recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer LFE
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer LFE

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Subwoofer LFE
    Sendt: 04-April-2016 kl. 22:40
Jeg har fået en UMIK1 mikrofon og er ved at prøve at sætte det hele bedre op via REW.

Jeg har B&W CM5 S2 som front og en DIY 2*15" Dayton subwoofer med iNuke3000DSP.
Jeg har fået trimmet det hele så godt ind som kan lade sig gøre.

Men jeg er i tvivl om hvordan LFE skal stilles i forstærker.
Jeg har Denon AVR-X5200W og den står til LFE+MAIN 120Hz.
Så hvis der er frekvenser under 120Hz, så ledes de til subwoofer.

Men da mine CM5'er spiller ned til omkring 80Hz, som det kan ses på nedenstående billede, så tænker jeg at LFE IKKE skal stå til 120Hz.

Hvad siger i, skal den længere ned?
Jeg kan godt lide meget bass, derfor er subwoofer sat lidt højt.
Jeg er igang med akustik behandling af mit rum. Som det også ses, så kan jeg ikke få et særlig flad kurve på mine fronter.

Redigeret af ldplusse - 04-April-2016 kl. 22:41
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2016 kl. 23:02
Du kan jo bare køre et sweep med hhv 60,80,100,120 XO til sub, og se hvilken af graferne der er pænest og med mest bas. Tænker at alt over 80hz gør man kan lokalisere din sub med øret, nu da du kun har én.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2016 kl. 00:01
Nu er XO i min iNuke sat til 80Hz, så den vil ikke spille højere op uafset hvad den for fra AVR.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2016 kl. 06:45
Hvis nu du sweeper din front uden og slukke for sub, så du får én samlet kurve, så bliver det lidt nemmere og kigge på. Og evt zoomer ind på grafen så vi ser fra 10-200Hz kun, og har 40db i bund og 100db i top.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2016 kl. 09:07
Jeg har denne måling liggende.
Jeg synes den viser at front og sub er tilpasset så godt som de nu kan. (Da mine fronter's kurve er langt fra flad)

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2016 kl. 09:36
Ca 15db bas boost, det en del ;-) Jeg har omkring 6db hos mig.
Men du kan da prøve og lave 100Hz XO på fronter og se om området 85-100Hz bliver pænere.
Du kan også prøve nogle andre Low pass filter typer i din inuke til afrulning af sub. Går ud fra du har lidt muligheder mht stejlere/slankere flanker? Det kan påvirke fasen ved XO på mere eller mindre heldig måde.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2016 kl. 09:39
Ellers er det vist ret godt gået med eq af din sub. Mange med 2 eller flere sub's opnår ikke så pæn en kurve, og med kun én sub er det vist sjældent det bliver så fint. Nu ved jeg dog ikke om der er smoothing på.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2016 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Men da mine CM5'er spiller ned til omkring 80Hz, som det kan ses på nedenstående billede, så tænker jeg at LFE IKKE skal stå til 120Hz.

Som jeg ser dine kurver så kører du ikke LFE+MAIN 120Hz, men LFE samt xover på 80Hz og front som small. Info CM5 S2 er opgivet til -3dB 50Hz og -6dB 45Hz. Har du selv et bud på hvorfor din sub ikke spiller over 80Hz? Hvordan stå indstillingerne på den?
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2016 kl. 22:19
[QUOTE=FLarsen]

Som jeg ser dine kurver så kører du ikke LFE+MAIN 120Hz, men LFE samt xover på 80Hz og front som small. Info CM5 S2 er opgivet til -3dB 50Hz og -6dB 45Hz. Har du selv et bud på hvorfor din sub ikke spiller over 80Hz? Hvordan stå indstillingerne på den?
[/QUOTE]

Det ovenstående billede, der er der målt 2 gange, først på sub derefter på Front.
Se dette istedet:

Den står til LFE+Main, men dog 'kun' til 100Hz.
Når jeg spiller på min front, så sendes bass til Sub, så det virker som det skal.

Redigeret af ldplusse - 05-April-2016 kl. 22:20
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2016 kl. 22:30
Min sub er begrænset til 80Hz i min iNuke.
CM5'erne spiller bare ikke dybere.
Her ses en måling på Front Left uden nogen EQ og som large.
Jeg har et room gain ved 34Hz, derfor spiker den der.

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 16:38

Min sub er begrænset til 80Hz i min iNuke.
CM5'erne spiller bare ikke dybere.
Her ses en måling på Front Left uden nogen EQ og som large.
Jeg har et room gain ved 34Hz, derfor spiker den der.

Den 34Hz er ikke med på din første kurve så jeg antager at dine front står small og det fjerner de 34Hz.

Jeg vil anbefale at du indstiller til

iNuke/SUB/LFE helt op 120-250Hz. LFE indeholder lyde over 80Hz som du ikke får med nu.

SR LFE og ikke LFE+MAIN. MAIN skal jo ikke forsøge på at spille noget bas som de ikke kan. 
SR stil front til small. Front skal jo ikke forsøge på at spille noget bas som de ikke kan.
Så skal du kun stille xover til hvad frekvens du har lyst til at afprøve. 

Dine CM vil sikkert syntes godt at du hæver xover fra 80Hz (som måling 1 og 2 viser at du "bruger" nu). Prøv om ikke de vil spille mere frit i mellemtonen. Nu har du valgt at hæve det område din sub spiller. Hvis du kan styrer det i din iNuke så behold at hævningen stopper ved 80Hz mens at du prøver dig frem med xover frekvenser.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 18:15
Lfe+main betyder ikke at fronterne spiller mere bas..
Det betyder at subben spiller både lfe+ det basspor der sendes til fronterne.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu