|
Subwoofer frekvensgang |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||||||||
Schulz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 15-Februar-2012 kl. 23:20 |
|||||||
Er der en der kan svare mig på om man drager fordel af at en subwoofer har en frekvensgang der f.eks. hedder 23-200hz +/- 3db vs 23-135hz +/- 3db hvis subwooferen alligevel bliver cuttet ved 80hz? Altså fortæller det at den er linær længere op i frekvens noget om subwooferen, der gør at man kan karakterisere den som værende bedre, så længe den skal cuttes ved 80hz?
|
||||||||
![]() |
||||||||
Pony65 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||
Det er et meget svært spørgsmål, da der er så mange andre faktorer der spiller ind.
At frekvenskurven "ruller" af hurtigere behøver ikke betyde den er dårligere, men måske du kan fortælle hvilke 2 Subber det drejer sig om samt hvilke satellitter de skal spille sammen med.
Der er måske nogen herinde der ved om det spiller godt sammen, men du kan måske godt have noget i teroien om at den skal kun spille til 80 hz
|
||||||||
![]() |
||||||||
Schulz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
|||||||
Nu var det mest en generel betragtning, men jeg kan godt komme med eksempler:
MK Sound SB-1250 20-200Hz MK Sound MX-250 20-200HZ MK Sound MX-350 18-200HZ SVS SB13-Plus 22-200HZ SVS SB12-NSD 23-270HZ Velodyne SPL-1200 Ultra 21-135HZ Velodyne SPL-800i 28-120HZ Det er de subs jeg har kigget på. Jeg er klar over at de er forskelligt opbygget og med forskellig størrelse forstærker osv. Umiddelbart skulle Velodyne jo være gode subwoofere, med de er ikke linære ret langt op i frekvens, og så tænker jeg om det har nogen betydning, når de alligevel skal deles ved 80 hz? Hvis man havde meget små sattelitter og var nødt til at dele noget højere oppe, så må det jo have en betydning... Jeg har selv Elac BS243 front og Elac CC241 center og WS1235 surround. Men som sagt så var det ikke kun med henblik på mit setup, det var også sådan en generel tanke jeg havde?
|
||||||||
![]() |
||||||||
SVP03 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
|||||||
Nu har jeg et mk sæt med 2 stk 350ere.
Men jeg har også en velodyne spl-1200, Til satelit og især stereo ville jeg tage SVS eller Velodyne. De har indbygget rum eq. |
||||||||
SVP03
|
||||||||
![]() |
||||||||
|||||||
Jeg forventer at skulle have 2 subwoofere, men det bliver noget med at købe den ene først og så den anden senere efterhånden som jeg får råd. Det betyder at jeg får brug for en svs eq-1(eller noget tilsvarende) til at styre 2 suwoofere. Sådan en svs eq-1 fungere som rum eq og så er rum eq i subwooferen vel underordnet, hvis jeg vel at mærke anskaffer mig en svs eq-1 med det samme?
Jeg kigger meget på SVS SB12-NSD, den har fået pæne ord med på vejen på AVforum (http://www.avforums.com/review/SVS-SB12-NSD-Subwoofer-Review.html) og der kan jeg få 2 for de samme penge som 1 af en af de andre subwoofere. Men jeg er ikke sikker på om det er den rigtige beslutning, så der overvejes stadig mens der spares op ![]() Det er til både film og musik, men mest film
|
||||||||
![]() |
||||||||
mikkelfrost ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1192 |
|||||||
følger lige med her da jeg er på jagt efter ny bass :)
|
||||||||
![]() |
||||||||
jsj1 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-December-2009 Status: Offline Point: 291 |
|||||||
Prøv at stille sp.målet over hos avsforum.com
-der er der en del flere medlemmer. Synes egentlig det er et godt sp.mål, og kunne være rart at få det belyst . |
||||||||
Mvh
Jan |
||||||||
![]() |
||||||||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
|||||||
Når der køres surround med en sub får den signal op til 120 Hz, og ikke kun op til den frekvens der eventuelt deles ved på de øvrige ht. Hvis de øvrige ht får lov til at køre hele frekvens området er der stadig sub/LFE signalet til subben og det går til 120 Hz. Lowpass filteret på subben skal derfor altid skrues helt op ved surround.
At en ht går højere op end det signal den får er uden betydning. |
||||||||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||||||||
![]() |
||||||||
|||||||
Det er en fin ide, jeg er dog ikke så skarp ud i at skrive om hi-fi på engelsk, der tror jeg jeg holder mig til at læse lidt endnu ![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
|||||||
For at være sikker på jeg er helt med, så er det du siger: Selv om der er delt ved 80hz så får subben signal op til 120hz? Men den spiller vel kun op til 80hz og så afhænger det af om det er en 12 eller 24 db slope hvor hurtigt den ruller af over 80hz ik? Hvis man skruer helt op for lowpass filteret og man har lavet en deling i forstærkeren, så er det vel forstærkeren der styrer hvor der bliver delt og så deler den vel netop med den frekvens man har sat den til med en eller anden afrulning, som regel 12 eller 24db? Er det ikke helt normalt at man deler de andre højttalere ved f.eks. 80hz når man bruger en sub i sit setup. Jeg mener ikke man lader højttalerne spille fuld frekvensområde og så tilføjer subben. Subben skal vel netop spille det den er bedst til altså bunden op til et sted mellem 60 og 200hz og så tager de andre højttalere over derfra. Lowpass filteret er vel til at "manuelt" dele frekvensen, men da forstærkeren deler, så skal subben blot skrues helt op for ikke at være delt et forkert sted om man så kan sige. |
||||||||
![]() |
||||||||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
|||||||
Den spiller ikke kun til 80 Hz for den får også LFE signalet og det går til 120Hz
Det er i signaler der ellers skulle til andre ht, subben får stadig LFE signalet.
Jo
Er det et stereo eller et surrund sprøgsmål ?
Det gælder for stereo ikke for surround.
Det der mangler i din terori er LFE signalet. Hvis du slet ikke deler kommer der stadig lyd ud af subben ved surround, og det betegnes som LFE signalet. Kontroller at det er rigtigt ved at slår delingen fra og hør at der kommer signaler ud af din sub, og det signal (LFE) går op til 120Hz. Stiller du lowpass på subben til 100Hz mangler du 100-120Hz på LFE signalet.
|
||||||||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||||||||
![]() |
||||||||
|||||||
Mine spørgsmål går på surround , men kan næste forstå at man i stereosammenhænge godt kan bruge subben som et supplement.
Men det jeg så også læser ud af svarene er at hvis man kører med en delefrekvens på 80hz, så spiller både højttalere og sub i 80-120hz området med mindre man sætter lowpass filteret til 80hz? Jeg går ud fra LFE signalet er den del af fuldt signal, der ligger under 120hz, og at der ikke ligger noget lyd i LFE signalet som ikke også ligger i signalet til fronterne hvis de er sat til full range? Jeg har ingen sub pt, det er teori jeg taler lige pt., men det ændrer ikke ved min nysgerrighed og subben skal nok komme på et tidspunkt ![]() |
||||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |