluttede det og tændte sub. Herefter brummede den




Redigeret af Epsi - 11-Marts-2023 kl. 18:09
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2023 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Tog signalkabel og strøm ud af sub. Satte derefter begge i, og tog kabel ud af receiver, kortsluttede det og tændte sub. Herefter brummede den
 

Defekt/dårligt skærmet kabel.

Hvor er din samling af de to kabler?

Er kablet umuligt at tage ud af sin kabelføring (rør, kabelbakker etc)?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu