recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer placering kompromis - 2 muligheder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer placering kompromis - 2 muligheder

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Subwoofer placering kompromis - 2 muligheder
    Sendt: 17-Marts-2014 kl. 08:42
Jeg kommer lige til at forhøre mig hos jer, af hvilke 2 kompromisser i ville gå efter.

Jeg har en B&W ASW610 subwoofer og 4 Dali Zensor 1, samt center i et surround setup.

Som skrevet i en anden tråd er jeg igang med at købe ny receiver, som enten bliver en Yamaha V1073, A820 el 830. Hvis det går helt "galt" går jeg nok ned i en 675. Men forventer det bliver V1073.

Nå, men imens jeg roder rundt og skifter ud, vil jeg en gang for alle finde min placering til subwooferen.

Først lidt om min rum jeg afspiller i.

Fra front til bagkanal er der ca 6 meter. Mine fronter spiller med godt 2 meters afstand til hinanden og herimellem er center selvfølgelig.

Min bagkanaler har lidt mere bredte og der er godt 2.80 cm imellem. 

Sweetspot, hvor jeg ser al tv fra er ca 2.5 fra fronter og 3.5 fra bagkanaler.

Jeg har lavet kravle øvelsen med subwoofer. Den er placeret på min sweetspot oppe i lyttehøjde.

Når så jeg kravler rundt er bassen tæt på svagest af alle punkter (findes 1 punkt hvor den er svagere) oppe ved min front højre højttaler. Her har subben hidtil stået. ASW610 har dog endnu så meget at give af at jeg har tænkt det kommer jeg ud over ved justering. Min højre side er samtidigt fra fronter til bag-kanaler en ende væg i stuen, så subben har stået i et hjørne.

Bassen er tydeligst og renest helt ned ved min venstre bag-kanal, forholdsvis tæt på hjørnet. Dvs den jo altså står temmelig langt fra mine fronter, som jo ikke ligefrem er bas stærke (zensor 1).
Jeg kan ikke helt med mig selv bedømme om jeg klart kan høre subben spille bag mig, eller om det er hjernen der spiller mig et puds:)
Med subben bagved lider lyden jo især ved musik, som jeg vil være ked af, men film er dog det det hele skal optimeres til, så ok kompromis, hvis det må være sådan at den skal stå bagerst.

Mit spørgsmål er så til jer omkring jeres valg, hvad havde i gjort og hvilken af de 2 scenarier er absolut no go?

Jeg har ikke mulighed for at trække bag-kanaler længere frem, da det er her mit sofa miljø er. Så jeg sidder altid i en chaiselong eller fatboy omkring sweetspot, med sofa og bag-kanaler og nu subwoofer bag mig.

Nå men nu til jer - overbevis mig:)
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2014 kl. 15:45
En 3. Mulighed er at købe en sub mere, det skulle efter sigende gøre underværker... Det giver ikke som sådan MERE bas men BEDRE bas... Der er flere emner om dette både her og på Rekordere.dk

Redigering:

Dohh .. Der var en der spurgte om næsten det samme "derovre".........

Redigeret af Ning - 22-Marts-2014 kl. 23:50
Ning
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2014 kl. 17:44
Det her ER recordere.dk
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2014 kl. 17:49
Hehe;)..

Jeg har besluttet mig for at sætte subwoofer ved fronterne. Det er der, der er bedst sammenhæng syntes jeg:). Tak for input
Til top
Snedsted Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snedsted Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2014 kl. 22:59
Dustin har en A830 på tilbud i denne weekend. ( 4499,- )

Mvh.

Snedsted
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu