recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer eller Center
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer eller Center

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
19Blade83 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-August-2009
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 19Blade83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Subwoofer eller Center
    Sendt: 23-Juli-2012 kl. 16:16
< ="" ="text/" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0">

Hej med jer

Er ved at overvejer om jeg skal købe en subwoofer eller en center til mit anlæg, men hvad ville jeg få mest ud af at købe ?
Mit system er en Harman Kardon AVR 265 og et par PSB Image T5 højtaler. Synes lyden som den er nu er helt fin, men tror bare at jeg ville få lidt mere ud af det, hvis jeg tilføjede en af delene.
Den bas som mine højtalere levere synes jeg er fin nok, men ville selvfølgelig altid blive bedre med en subwoofer. Hvad ville en center kunne hjælpe bedre på

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 21:05
Oprindeligt skrevet af 19Blade83 19Blade83 skrev:

< ="" ="text/" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0">

Hej med jer

Er ved at overvejer om jeg skal købe en subwoofer eller en center til mit anlæg, men hvad ville jeg få mest ud af at købe ?
Mit system er en Harman Kardon AVR 265 og et par PSB Image T5 højtaler. Synes lyden som den er nu er helt fin, men tror bare at jeg ville få lidt mere ud af det, hvis jeg tilføjede en af delene.
Den bas som mine højtalere levere synes jeg er fin nok, men ville selvfølgelig altid blive bedre med en subwoofer. Hvad ville en center kunne hjælpe bedre på

Dav, og velkommen til recordere.dkSmile
 
Nu kender jeg hverken dine højtalere eller din receiver. Men som udgangspunkt vil du med en centerhøjtalere få en bedre sammenhæng i dit front setup, herunder en bedre lyd rent talemæssigt (stemmer), for centeren tager sig typisk af kommunikation i f.eks. en film med surround lyd.
 
Subben kan du have glæde af, hvis du f.eks. lytter til en del stereo. Subben vil - hvis den er rigtigt dimensioneret og konstrueret kunne give dig en god "Bund" i musik. Bunden vil du også have glæde af i film, for her vil du formentlig opleve en dybere bas og noget mere dynamik.
 
Faktisk bør du have begge deleSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 21:20
Som jeg forstår det kører du med to front højttalere.
Startede med samme set-up og valgte at købe surround højttalerne først.
Hvis du er tilfreds med bunden i dine fronter og iøvrigt sidder (alene) midt for i lydbilledet vil surround højttalerne give dig - ja, surround. Og det er en større forskel end "mere af det samme", så som mere bas eller lidt bedre lydbillede foran.


Redigeret af FNørd - 23-Juli-2012 kl. 21:21
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Som jeg forstår det kører du med to front højttalere.
Startede med samme set-up og valgte at købe surround højttalerne først.
Hvis du er tilfreds med bunden i dine fronter og iøvrigt sidder (alene) midt for i lydbilledet vil surround højttalerne give dig - ja, surround. Og det er en større forskel end "mere af det samme", så som mere bas eller lidt bedre lydbillede foran.

Enig.

En center-højttaler er først og fremmest en hjælp til at centrere lyden om billedet, hvilket er vigtigst hvis du ikke sidder midt mellem højttalerne. I en god opstilling, med en god akustik, og lytteren placeret midt mellem højttalerne, så er center-højttaleren overflødig (for dén ENE lytter). Dem der siger noget andet, kan komme og få en demonstration hos mig Wink

HVIS du tilføjer en subwoofer, så skal du sørge for at den er væsentligt bedre end dine eksisterende højttalere (som jeg ikke kender og jeg sprang lige Google over). Du skal ikke købe en billig sub "bare for at have en". Så kan du lige så godt lade være.
Til top
19Blade83 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-August-2009
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 19Blade83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 11:44
< ="" ="text/" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0"> Ved ikke lige om jeg kan få plads til en subwoofer, men efter alt jeg har læst herinde, lyder det også som om man skal have en ordentlig en.
Men hvis jeg så sætter en center på, vil bassen på højtalerne så kom mere frem da centeren overtager kommunikations delen af lyden ?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 14:06
Nej centeren frigør ikke noget fra fronterne andet end dialog sporet. Prøv at flytte lidt rundt på dine fronter, det kan måske hjælpe. Hvis de står i et hjørne eller klods op ad en væg, så flyt dem 20-30 cm ud på gulvet. Hvis det er reolhøjttalere, så sæt dem på stativer. 
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 14:50
Hvis dine fronter står lige imellem tvet, ville jeg gå efter en sub.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Hvis dine fronter står lige imellem tvet, ville jeg gå efter en sub.

Gælder også, hvis tv'et står lige imellem fronterneWink
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 15:01
Jeps. Især hvis termometeret står på 27.
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej centeren frigør ikke noget fra fronterne andet end dialog sporet. Prøv at flytte lidt rundt på dine fronter, det kan måske hjælpe. Hvis de står i et hjørne eller klods op ad en væg, så flyt dem 20-30 cm ud på gulvet. Hvis det er reolhøjttalere, så sæt dem på stativer. 

ejj.. at postulere at center-sporet kun indeholder dialog står i stærk kontrast til 21616 indlæg Wink

men jo, med alt respekt, - har man kun oplevet de "piv-lyde" en intg. surround-forstærker kan præstere har man virkelig en oplevelse til gode Tongue  (et højttaler match er en selvfølge...)

Bond Cool
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej centeren frigør ikke noget fra fronterne andet end dialog sporet. Prøv at flytte lidt rundt på dine fronter, det kan måske hjælpe. Hvis de står i et hjørne eller klods op ad en væg, så flyt dem 20-30 cm ud på gulvet. Hvis det er reolhøjttalere, så sæt dem på stativer. 

ejj.. at postulere at center-sporet kun indeholder dialog står i stærk kontrast til 21616 indlæg Wink

men jo, med alt respekt, - har man kun oplevet de "piv-lyde" en intg. surround-forstærker kan præstere har man virkelig en oplevelse til gode Tongue  (et højttaler match er en selvfølge...)

Bond Cool
Hvor "postulerer" jeg det? Jeg benævner det "dialogsporet", men kunne lige så godt ha' sagt "midtersporet". Så fald lige ned fra din piedestal mr. bbond LOL
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2012 kl. 09:17
Prøv at sætte MI2 på og scene to hvor der danses noget latin med step sko

Så skal i se en center arbejde..!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu