recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer til at supplere Dali Zensor 1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer til at supplere Dali Zensor 1

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Emils Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-September-2012
Sted: København
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Emils Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Subwoofer til at supplere Dali Zensor 1
    Sendt: 06-September-2012 kl. 19:40
Hej allesammen.

Jeg har brug for lidt kyndig vejledning ift. den bedste løsning når jeg vil have lidt mere bund i lyden til mit anlæg.

Jeg er den lykkelige ejer af dette setup:

Forstærker: NAD C320BEE
DAC: Cambridge Dacmagic
Højtalere: Dali Zensor 1
Kabler: Van den hul - The Name
(jeg kører med optisk til min Dac, for ikke at tabe lydkvalitet og kunne køre 24bit/192khz)

Jeg er meget tilfreds, men mine Zensor 1 står af og blæser over på bassen hvis den får godt med volumen, men mellemtone og diskant følger bare med.
De spiller virkeligt klart og velopløst til prisen, men jeg savner noget mere bund i lyden.
Jeg er studerende, så det er ret begrænset hvad jeg har at jonglere med når det kommer til pengepungen. Samtidig er jeg lidt kræsen, en farlig kombination.
Nå, men jeg har tænkt over enten at vente, og få nogle større højtalere og i så fald vente længe får jeg får råd til dette - eller anskaffe mig en Subwoofer til dem.
Jeg har været nede i hifi-klubben og lytte lidt til en Argon SUB850, men har ikke haft muligheden for at høre den sammen med mine Zensor 1. Men i stedet med nogle aktive Argon pc højtalere i samme serie. Umiddelbart lyder det okay, men jeg har ikke fået hørt den ved høj volumen.

brugt til 800 kr. Fra ny 1800 men pt. på tilbud til 1300 kr.

Mine spørgsmål er så: 

Vil subben supplere mine Zensor 1 godt uden at overblæse ved høj volumen når der skal være lidt fest? og vil bassen blive flyttet fra højtalerene til subben når de tilsluttes samme udgang på forstærkeren (da der ikke er sub udgang på min forstærker) så bassen ikke overblæser på zonsorene men hovedsageligt bliver håndteret af subben?

Vil det være et godt køb, eller vil jeg få meget mere ud af at gå en prisklasse op?

Dette er mine første post herinde, jeg håber den er til at forså - På forhånd tak.

Venlig hilsen Emil

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2012 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af Emils Emils skrev:

og vil bassen blive flyttet fra højtalerene til subben når de tilsluttes samme udgang på forstærkeren (da der ikke er sub udgang på min forstærker) så bassen ikke overblæser på zonsorene men hovedsageligt bliver håndteret af subben?

Nej.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Emils Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-September-2012
Sted: København
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Emils Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2012 kl. 19:57
Så det vil ikke være et godt supplement hvis jeg vil have noget mere bas uden forvrængning?
Hvis det er tilfældet, hvad kunne jeg så gøre for at få mere bund i setuppet?

Vh Emil
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2012 kl. 20:34

Så det vil ikke være et godt supplement hvis jeg vil have noget mere bas uden forvrængning?

Problemet er at den bas du i dag oplever forvrænget, stadig vil være forvrænget, idet din forstærker ikke fjerner bassignalet til dine højttalere

Rent teoretisk kunne du indsætte et delefilter i "pre out" "main in" der sender bassen til din sub og fjerner det fra effektforstærkerdelen. I praksis viser det sig nok som en dyr løsning.

Så du skal til at skifte ud, enten til større højttalere (en 5,25" enhed bliver aldrig til det store basdrøn i et lille kabnet), eller købe ny forstærker med subudgang.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2012 kl. 18:36
Hej Emils og velkommen til Recordere

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Rent teoretisk kunne du indsætte et delefilter i "pre out" "main in" der sender bassen til din sub og fjerner det fra effektforstærkerdelen. I praksis viser det sig nok som en dyr løsning.

Den billigste måde er nok at finde en brugt sub med delfilter i. Det er ikke nok at der både er in og output stik på subben, du skal lige læse i manualen om der også er et High Pass filter i den på stikene. Min Velodune 1200 har det, men det må være muligt at finde det i en mere SU venlig sub. Så skal du fjerne bøjlen bagpå din forstærker og sende signalet igennem subben. I Velodyne tilfældet er High Pass filteret fast på 80Hz, så skal Low Pass også stilles til 80Hz. Subben vil herefter spiller det under 80Hz og dine Dail det over. Jeg vil anbefale en sub med "rum korrektion" men det bliver det jo ikke billigere af.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 09:29
Jeg ved godt det ikke er hvad du spørger om. Men hvis jeg var dig, vil jeg overveje at købe et par gulvhøjttalere. Hvis du har plads selvfølgelig. Kan du lige lyden i Dali Zensor, tror jeg du også vil holde af Dali evidence 470, som lyder fantastik og findes efterhånden i overflod på dba.

Læs lige denne inden du beslutter dig for en løsning:

Jeg synes meget sjældent at et 2.1 system lyder godt, der vil altid være et gabende "hul" mellem sub bas og mellemtone, som du ikke får med en sub. Hvis du er glad for musik, så ville jeg som sagt vælge en anden løsning.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af antilles antilles skrev:

der vil altid være et gabende "hul" mellem sub bas og mellemtone, som du ikke får med en sub. Hvis du er glad for musik, så ville jeg som sagt vælge en anden løsning.

Læs mere: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=7600&zoneid=3#ixzz25rYPxZeJ"Hvis vi sætter en subwoofer til at spille området fra 80 Hz og ned, så mangler vi stadig noget til at spille området fra 80-500 Hz"

Dali Zensor 1 Frekvensgang -3dB) : 53-26.500 Hz
Hvis subben tager over ved 80-100 Hz er der jo ingen hul mellem Dali Z1 og sub.

Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Point: 586
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

der vil altid være et gabende "hul" mellem sub bas og mellemtone, som du ikke får med en sub. Hvis du er glad for musik, så ville jeg som sagt vælge en anden løsning.

Læs mere: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=7600&zoneid=3#ixzz25rYPxZeJ"Hvis vi sætter en subwoofer til at spille området fra 80 Hz og ned, så mangler vi stadig noget til at spille området fra 80-500 Hz"

Nu har jeg selv haft stander højtalere og 2 x 12" sub til at supplere dette med. Nu har jeg gulvhøjtalere.
SÅ har prøvet lidt af hvert, jeg synes faktisk med stander højtalere og sub af god kvalitet at man kan få et rigtigt godt resultat, bevares, der skal arbejdes lidt mere med tingene.

Men jeg vil næsten vove påstanden at hvis han f.eks tog denne lille lækker ingeniør perle her : http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/subwoofer/bw_db1_subwoofer_sort-hojglans.htm
Ikke for at der skal linkes til HFK, så vil jeg sige at dette vil med held kunne lade sig gøre. Jeg har hørt denne her sub spille mange gange, og den er sindsyg hurtig, og jeg tror at den er udviklet lige så meget til at spille mellem Standerhøjtalere som den er til at skal agerer sub i en hjemmebio.

Redigeret af Therock - 08-September-2012 kl. 10:16
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Cambridge CRX 120 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Therock Therock skrev:

Men jeg vil næsten vove påstanden at hvis han f.eks tog denne lille lækker ingeniør perle her : http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/subwoofer/bw_db1_subwoofer_sort-hojglans.htm
Ikke for at der skal linkes til HFK, så vil jeg sige at dette vil med held kunne lade sig gøre. 
Den er ikke særlig SU venlig, desuden vil Emils Z1 stadig " blæser over på bassen hvis den får godt med volumen". Den har ingen filter til at fjerne sub bas til Z1.

Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Point: 586
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 10:29
Helt korrekt.. Det var også bare mere ment som at det kan lade sig gøre at implementer sub sammen med standere højtalere, det jeg havde før var heller ikke på nogen måder i den prisklasse til det jeg har linket til. Jeg vil dog stadig sige at han "bliver" nød til at ofre lidt flere penge på sub hvis han skal have et fornuftigt resultat end det han selv nævner...
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Cambridge CRX 120 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Ja gid det var så simpelt Smile

Vil du også påstå at disse to højttalere har samme "dækning" i bas området:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/dali_zensor-5_hojttaler_sort-ask.htm
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/kompakt/dali_ikon-1-mk2_hojttaler_sort.htm

Begge er opgivet til 43Hz +/-3 dB... Jeg er ikke sikker på hvordan det måles, men det er garanteret ved ganske lavt lyd tryk. Når du skruer op, så vil jeg gætte på at alt under 250Hz forsvinder ganske hurtigt fra lydbilledet med den lille højttaler. Her er min pointe bare at det kan være svært at parre den med en sub, for at kompensere for dette. Det er ikke umuligt men både dyrt og kompliceret i forhold til at købe et par gulvhøjttalere - hvis man har plads...
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2012 kl. 10:49

Vil du også påstå at disse to højttalere har samme "dækning" i bas området:

Begge er opgivet til 43Hz +/-3 dB...
Nej de er ikke ens. Frekvensgangen er en kurve og ikke bare et enkelt tal.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu