recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer til film, hvad skal man ha?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer til film, hvad skal man ha?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
stillersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stillersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Subwoofer til film, hvad skal man ha?
    Sendt: 27-Oktober-2018 kl. 22:22
jeg har været igennem et par subwoofer efter hånden og har ikke fundet den der bare kan det som ingen kan. Jeg elsker når der er drøn på, lidt ligesom der man få i nogle biograf sale. 

Hvad er det man skal gå efter!Big smile
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 14-Juli-2011
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2018 kl. 00:21
Et godt rum til din subwoofer ;-)
Til top
Mentalisac Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Februar-2012
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mentalisac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2018 kl. 01:59
Oprindeligt skrevet af stillersen stillersen skrev:

Jeg elsker når der er drøn på, lidt ligesom der man få i nogle biograf sale

Og drøn skal du få!

Så vil jeg anbefale:

Fik EQ til at justere den lidt så min går ned til 12Hz.

Har formået at spille pudset væk fra den ydervæg den stod op af i stuen og forskubbet 14 tagplader (de var gledet ned i tagrenden)

Pt. står den på godt og vel 10% af hvad den kan, det er ikke til at være i rummet hvis man skruer for højt op, man bliver simpelthen svimmel.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2006
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2018 kl. 02:52
Denne her: https://www.svsound.com/products/pb16-ultra gør det godt i stuen hjemme hos mig selv.
Den gør at jeg somme tider kan have lidt ondt at biograferne når jeg er ude for at se film i dem, da de jo ikke kan optimere alle sæder, lige som jeg derhjemme kan optimere i forhold til hvor jeg sidder. Hvis den ikke kan give dig film oplevelsen hjemme i din egen stue, tror jeg det bliver svært at finde en der kan. Den kan slå dybt i brystkassen og få din sofa til at vibrere på mange meters afstand. Min står 4 meter væk og får stadig sofaen til at vibrere når det går hårdest for sig - Jeg er plaget af et rum med meget hårde vægge, ala cinemaxx i Kbh og har dybere bass og frekvensgang end når jeg er ude at se film hos dem.

Husk at du kan lave tricket med at placere sub'en på din egen siddeplads og så kravle rundt på de forskellige placeringsmuligheder for sub'en og lytte efter den dybeste respons og så placere sub'en der.

Redigeret af TBC1 - 28-Oktober-2018 kl. 02:57
Til top
stillersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Januar-2009
Point: 1017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stillersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2018 kl. 08:47

Hvordan kan jeg optimere stuen, hvor det stadig vil ligne en stue bagefter? Stuen er cirka 40m2 i vinkel, der er stor stofa og gulvtæppe over det hele. Den ene væk er gips væg som højtalerne og den ene sub står ved.

Den earthquake speciel udgave kender jeg ikke, men er der forskel på den almindelige mkvi 15 og speciel udgaven, prisen er meget ens

Svs pb16 har jeg overvejet, da jeg fornemmer den er en anelse kraftigere end earthquake, ifl tests  og noget større end de andre

Mine nuværende subwoofer er earthquake mkvi 15 og B&w db1 
Jeg vil skaffe et længere rca kabel, og flytte den ene på siden af sofaen, men føler der begrænset steder den kan stå når det ikke er et dediceret rum Sleepy jeg oplever desværre ikke det der ligner hvad i oplever trods mit udstyr egentlig burde kunne levere :(

Redigeret af stillersen - 28-Oktober-2018 kl. 09:27
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2018 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af stillersen stillersen skrev:

Hvordan kan jeg optimere stuen, hvor det stadig vil ligne en stue bagefter? Stuen er cirka 40m2 i vinkel, der er stor stofa og gulvtæppe over det hele. Den ene væk er gips væg som højtalerne og den ene sub står ved.

Den earthquake speciel udgave kender jeg ikke, men er der forskel på den almindelige mkvi 15 og speciel udgaven, prisen er meget ens

Svs pb16 har jeg overvejet, da jeg fornemmer den er en anelse kraftigere end earthquake, ifl tests  og noget større end de andre

Mine nuværende subwoofer er earthquake mkvi 15 og B&w db1 
Jeg vil skaffe et længere rca kabel, og flytte den ene på siden af sofaen, men føler der begrænset steder den kan stå når det ikke er et dediceret rum Sleepy jeg oplever desværre ikke det der ligner hvad i oplever trods mit udstyr egentlig burde kunne levere :(
Den er lidt svær vis stuen stadig skal ligne en stue og i mit tilfælde har fruen i huset også indflydelse på indretningen så det gav lidt udforinger. Jeg har ca. samme areal som dig, desværre er min stue tæt på kvadratisk og med loft til kip på 4m, det sidste er en udfordring som b.la. løses med flere subs. 

Mit problem er samtidig at de må ikke blive for store og at lukket subs klart lyder bedre end dem med port, hos mig i hvertfald.

Tror efterhånden jeg har haft de fleste subs med hjem, de fleste subs der yder noget er nogle kæmpe kasser og er simpelhen for store og upræcise til min stue.

Skulle jeg udskifte i dag vil jeg se på Fatcom F113, hvilket jeg i øvrigt gør.... eller hvis jeg nu kunne gå op i størrelse så vil der stå et par Paradigm sub 2, en i fronten og en bag sofaen som i dag.

Har lige været i US og b.la hørt på dem begge, ret interessant oplevelse, speciel den sub 2.

4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2018 kl. 10:39
Det "drøn på" du hører i biografsalene er en bas uden resonanser og uden kompression. Og hvis jeg skulle gætte ligger frekvensområdet du har fokus på nærmere 30-150hz kontra 5-30hz. 

Jeg vil mene at dine nuværende subs (hvis jeg forstår det rigtigt har du Earthquake MKVI-15 og B&W DB1) burde kunne løfte denne opgave acceptabelt, så det er helt sikkert noget med rummet og kalibrering der skal løse det hos dig.

Step 1: Kom i gang med at måle derhjemme og identificér problemerne.
Step 2: Få placeret dine to subs bedst muligt ift. de problemer der er
Step 3: Kalibrér systemet. Vigtigt at subs er kalibreret men ligeså vigtigt at subs+LCR er kalibreret sammen. Er overgangen her ikke i orden, vil du mangle præcis det område i lyden som folk forbinder med "punch". Kalibrering er ofte en religion på forums, men min religion er, at kalibrering af en bio ikke kan gøres med et automatisk system.

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1681
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2018 kl. 11:32
Drøn på, hvordan? Er du sikker på at det er subwooferne den er gal med. Det er ikke til at byde på hvad der er galt, uden lidt mere om hvad du ellers har og hvordan det er indstillet. Jeg har hørt udstyr i multi 100k,- klassen der lød som en våd klud fordi der blev ødelagt af Audyssey.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2018 kl. 11:26
Mere end 1 subwoofer kunne også være en mulighed.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2018 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Mere end 1 subwoofer kunne også være en mulighed.
Har han ikke eksplicit skrevet, at han har to subs?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2018 kl. 14:37
Ingen tvivl om at der er tale om 2 rimelige potente subs, men jeg tror der er en meget meget stor udfordring i at få de 2 til at yde sit bedste i samme rum.

Min fornemmelse siger at der er voldsomme phase problemer.
Nu ved vi ikke hvordan trådstarter har kaliberet og justeret sig i gennem sine udfordringer.

DB1 har sit eget "kalibreringsværktøj" DSP til phase - eq - polaritet - gain etc. DB1 har også noget Room Acoustics justering via noget software til pc.

MKVi-15 har også noget DSP

Måske trådstarter vil beskrive sin fremgangsmåde, opstilling etc.

En helt anden ting er, 2 forskellige subs kan være en udfordring i sig selv, men en lukket sub og en sub med slaps..... hmmm jeg ved ikke rigtig.

Men jeg ved at 2 stk. DB1 i en stor 50m2 stue spiller både dybere og bedre og med endnu mere punch, end med 2 stk. MK X12.

Redigeret af Potter - 29-Oktober-2018 kl. 14:37
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2018 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Ingen tvivl om at der er tale om 2 rimelige potente subs, men jeg tror der er en meget meget stor udfordring i at få de 2 til at yde sit bedste i samme rum.

Min fornemmelse siger at der er voldsomme phase problemer. 
Meget enig. Step 1 er uden tvivl at identificere eventuelle problemer vha. målinger. Dette er grundlag for at kunne tage næste skridt - ellers famler man i blinde og risikerer at købe sig fattig i nye subs uden nogen form for forbedring.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu